Toukokuu on ruokatorven, mahan ja suoliston terveyden kuukausi - Miten diagnosoida ja ennaltaehkäistä sairaudet ajoissa?

20.5.2019 klo 10.30 paikallista aikaa (EET)

Toukokuu on omistettu erityisesti ruoansulatuskanavan sairauksien ja niiden ennaltaehkäisyn tietoisuuden lisäämiselle.  Suolistosyövät ovat suomalaisten yleisimpiä syöpiä. Biohit Oyj ja Euroopan gastroenterologian järjestö UEG kannustavat ennaltaehkäisemään syövän syntymistä testaamalla maha- ja suolistoalueen terveyttä ja kiinnittämällä huomiota elintapoihin.

Maha-, ruokatorvi- ja suolistosyövän riskien varhaisella toteamisella ja riskiryhmien väestöpohjaisella seulonnalla on mahdollista vähentää vuosittaisten syöpätapausten ja syöpäkuolemien määrää merkittävästi. Vuona 2014 mahasyöpään sairastui Suomessa 650 (kuoli 430), ruokatorvisyöpään 307 (kuoli 257) ja suolistosyöpään 3500 (kuoli 1220).

Suomalaisten GastroPanel- ja ColonView-FIT-innovaatioiden avulla toteutettu ylävatsavaivojen diagnostiikka ja seulonta maha-, ruokatorvi- ja paksusuolisyövän riskien löytämiseksi edistää myös kasvainten varhaista toteamista sekä mahdollistaa parantavan hoidon. Suomessa ei tällä hetkellä ole kansallista seulontaohjelmaa millekään näistä syövistä. Esimerkiksi mahasyöpä on pitkään oireeton, jonka vuoksi se havaitaan usein sattumalöydöksenä muun syyn takia tehdyssä mahalaukun tähystyksessä tai vasta hälyttävien oireiden ilmaannuttua, jolloin hoitoennuste on huono.

Euroopan gastroenterologian järjestön (UEG) vetoomus päättäjille

Ruoansulatuskanavan sairaudet aiheuttavat vuosittain miljoonan ihmisen kuoleman Euroopassa ja ovat siten suurin syöpäkuolemien syy Euroopassa.

Huonot ruokailutottumukset, suuri alkoholinkulutus ja ylipainon lisääntyminen liittyvät kaikki kroonisten ruoansulatuselinten sairauksien lisääntymiseen. Kaikkien näiden altistavien tekijöiden vaikutuksia voidaan kuitenkin vähentää oikeilla elintavoilla.

UEG (United European Gastroenterology) eli Euroopan gastroenterologian järjestö (7) pyytää päättäjiä tiedostamaan, huomioimaan ja toimimaan ruoansulatuskanavan sairauksien aiheuttamien ongelmien vähentämiseksi EU-tasolla.

UEG:n manifesti korostaa seuraavia ydinasioita: ravinto, alkoholinkulutus, krooniset ruoansulatuskanavan sairaudet ja syövät.

Ravitsemuksen osalta vaaditaan elintarvikkeiden kehittämistä tieteellisen näytön pohjalta terveellisemmiksi. Koska alkoholiin liittyvät haitat ovat Euroopassa huolestuttavalla tasolla, vaaditaan EU:n taholta alkoholin kulutuksen vähentämiseksi lisää toimenpiteitä, jotka tähän mennessä ovat olleet suhteettoman vähäisiä. Manifestissa korostetaan suolistosyöpien seulonnan tärkeyttä ja lisärahoituksen tarvetta myös haimasyövän tutkimukseen.

UEG kehottaa kaikkia jakamaan UEG:n Digestive health -viestiä eri kanavien kautta. Näin lisäämme tietoisuutta ruoansulatuskanavan terveysvaikutuksista elämäämme, yhteisöömme ja talouteemme.

