Euroopan parlamentti kehottaa komissiota pyytämään välittömästi Euroopan elintarviketeollisuusviranomaisia (EFSA) arvioimaan uudelleen asetaldehydin käytön

Biohit Oyj lehdistötiedote 6.5.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

Euroopan parlamentin Ympäristö, kansanterveys ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunnan (ENVI) esitys on hyväksytty, esitys sisältää asetaldehydiä koskevat avaintekijät.

Euroopan parlamentin päätöslauselmaesityksessä alkoholistrategiasta (2015/2543(RSP)) todetaan, että elintarvikkeita ei pidetä turvallisena, mikäli sen katsotaan olevan terveydelle haitallista (Asetus (EY) N:o 178/2002, 28. tammikuuta 2002).

Euroopan parlamentti kehottaa komissiota pyytämään välittömästi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaista (EFSA) arvioimaan uudelleen asetaldehydin käyttöä aromiaineena alkoholijuomissa ja alkoholittomissa juomissa.

Euroopan parlamentti vaatii, että komissio laatii välittömästi kertomuksen, joka asetuksen (EU) N:o 1169/2011 mukaan oli tehtävä joulukuuhun 2014 mennessä ja jossa arvioidaan, olisiko alkoholijuomiin sovellettava tulevaisuudessa ainesosien ja ravintoarvojen ilmoittamista koskevaa vaatimusta; katsoo, että kuluttajille olisi ilmoitettava ainesosista ja ravintoarvoista.

Euroopan parlamentin jäsen Sirpa Pietikäinen: ”Olen hyvin iloinen, että tietoisuus koskien asetaldehydin karsinogeenisuutta otetaan Euroopan parlamentissa vakavasti. Valistetulla kuluttajalla on mahdollisuus valita.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Asetaldehydi on kaikista yleisin karsinogeeni maailmassa.”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi