Italialaistutkimus vahvistaa: Biohitin GastroPanel® -testin G-17 biomerkkiaineen matalat arvot osoittavat luotettavasti ruokatorven tulehduksen ja refluksitaudin (GERD) riskin

Biohit Oyj lehdistötiedote 20.04.2021 klo 13.00 paikallista aikaa (EEST)

Tuoreessa tutkimuksessa saatiin merkittävää uutta tietoa GastroPanel®-testin G-17-biomerkkiaineen yhteydestä ruokatorven tulehdukseen (esofagiitti) ja ruokatorven refluksitaudin (GERD) oireisiin. GastroPanel®-testiä paljon tutkineen italialaisen professori Di Marion johtama tutkijaryhmä Parman yliopistosta (1) toteutti tutkimuksen.

Biohit Oyj:n GastroPanel® on lajissaan ainutlaatuinen kotimainen innovaatio dyspepsiaa (ylävatsavaivat) sairastavien ja ruokatorven refluksitaudista (GERD) kärsivien potilaiden Helicobacter pylori (Hp) infektion ja atrofisen gastriitin (AG) diagnostiikkaan. Testi tehdään yksinkertaisesti verinäytteestä (2,3) (www.gastropanel.fi, www.biohit.fi /Uutiset/Luettavaa: GastroPanel-innovaatio). Samalla GastroPanel® on markkinoiden ainoa testi, joka luotettavasti kuvaa mahalaukun haponerityksen tasoa. Koska Hp ja AG sekä korkea haponeritys ovat maha- ja ruokatorvisyövän tärkeimmät riskitilat, runsaasti tietoa tuottava GastroPanel® soveltuu erinomaisesti myös oireettomien henkilöiden maha- ja ruokatorvisyöpäriskien kustannustehokkaaseen väestöpohjaiseen seulontaan (2-5,12) (www.biohit.fi/lisatietoja3).

GastroPanel® -testin neljästä biomerkkiaineesta monitahoisin on gastriini-17 (G-17), joka erittyy mahalaukun antrum-osasta ja kuvastaa sen toimintaa ja rakennetta: Matala G-17-taso voi olla merkki antrumin atrofiasta, johon aina liittyy Hp-infektio (6-8). Selvästi yleisempi matalan G-17- tason syy on kuitenkin mahalaukun kohonnut haponeritys, kun taas mahan runko-osan atrofia (ja sen tuloksena syntyvä hapoton maha) aiheuttaa tyypillisesti erittäin voimakkaan G-17-tason nousun (2,3,6-8). Kliinisesti vähemmälle huomiolle on jäänyt G-17:n säätelyvaikutus ruokatorven alaosan sulkijalihaksen toimintaan. Kun matala G-17-taso liittyy mahalaukun kohonneeseen haponeritykseen, lisääntyy riski ruokatorven refluksitaudille (GERD) ja sen seurauksena syntyvälle haavaiselle tai ei-haavaiselle ruokatorven tulehdukselle. Seurauksena voi kehittyä ns. Barrettin ruokatorvi ja ruokatorven alaosan syöpä (9,10,13). GastroPanel® -testillä löytyvä i) hoidon jälkeen oireellinen Hp-infektio, ii) AG, tai iii) oireita antava korkea haponeritys (matala G-17) ovat tähystystutkimuksen indikaatioita (www.biohit.fi/lisatietoja).

Professori Kari Syrjänen, Biohit Oyj:n tieteellisen neuvottelukunnan puheenjohtaja: “Käytännön kliinisessä työssä useimmille GERD-tyyppisiä oireita valittaville potilaille suoritetaan ruokatorven-, mahalaukun- ja ohutsuolen tähystystutkimus (EGD)(7-10) siitä huolimatta, että  tämän tutkimuksen herkkyys diagnosoida oireita antava GERD on huono. Kuten edellä on kuvattu, G-17:n ja mahalaukun haponerityksen käänteinen suhde on hyvin tiedossa (8,9) ja mm. sen takia matalien G-17 tasojen on uskottu liittyvän GERD-oireisiin (1,9,13). Professori Di Marion ryhmä halusi selvittää (tyypillisiä oireita valittavilla potilailla) kuinka käyttökelpoinen G-17 biomerkkiaineen mittaus on diagnosoimaan GERD (1). Tutkijaryhmä tutki tyypillisiä GERD-oireita valittavia potilaita yliopistoklinikalla ja perusterveydenhuollossa, sekä verrokkiryhmänä vastaavan määrän dyspepsia-oireista kärsiviä potilaita (1). Kaikille potilaille tehtiin G-17-mittaus käyttäen GastroPanel® -testiä ja diagnoosit varmistettiin tähystystutkimuksella (EGD).”

Professori Osmo Suovaniemi, Biohit Oyj:n hallituksen puheenjohtaja: “Yliopistoklinikan aineistossa GERD-potilailla (haavainen ruokatorventulehdus ja Barrettin ruokatorvi), todettiin tilastollisesti merkitsevästi matalammat G-17-tasot verrattuna dyspepsiapotilaiden G-17-tasoihin. Samoin perusterveydenhuollossa tutkituilla GERD-potilailla oli tilastollisesti merkitsevästi matalammat G-17-arvot kuin vertailuaineiston dyspepsiapotilailla. Tärkeää oli myös se, että G-17 arvoissa ei ollut tilastollista eroa i) haavaista ja ii) ei-haavaista ruokatorven tulehdusta sairastavien välillä. Perusterveydenhuollon potilailla GastroPanel®-testillä määritetyn G-17-biomerkkiaineen diagnostinen osuvuus (1 pmol/l raja-arvolla) GERD-taudin diagnostiikassa oli peräti 94.3 % (1). Tutkittavien potilaiden kannalta tulokset ovat erittäin merkittäviä ja laajentavat GastroPanel®-testillä diagnosoitavissa olevien mahalaukun tautien ja toimintahäiriöiden kirjoa entisestään (3,6-9,11,12), koska nyt pystyttiin osoittamaan G-17-biomerkkiaineen toimivan luotettavasti myös haavaisen ja ei-haavaisen ruokatorven tulehduksen sekä ruokatorven refluksitaudin (GERD) diagnostiikassa yhtä hyvin perusterveydenhuollossa kuin yliopistoklinikassa (1).”

Hallituksen puheenjohtaja Osmo Suovaniemi, Biohit Oyj
tel. +358 9 773 861

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Viitteet

1. Di Mario F, Crafa P, Franceschi M,  Rodriguez-Castro, KI, Baldassarre G, Ferronato A, Antico A,  Panozzo, MP, Franzoni L, Barchi A, Russo M, de Bortoli N, Ghisa M, Savarino E. Low levels of Gastrin 17 are related with endoscopic findings of esophagitis and typical symptoms of GERD. J Gastrointestin Liver Dis 2021;30:1-5.

2. Agréus L, Kuipers EJ, Kupcinskas L, Malfertheiner P, Di Mario F, Leja M, Mahachai V, Yaron N, van Oijen M, Perez Perez G, Rugge M, Ronkainen J, Salaspuro M, Sipponen P, Sugano K and Sung J: Rationale in diagnosis and screening of atrophic gastritis with stomach-specific plasma biomarkers. Scand J Gastroenterol 2012;47:136-147.

3.Syrjänen K, Eskelinen M, Peetsalu A, Sillakivi T, Sipponen P, Härkönen M, Paloheimo L, Mäki M, Tiusanen T, Suovaniemi O, DiMario F, Fan ZP.  GastroPanel® Biomarker Panel: The most comprehensive test  for Helicobacter pylori infection and its clinical sequelae. A critical review. Anticancer Res 2019;39:1091-1104.

4.Syrjänen K: A Panel of serum biomarkers (GastroPanel®) in non-invasive diagnosis of atrophic gastritis. Systematic review and meta-analysis. Anticancer Res 2016;36: 5133-5144.

5.Zagari RM, Rabitti S, Greenwood DC, Eusebi LH, Vestito A and Bazzoli F: Systematic review with meta-analysis: Diagnostic performance of the combination of pepsinogen, gastrin-17 and anti-Helicobacter pylori antibodies serum assays for the diagnosis of atrophic gastritis. Aliment Pharmacol Ther 2017;46:1-11.

6.Koivurova O-P, Ukkola O, Koivikko M,  Ebeling T, Yliaska I, Koskela R,  Blomster T, Ala-Rämi A, Kettunen O, Karttunen TJ, Mäkinen M, Ronkainen J,  Syrjänen K. Screening of the patients with autoimmune thyroid disease (AITD) and type 1 diabetes mellitus (DM1) for atrophic gastritis (AG) by serological biomarker testing (GastroPanel®). EC Gastroenterol. Digest. Syst. 2020;7(9):181-195.

7.Mäki M, Söderström D, Paloheimo L, Hendolin P, Suovaniemi O, Syrjänen K. Helicobacter pylori (Hp) IgG ELISA of the new-generation GastroPanel® is highly accurate in diagnosis of Hp-Infection in gastroscopy referral patients.  Anticancer Res. 2020;40:6387-6398.

8.Tiusanen T, Paloheimo L, Suovaniem, O,   Syrjänen K. Serological biomarker test (GastroPanel®) in diagnosis of functional gastric disorders, Helicobacter pylori and atrophic gastritis in a random sample of patients referred for testing due to dyspeptic symptoms. Anticancer Res. 2021;41:811-819.

9.Sipponen P, Vauhkonen M, Helske T, Kääriäinen I, Härkönen M. Low circulating levels of gastrin-17 in patients with Barrett’s esophagus. World J Gastroenterol 2005;11:5988–5992.

10. Straathof JW, Lamers CB, Masclee AA. Effect of gastrin-17 on lower esophageal sphincter characteristics in man. Dig Dis Sci 1997;42:2547-2551.

11.www.biohithealthcare.com /Links: State of the art diagnosis of Helicobacter pylori and State of the art GastroPanel and Acetium innovations for the unmet need.

12. https://www.gastropanel.com/fi/gastropanelilla-saavutettavat-saastot

13. Crafa P, Franceschi M, Rodriguez Castro KI, Barchi A, Russo M, Franzoni , Antico A, Baldassarre G, Panozzo MP, Di Mario F. Functional dyspepsia. Acta Biomed 2020;91(3): e2020069 DOI: 10.23750/abm.v91i3.10150