Kiinassa aloitetaan mahasyövän riskin seulontatutkimus

Biohit Oyj Lehdistötiedote 16.7.2015 klo 13:15 paikallista aikaa (EEST)

Kiinassa aloitetaan mahasyövän riskin seulontatutkimus, jossa Biohit Oyj:n GastroPanel-tutkimuksella seulotaan vähintään 20 000 ihmistä noin 50 sairaalassa. Seulontojen on määrä alkaa vuonna 2015 ja päättyä joulukuussa 2016.

Mahasyöpä on maailmanlaajuisesti kolmanneksi yleisin syöpäkuolemien aiheuttaja sekä miehillä että naisilla (723.000 kuolemaa vuosittain, 8.8 % kaikista syöpäkuolemista). Korkeimmat kuolleisuusluvut löytyvät Itä-Aasiasta. Mahasyövän merkittävämmät riskitekijät ovat helikobakteeri-infektio sekä sen tai autoimmuunitaudin aiheuttama, useimmiten oireeton mahan limakalvon surkastuminen (atrofinen gastriitti). Varhaisen mahasyövän löytymisaste Kiinassa on alle 10 prosenttia. Suomessakin mahasyöpädiagnoosi tehdään usein vasta kun potilaalla on hälyttäviä oireita (kts. Lisätietoja).

Mahasyövän riskin seulontatutkimus toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa seulonta toteutetaan GastroPanelin biomerkkiaineilla, toisessa vaiheessa riskiryhmän potilaat tutkitaan mahalaukun tähystyksen avulla. Varhaisen mahasyövän riskin seulontatutkimus on Clinical Research Center for Digestive Diseasesin (Changain sairaala) projekti, jota rahoittaa Kiinan tieteen ja teknologian ministeriö. Ministeriö toimii varhaisen mahasyövän riskin seulonnan monikeskustutkimuksen järjestäjänä.

Toimitusjohtaja Liu Feng, Biohit Biotech (Hefei) Co., Ltd: “Mahasyövän kaksi tärkeintä riskitekijää voidaan helposti ja tarkasti diagnosoida GastroPanel-biomerkkiaineiden määrityksellä verinäytteestä. Mahasyövän riskin varhainen havaitseminen veren biomerkkiaineilla saattaisi merkittävästi vähentää sairauksien tuomaa taakkaa ja terveydenhuollon kustannuksia.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Kiina on yksi niistä maista, joissa mahasyövän esiintyvyysaste on korkeimpia ja tapaukset kattavat yli 40 prosenttia kaikista maailman uusista mahasyöpätapauksista. GastroPanel on yksinkertainen veritesti, joka soveltuu sekä oireettomien että korkeaan riskiryhmään kuuluvien seulontaan. Samanaikaisesti, tämä varhaisen mahasyövän riskin seulontatutkimus tarjoaa mahdollisuuden Kiinan väestön GastroPanelin biomerkkiainetestien oleellisten raja-arvojen vahvistamiselle.”

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi