• Biohit Oyj/

GastroPanel®-merkkiaineiden samanaikainen testaus on mahdollista – alustavat tutkimustulokset ovat valmistuneet

Biohit Oyj lehdistötiedote 3.8.2016 klo 09:30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj:n ja diagnostiikkayritys Randox Laboratories Ltd:n vuonna 2013 solmiman lisensointisopimuksen mukaisesti alustava tutkimus Biohitin GastroPanel®-merkkiaineiden samanaikaisesta määrityksestä Randoxin Biochip Array Technology -menetelmällä (BAT) on nyt valmistunut. Alustavien tutkimustulosten mukaan BAT-menetelmä havaitsee samanaikaisesti kolme keskeistä GastroPanel®-merkkiainetta yhdestä potilasnäytteestä. Monianalyyttinen lähestymistapa tekisi GastroPanel®-testin entistä kustannustehokkaammaksi ja helppokäyttöisemmäksi testiksi ylävatsavaivojen diagnosointiin sekä mahasyöpäriskin seulontaan.

Biohit GastroPanel® koostuu neljästä biomerkkiaineesta: pepsinogeeni I ja II (PGI, PGII), gastriini-17 (G-17) ja Helicobacter pylori -vasta-aineet. Biohit GastroPanel® on ainutlaatuinen verinäytteestä tehtävä helikobakteeritesti, jonka avulla saadaan arvokasta tietoa mahalaukun terveydestä. Helikobakteeritulehduksen eli gastriitin lisäksi testi tunnistaa mahalaukun limakalvon surkastuman eli atrofisen gastriitin ja siihen liittyviä riskejä, joita ovat esimerkiksi maha- ja ruokatorvisyöpä, B12-vitamiinin imeytymishäiriö sekä vähentynyt hapon eritys. Randoxin BAT-menetelmällä voidaan määrittää samanaikaisesti kolme GastroPanel®-analyyttiä (PGI, PGII ja G-17) yhdestä potilasnäytteestä. Tämä on tehokkaampi testimenetelmä verrattuna yksittäisten analyyttien mittaamiseen, joka on ollut käytössä aiemmin. Lähiaikoina kolme analyyttiä sisältävä GastroPanel®-biolastu yhdistetään kokonaisuudeksi, jossa on mukana erillinen GastroPanel®-biolastu Helicobacter pylori -vasta-aineiden määrittämiseksi. Tulokset raportoidaan GastroSoft-ohjelmalla.

Tieteellinen johtaja John Lamont, Randox Laboratories Ltd.: “Tutkimus osoittaa, että Biochip Array Technology -menetelmä tarjoaa vakaan alustan ainutlaatuisten GastroPanel®-merkkiaineiden pepsinogeeni I:n ja II:n sekä gastriini-17:n samanaikaiseen mittaukseen yhdestä potilasnäytteestä.  Biochip Array Technology -menetelmässä käytetään vain pientä näytemäärää. BAT tarjoaa kannattavan ja tehokkaan menetelmän potilaiden testaukseen.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Alustavat tutkimustulokset ovat lupaavia. GastroPanel®-merkkiaineiden samanaikainen määritys helpottaa helikobakteerin ja sen mahdollisten seurausten, kuten mahasyövän ja B12-vitamiinin puutoksen, luotettavaa seulontaa ja diagnosointia, mikä tekee GastroPanel®-testin kustannustehokkaaksi testiksi perusterveydenhuollon käyttöön ja seulontoihin.”

Abstrakti A-011 Development of a New Biochip Array for the Simultaneous Detection of Pepsinogen I, Pepsinogen II and Gastrin 17 (T. M. McFadden1 , E. C. Harte1 , L. C. Kelly1 , C. Richardson1 , P. Hendolin2 , L. Paloheimo2 , R. I. McConnell3 , J. V. Lamont3 , S. P. FitzGerald3 . 1 Randox Teoranta, Dungloe, Ireland, 2 Biohit Oyj, Helsinki, Finland, 3 Randox Laboratories Ltd., Crumlin, United Kingdom) esitettiin 2.8.2016 68th AACC Annual Scientific Meeting -kongressissa.

Biohit Oyj lehdistötiedote 27.11.2013: Biohit ja Randox lisensointisopimukseen

www.biohit.fi/lisatietoja

www.gastropanel.com/fi/kustannushyoty/gastropanelilla-saavutettavat-kustannussaastot-seulonnassa

Biohit on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi