GastroPanel®-testi löytää mahasyövän riskitekijöitä – väestöseulontatutkimus on valmistunut Venäjällä

Biohit Oyj lehdistötiedote 1.8.2016 klo 13:45 paikallista aikaa (EEST)

Mahasyöpäriskin väestöseulontatutkimus Venäjällä on valmistunut. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia siitä, että GastroPanel® löytää potilaita, joilla on lisääntynyt riski sairastua mahasyöpään. GastroPanel®-testiä käytettiin satunnaisesti valittujen oireettomien ihmisten seulontaan maassa, jossa mahasyövän ilmaantuvuus on suurta. Tulokset on julkaistu kansainvälisen syöpätutkimusjulkaisu Anticancer Research -lehden elokuun numerossa.

Tutkimus toteutettiin vuosina 2013–2015 Pietarissa. Tutkimuksessa GastroPanel®-testaukseen valittiin satunnaisesti kahden sairaalan potilaista 918 oireetonta 50-vuotiasta henkilöä.  GastroPanel® on ELISA-pohjainen verinäytteestä tehtävä testi, joka mittaa neljän biomerkkiaineen plasmatasoja. GastroPanelia® käytetään helikobakteeritulehduksen (Helicobacter pylori, HP) ja mahalaukun limakalvovaurion eli atrofisen gastriitin (AG) ja niistä johtuvan mm. mahasyövän riskin havaitsemiseen (kts. www.biohit.fi/lisatietoja).

GastroPanel®-testi on tarkka seulontatesti mahasyövän riskitekijöiden havaitsemiseen

Tutkimuksessa 76,7 % potilaista löydettiin helikobakteeritulehdus ilman atrofista gastriittia ja
10,8 % potilaista löydettiin atrofinen gastriitti. Kaikki GastroPanel®-tulokset, jotka osoittivat atrofisen gastriitin sekä negatiivisista GastroPanel®-tuloksista satunnaiset 5 % tutkittiin vielä mahalaukun tähystyksellä ja koepalatutkimuksella. GastroPanel®-testi osoittautui sekä herkäksi
että tarkaksi (>95 %) löytämään kaksi mahasyövän riskitilaa (HP ja AG).

Lääketieteellinen johtaja Kari Syrjänen, Biohit Oyj: “Maailmanlaajuisesti mahasyöpä on viidenneksi yleisin pahanlaatuinen syöpä. Syövän ehkäisemiseksi riskitekijöiden, helikobakteeritulehduksen ja atrofisen gastriitin, systemaattinen seulonta olisi tärkeää. Tutkimus osoittaa, että GastroPanel® löytää tarkasti potilaita, joilla on riski sairastua mahasyöpään.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”GastroPanel®-testillä mahasyövän riskitekijöitä voidaan havaita vuosia ennen syövän kehittymistä, jolloin syövän tehokas ja varhainen ehkäiseminen voisi vielä olla mahdollista. Suomessakin on yleisessä tiedossa, että edelleenkin monet mahasyöpätapaukset johtavat tutkimus- ja hoitotoimenpiteisiin vasta sitten, kun potilaalla on jo ns. hälyttäviä oireita ja huono hoitoennuste. Väestöpohjaisen mahasyövän riskiryhmien seulontaohjelman aloittamista tulisi harkita vakavasti myös Suomessa, sillä se säästäisi merkittävästi terveydenhuollon kustannuksia. Tähän olisi mahdollisuus ainutlaatuisella runsaasti tietoa tuottavalla suomalaisella GastroPanel®-innovaatiolla.”

Artikkeli: Prevalence of H. pylori Infection and Atrophic Gastritis in a Population-based Screening with Serum Biomarker Panel (GastroPanel®) in St. Petersburg (Laslo D. Roman, Ruslan Lukyanchuk, Oleg A. Sablin, Elena I. Araslanova, Carita Eklund, Panu Hendolin, Lea Paloheimo ja Kari Syrjänen) Anticancer Research 36: 4129-4138 (2016).

www.biohit.fi/lisatietoja
www.gastropanel.com/fi/kustannushyoty/gastropanelilla-saavutettavat-kustannussaastot-seulonnassa

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi