• Biohit Oyj/

Mahan limakalvon surkastuma ja B12-vitamiinin puute jäävät vanhuksilla usein diagnosoimatta – varhainen diagnosointi seurauksien välttämiseksi on tärkeää

Biohit Oyj lehdistötiedote 17.5.2016 klo 09:30 paikallista aikaa (EEST)

Mahan limakalvon surkastuman ja B12-vitamiinin puutteen varhainen diagnosointi ikäihmisillä on tärkeää, jotta esimerkiksi peruuttamattomat neurologiset komplikaatiot voidaan estää. Mahan limakalvon surkastuma eli atrofinen gastriitti aiheutuu helikobakteeri-infektiosta tai autoimmuunitaudista. Mahan limakalvon surkastuma, johon liittyy muiden muassa mahasyövän riski, voi olla yksi keskeinen syy B12-vitamiinin puutokseen. Virossa suurin osa ja Suomessa vajaa 25 % B12-vitamiinin puutoksista jää toteamatta. Tämä käy ilmi tutkimuksesta, jossa verrattiin atrofisen gastriitin ja B12-vitamiinin puutteen esiintyvyyttä ikäihmisillä Suomessa ja Virossa.

Virossa suurin osa ja Suomessa vajaa neljäsosa B12-vitamiinin puutoksista jää diagnosoimatta

Tutkimuksessa 209 yli 80-vuotiasta naista ja miestä kahdesta palvelutalosta Tampereelta ja Tartosta tutkittiin Biohitin aktiivisen B12-vitamiinin määritystestillä sekä GastroPanel® -mahalaukun terveystestillä, joka havaitsee helikobakteeri-infektion lisäksi atrofisen gastriitin (kts. Lisätietoja). Laboratoriotulokset liitettiin koehenkilöiden sairaushistoriaan. Biohit toteutti tutkimuksen yhteistyössä paikallisten lääkäreiden kanssa.

Tutkimuksessa atrofinen gastriitti löydettiin suomalaisista vanhuksista 12 %:lta ja vastaavasti virolaisista 15,6 %:lta. Tutkimuksessa löydetyistä B12-vitamiinin puutoksista Virossa suurin osa (92 %) ja Suomessa vajaa neljäsosa (23,5 %) oli jäänyt aiemmin havaitsematta.

B12-vitamiinin puutoksen riski on tarpeen selvittää ajoissa

B12-vitamiinin puutos johtuu harvoin ruokavaliosta. Yleensä taustalla on useimmiten oireeton atrofinen gastriitti, joka aiheuttaa hapottoman mahan, joka taas johtaa vitamiinin imeytymishäiriöön. Atrofisesta gastriitista johtuva B12-vitamiinin puutos on hidas prosessi, joka voi johtaa ääreishermoston toimintahäiriöön, masennukseen ja dementiaan. Komplikaatiot alkavat kehittyä jo ennen kuin puutosta voidaan havaita B12-vitamiinitestillä.

Lääketieteellinen johtaja Kari Syrjänen, Biohit Oyj: ”Jotta B12-vitamiinin puutteen aiheuttamat komplikaatiot voidaan ehkäistä, vitamiinipuutoksen riski täytyy löytää ajoissa. B12-vitamiinin puutteen riskiryhmien seulontaan soveltuu erinomaisesti GastroPanel®-testi, joka tuottaa runsaasti muutakin tietoa. Lisäksi on suositeltavaa mitata B12-vitamiinitasot kaikilta 60 vuotta täyttäneiltä.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”GastroPanel®-testille ja B12-vitamiinin määritykselle on erityisesti ikääntyvällä väestöllä lisääntyvä tarve.”

Käsikirjoitus: Atrophic gastritis (AG) and its clinical sequels among elderly people in Finland and Estonia. A comparative study using GastroPanel and B12-vitamin testing of the residents in assisted-housing facilities (Riitta Aine, Elli Kahar, Katriina Aitokari, Johanna Salminen, Carita Eklund, Lea Paloheimo, Ants Peetsalu, and Kari Syrjänen) on lähetetty arvioitavaksi kansainväliseen geriatrian alan tieteelliseen aikakauslehteen.

Lisätietoja.pdf

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi