Suomalaisen Biohit Oyj:n kehittämä mahalaukun terveystesti Terveystalon palveluvalikoimaan

Terveystalo on ottanut Biohitin kehittämän GastroPanel-tutkimuksen palveluvalikoimaansa. Tutkimus on saatavilla kaikissa yli sadassa Terveystalon toimipisteessä eri puolilla Suomea. Tutkimuksen avulla voidaan turvallisesti tutkia sekä oireettomat terveystarkastukseen tulevat että ylävatsavaivoista kärsivät asiakkaat.

Terveystalon kanssa tehty sopimus moninkertaistaa GastroPanelin saatavuuden

- Nyt aikaisempaa useammalla on mahdollisuus selvittää mahansa terveydentila. Tämä on tärkeää, koska runsas kolmannes suomalaisista kärsii jossakin elämänsä vaiheessa dyspepsiasta, jonka oirekuvaan kuuluu mm. ajoittaista tai jatkuvaa ylävatsavaivaa, pahoinvointia, turvotusta, röyhtäilyä, närästystä tai kipua. Näitä vaivoja hoidetaan usein itsehoitolääkkeillä ja tällöin oireeton, mutta vakavan sairauden kuten esimerkiksi syövän riski voi jäädä diagnosoimatta, Biohitin toimitusjohtaja Jussi Heiniö toteaa.

Vaivaton ja luotettava tutkimus

- Terveystalo pyrkii tarjoamaan monipuolista palvelua asiakkailleen, joten GastroPanel on kätevä primaaritutkimus yleislääkäreidemme käyttöön, kun vastaanotolle tulee vatsavaivoista kärsivä tai oireeton terveystarkastusta haluava potilas. Yksinkertainen verinäytetutkimus antaa runsaasti tietoa potilaan tilasta, minkä perusteella lääkäri voi päättää hoidosta tai jatkotutkimuksista, Terveystalon lääketieteellinen kehityspäällikkö Päivi Metsäniemi kertoo.

- Työterveyshuollossa voimme tarjota yrityksille GastroPanel-tutkimusta mahavaivoista kärsivien lisäksi työntekijöiden työhöntulo- ja terveystarkastuksiin. On ensiarvoisen tärkeää saada mahdollinen riskipotilas riittävän ajoissa hoitoon, Metsäniemi jatkaa.

GastroPanel valikoi ajoissa riskipotilaita hoitoon

GastroPanel-tutkimus tehdään verinäytteestä mittaamalla mahalaukun limakalvon toimintaa kuvaavien biomerkkiaineiden pitoisuudet ja helikobakteerivasta-aineet. Tutkimusraportti sisältää runsaasti tietoa mahalaukun limakalvon tilasta ja toiminnasta. Tutkimuksen avulla löydetään kustannustehokkaasti sairaudet, jotka voivat liian myöhään löydettyinä johtaa jopa syöpään. GastroPanel-tutkimusta suositellaan terveyskeskus- ja työterveyslääkärin käyttöön.

- Työnantajan kannattaa ehdottaa GastroPanelia liitettäväksi työterveyshuollon kanssa tekemäänsä sopimukseen monien muiden perustutkimusten joukkoon. Mahdollisesti vakavan taudin pahentumista ei kannata jäädä odottelemaan, kun tämän tutkimuksen avulla voidaan riskittömästi ja helposti selvittää mahalaukun tila. Dyspepsiavaivoihin saatu diagnoosi ja sen mukainen hoito vähentävät riskipitoisia itsehoitoja ja terveydenhuollon kustannuksia, toimitusjohtaja Heiniö jatkaa.

Jussi Heiniö
Toimitusjohtaja, Biohit Oyj
Puh: 09 773 861, GSM: 0400 701180
jussi.heinio@biohit.com

Osmo Suovaniemi, LKT, Professori
Biohit Oyj:n hallituksen jäsen
Puh: 09 773 861, GSM: 040 745 5605
osmo.suovaniemi@biohit.com

Tietoa Biohitistä ja sen tuotteista:

Biohit Oyj on vuonna 1988 perustettu globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys, jonka tavoitteena on parantaa ihmisten terveyttä ja elämisen laatua. Biohit soveltaa määrätietoista ja pitkäjänteistä innovaatio- ja patentointistrategiaa.

Biohit tuottaa yhdessä tiedeyhteisöjen kanssa tutkimustuloksiin ja innovaatioihin perustuvaa uutta teknologiaa, tuotteita ja palveluja, joilla voidaan kehittää turvallisia ja kustannustehokkaita nesteannosteluratkaisuja laboratoriotyöskentelyyn sekä diagnostisia testejä ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn.

Biohitillä on kaksi liiketoimintasegmenttiä, nesteannostelu ja diagnostiikka. Nesteannostelutuotteet käsittävät elektroniset ja mekaaniset pipetit, kertakäyttöiset pipetinkärjet ja pipettien huolto- ja kalibrointipalvelut tutkimuslaitosten, terveydenhuollon ja teollisuuslaboratorioiden käyttöön. Diagnostiikkaan kuuluvat ruoansulatuskanavan sairauksien varhaistoteamiseen ja ennaltaehkäisyyn liittyvät tuotteet ja analyysijärjestelmät, kuten GastroPanel-tutkimus mahalaukun sairauksien ja niihin liittyvien riskien diagnosoimiseksi verinäytteestä.

