Riippumattoman italialaisen tutkijaryhmän julkaisema meta-analyysi vahvistaa Biohitin GastroPanel® testin luotettavuuden atrofisen gastriitin diagnostiikassa

Biohit Oyj lehdistötiedote 4.9.2017 klo 09:30 paikallista aikaa (EEST)

Ryhmä tunnettuja gastroenterologeja Bolognasta Italiasta yhdessä englantilaisen Leedsin yliopiston epidemiologin kanssa julkaisi tärkeän meta-analyysin arvostetussa gastroenterologian alan lehdessä (Alimentary Pharmacology & Therapeutics)(1).

Tämä on toinen GastroPanel® testiä käsittelevien tieteellisten raporttien meta-analyysi, joka ilmestyi vajaa vuosi ensimmäisen meta-analyysin jälkeen, jonka teki Biohit Oyj:n kliininen tutkimusosasto (2). Samoin kuin ensimmäisessä meta-analyysissä (2), tekijät mittasivat GastroPanel® testin luotettavuutta atrofisen gastriitin (AG) diagnosoimisessa (1).

Kuten odotettua, tämän uuden meta-analyysin keskeiset tulokset ovat hyvin samanlaisia kuin ensimmäisessä meta-analyysissä. Kaikkien GastroPanel® tutkimusten yhdistetty herkkyys AG:n diagnosoimisessa oli 74.7% ja yhdistetty tarkkuus oli 95.6% (1). Johtopäätöksenään kirjoittajat toteavat, että biomerkkiainepaneeli, joka sisältää pepsinogeenit I ja II, gastriini-17 sekä H. pylori vasta-aineet (GastroPanel®) on luotettava menetelmä AG:n diagnosoimiseen. GastroPanelin käyttöä suositellaan seulontamenetelmäksi löytämään AG-potilaat, joilla on kohonnut riski sairastua mahasyöpään (1).

Biohit Oyj:n lääketieteellinen johtaja Prof. Kari Syrjänen: “Käyttämällä hiukan erilaista tilastollista lähestymistapaa, tämä uusi meta-analyysi päätyi hyvin samoihin tuloksiin kuin vuonna 2016 raportoimamme analyysi: kaikkien tutkimusten yhdistetty herkkyys (70.2%) ja yhdistetty tarkkuus (93.9%)(2). Nämä pienet erot kahden meta-analyysin välillä selittyvät sillä, että uusi meta-analyysi ei huomioinut atrofisen gastriitin sijaintia mahalaukussa (antrum tai korpus), toisin kuin ensimmäinen meta-analyysi, joka tehtiin erikseen antrum- ja korpus-osan atrofiselle gastriitille (2). Näyttöön perustuvassa lääketieteessä hyvin tehty meta-analyysi edustaa korkeinta näytön astetta ja sellaisena uusi meta-analyysi vahvistaa tärkeältä osaltaan GastroPanel® testin luotettavuutta mahasyöpäriskien seulontamenetelmänä.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”GastroPanel® antaa runsaasti tietoa dyspepsian ja helikobakteeri-infektion diagnostiikassa. Tämä lisää potilasturvallisuutta ja säästää kustannuksia (3-5). Aiemmin dyspepsian ja helikobakteerin testaukseen käytettyä 13C ureahengitystestiä (13C-UBT) Helsingin yliopistollisen sairaalan Gastroenterologian klinikka ei enää tee alihankintana. Huslab on poistanut 13C-UBT:n tutkimusvalikostaan. Tämä on ymmärrettävää, koska 13C-UBT:llä samoin kuin antigeenitestillä ja pelkillä H. pylori vasta-ainetesteillä on hyvin tunnetut rajoituksensa (3,4).”

Viitteet

1.Zagari RM, Rabitti S, Greenwood DC, Eusebi LH, Vestito A, Bazzoli F. Systematic review with meta-analysis: diagnostic performance of the combination of pepsinogen, gastrin-17 and anti-Helicobacter pylori antibodies serum assays for the diagnosis of atrophic gastritis. Aliment Pharmacol Ther 2017;1-11, doi: 10.1111/apt.14248.

2.Syrjänen K. A Panel of serum biomarkers (GastroPanel®) in non-invasive diagnosis of atrophic gastritis. Systematic review and meta-analysis. Anticancer Res 2016;36:5133-5144.

3.Syrjänen K. Serological biomarker panel (GastroPanel®): A test for non-invasive diagnosis of dyspeptic symptoms and for comprehensive detection of Helicobacter pylori infection.  Biomark. J 2017;3:1-10.

4. www.biohit.fi/lisatietoja

5. www.gastropanel.com/decision-makers/screening-model

Biohit Oyj:n lääketieteellinen johtaja, professori LKT Kari Syrjänen kari.syrjanen@biohit.fi
tai toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj