Glomedics Biohitin laktoosi-intoleranssipikatestin jakelijaksi Etelä-Koreaan

Biohit Oyj lehdistötiedote 2.9.2016 klo 15:00 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj ja Glomedics ovat allekirjoittaneet sopimuksen Biohitin laktoosi-intoleranssipikatestin jakelusta Etelä-Koreassa.

Biohitin kehittämällä laktoosi-intoleranssipikatestillä voidaan diagnosoida laktoosi-intoleranssi koepalanäytteestä. Laktoosi-intoleranssi johtuu elimistön kyvyttömyydestä pilkkoa laktoosia eli maitosokeria. Normaali ohutsuoli tuottaa laktaasi-entsyymiä, joka jouduttaa laktoosin hajoamista glukoosiksi ja galaktoosiksi normaalissa ruoansulatuksessa. Laktaasinpuutoksesta kärsivillä ihmisillä imeytymätön laktoosi aiheuttaa ongelmia ruoansulatuskanavassa, kuten vatsan turvotusta ja kouristuksia, ilmavaivoja, ripulia, pahoinvointia tai oksentelua.

Tähystykseen määrätyiltä potilailta voidaan ottaa samalla pohjukaissuolesta koepala, josta testataan laktoosi-intoleranssi. Biohitin laktoosi-intoleranssipikatesti kertoo 20 minuutissa, onko koepalanäytteessä laktaasi-entsyymiä. Biohitin laktoosi-intoleranssipikatestin on todettu olevan huomattavasti herkempi testi verrattuna kilpaileviin menetelmiin kuten vetyhengitystestiin*.

Toimitusjohtaja C.G. Chung., Glomedics: “Meillä on kunnia olla Biohit Oyj:n kumppani ja jaella laktoosi-intoleranssipikatestiä, joka on ainutlaatuisempi, sopivampi ja tarkempi kuin muut diagnostiset testit. Uskon laktoosi-intoleranssipikatestiin, ja olen varma, että testi on paras mahdollinen rutiininomainen testi Koreassa potilaille, joilla epäillään laktoosi-intoleranssia. Olemme aloittaneet rekisteröinnin, joka on edellytys testin myyntiluvalle Koreassa.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: “Koreassa on lupaavat markkinat laktoosi-intoleranssipikatestille. Arviolta 90 % aasialaisista kärsii laktoosi-intoleranssista, joka kuitenkin jää usein diagnosoimatta ja hoitamatta vuosiksi.”

*Ojetti V, La Mura R et al., Dig Dis Sci 2008; 53(6): 1589–92

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fiwww.biohit.fi/lisatietoja

Glomedics lyhyesti

Glomedics diagnostiikkaan keskittynyt yritys, jonka pääkonttori on Goyangissa, Koreassa. Glomedicsillä on pitkäaikainen ja kokenut myyntiverkosto ruoansulatuskanavan diagnostiikan markkinoilla. Yhtiö on jaellut toiminnallisten sairauksien diagnostisia tuotteita 20 vuoden ajan Koreassa. Glomedicsillä on hyvät ja pitkäaikaiset suhteet suurimpaan osaan Korean yliopistosairaaloista.