Ennen GastroPanel-innovaatiota helikobakteeri-infektion tai autoimmuunitaudin aiheuttama atrofinen gastriitti ja siitä johtuvat riskit, kuten mahasyöpä ja B12 vitamiin, raudan ja kalsiumin vaje, on saatu selville usein vain sattumalöydöksenä gastroskopian yhteydessä otettujen koepalojen histologisella tutkimuksella. GastroPanel-tutkimus tehdään verinäytteestä mittaamalla mahalaukun limakalvon toimintaa kuvaavat pepsinogeeni I-, pepsinogeeni II- ja gastriini-17-pitoisuudet sekä helikobakteerivasta-aineet. GastroPanel-raportti antaa runsaasti tietoa mahalaukun limakalvon tilasta ja toiminnasta ja se ilmoittaa

• diagnoosin helikobakteeri-infektiosta ja atrofisesta gastriitista sekä sen sijainnista korpuksessa (mahalaukun runko-osa) ja/tai antrumissa (runko-osan jatke). Korpuksen atrofinen gastriitti aiheuttaa vähähappoisen tai hapottoman mahan, jossa syntyy syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä ja joka voi johtaa mm. maha- ja ruokatorisyöpään. Antrumin atrofinen gastriitti lisää mahasyövän ja peptisen haavataudin riskiä. Dyspepsian ja helikobakteri-infektion diagnostikkaan käytetyt 13C-ureahengitystesti, ulosteen antigeenitesti samoin kuin pelkät vasta-ainetestitkään eivät löydä atrofista gastriittia eivätkä anna tietoa mahalaukun runsaasta haponerityksestä.

• helikobakteeri-infektiosta myös silloin, kun tutkittavalla on atrofinen gastriitti, MALT lymfooma (helikobakteerin aiheuttama hyvänlaatuinen mahasyöpä) tai vuotava peptinen haava (maha- tai pohjukaisuolihaavatauti) tai hän saa parhaillaan happopumpun esto- (PPI) lääkitystä tai antibioottihoitoa. Näissä tapauksissa 13C-ureahengitystesti ja ulosteen antigeenitesti antavat runsaasti vääriä negatiivisia tuloksia eli eivät anna diagnoosia helikobakteeri-infektiosta.

• mahalaukun runsaasta haponerityksestä, mikä voi lisätä ruokatorven refluksitaudin vaikeiden, jopa ruokatorvisyöpään johtavien komplikaatioiden riskiä.

Atrofinen gastriitti, epäily ruokatorven refluksitaudin komplikaatiosta ja oireileva helikobakteeri-infektio edellyttävät gastroskopiatutkimuksen tekemistä

Lisäksi yhtiöllä on mm. pikatestit laktoosi-intoleranssin ja helikobakteeri-infektion määrittämiseksi gastroskopioiden yhteydessä sekä ColonView-tutkimus paksusuolisyövän riskin ilmaisevan suolistoverenvuodon varhaiseen toteamiseen. Acetium-kapselit aterioiden tai alkoholin nauttimisen yhteydessä vähentävät syöpää aiheuttavaa asetaldehydiä, jota syntyy vähähappoisessa tai hapottomassa mahassa. Korpusosan atrofinen gastriitti ja myös haponestolääkkeet (PPI-lääkkeet ja H2 salpaajat) aiheuttavat vähähappoisen tai hapottoman mahan (www.acetium.fi/testi paljastaa asetaldehydialtistuksen).

Biohit-konsernin palveluksessa on noin 400 henkilöä. Pääkonttori on Helsingissä ja tytäryhtiöt sijaitsevat Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on myös edustusto Singaporessa. Lisäksi Biohitin tuotteita myy noin 200 jakelijaa 70 maassa.

Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) on vuodesta 1999 noteerattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto –ryhmässä.

Lisätietoja osoitteesta www.biohit.com sekä seuraavista artikkeleista ja niissä esitetystä kirjallisuudesta:

1. Sipponen P, Salaspuro M, Härkönen M.  Atrofinen gastriitti. Biomerkkiainetutkimus ja atrofinen gastriitti – tärkeä mahalaukun syövän ja B12-vitamiinipuutoksen riskitila. Yksityislääkäri 2008;3:99-106.   Artikkeli on   aikaisemmin julkaistu lyhennetyssä muodossa Suomen Lääkärilehdessä (Sipponen P, Härkönen M, Salaspuro M. Atrofinen gastriitti jää liian vähälle huomiolle. Suomen Lääkärilehti 2008;63:1428-30)

2. Storskrubb T, Aro P, Ronkainen J, Sipponen P, Nyhlin H, Talley NJ, Engstrand L, Stolte M, Vieth M, Walker M and Agréus L. Serum biomarkers provide an accurate method for diagnosis of atrophic gastritis in a general population: The Kalixanda study. Scand J Gastroenterol, 2008; 43:1448-1455.

3. Telaranta-Keerie A ym. Prevalence of undiagnosed advanced atrophic corpus gastritis in Finland: an observational study among 4 256 volunteers without specific complains, Scandinavian Journal of Gastroenterology, 2010; 45: 1036 – 1041