#DigestiveHealthMonth #Biohit #Gastropanel

Oikeilla testeillä huomattavia kustannussäästöjä

Toisin kuin perinteiset helikobakteeritestit, GastroPanel-testi löytää helikobakteerin tai autoimmuunitaudin aiheuttaman atrofisen gastriitin (mahalaukun limakalvon surkastuman) (1-7, 9,10), joka lisää merkittävästi paitsi maha- ja ruokatorvisyövän riskiä, aiheuttaa myös B12-vitamiin, raudan, sinkin, magnesiumin ja kalsiumin sekä eräiden lääkeaineiden imeytymishäiriön.

GastroPanelilla löytyvä atrofinen gastriitti on useimmiten oireeton, eikä sitä löydetä pelkillä helikobakteeri-testeillä. Näiden käytöstä luopuminen lisäisi merkittävästi potilasturvallisuutta sekä säästäisi terveydenhuollon kustannuksia (www.biohit.fi/lisatietoja, 9-10).

Näiden kustannussäästöjen laskemiseksi on kehitetty laskentamalli GastroPanel-testillä toteutettavassa mahasyöpäriskin seulonnassa. Tämän mallin mukaan elinikäiset säästöt esimerkiksi kymmenen ikäluokan (65–74-vuotiaat) mahasyöpäriskin seulonnalla voisivat olla yli € 800 miljoonaa. (laskentamalli: https://www.gastropanel.com/decision-makers/screening-model ). Kustannussäästöt syntyvät pääosin sitä kautta, että arviolta 80 % kalliista mahalaukun tähystystutkimuksista voidaan GastoPanel-testin tulosten perusteella jättää tekemättä.

Koska etenkin vanhemmilla potilailla ylävatsavaivojen syy voi usein olla paksusuoliperäinen, myös Biohitin Colon-View-FIT -testin käyttö ylävatsavaivojen diagnostiikassa on perusteltua poissulkemaan suolistosyövän ja sen esiasteet suolistoverenvuodon syynä.

Lisätietoa suoliston ja mahan terveyttä seuraavista testeistä:

GastroPanel - ainutlaatuinen helikobakteeritesti GastroPanel on nopea ja turvallinen verinäytteestä tehtävä testi helikobakteeri-infektion ja siitä tai autoimmuunitaudista johtuvan atrofisen gastriitin diagnostiikkaan (www.biohit.fi/ Luettavaa: Helicobacter pylori-infektion turvallinen diagnostiikka). Atrofinen gastriitti (mahalaukun limakalvovaurio) lisää maha- ja ruokatorvisyövän riskiä ja johtaa eräiden hiven- ja lääkeaineiden imeytymishäiriöön. Se on myös B12-vitamiinipuutoksen tärkein aiheuttaja. Normaali GastroPanel-tulos on merkki siitä, että mahalaukun limakalvo toimii normaalisti ja vatsavaivat johtuvat muusta syystä. GastroPanel sopii ensilinjan testiksi kaikille, joilla on epämääräisiä ylävatsaoireita kuten närästystä, vatsan turpoamista, vatsakipua tai pahoinvointia. www.gastropanel.com/fi, www.biohit.fi/lisatietoja

ColonView-FIT - ulosteen veritesti.  Immunologisen ColonView- FIT-pikatestin avulla pystytään havaitsemaan sekä suoliston alaosan että yläosan verenvuodot. Ihmisen verelle spesifinen ColonView-FIT on luotettava apu kasvainten sekä niiden esiasteiden löytämiseksi. ColonView-FIT on käyttäjäystävällinen, mukaan ostettava kotitestipaketti. www.colonview.fi

Kalprotektiini - suoliston tulehdustesti. Kalprotektiinin määrityksellä ulostenäytteestä voidaan erottaa toisistaan ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) ja tulehdukselliset suolistosairaudet (IBD, haavainen paksusuolitulehdus ja Crohnin tauti), koska kalprotektiinin pitoisuus kohoaa vain IBD:ssä. Määrityksestä on apua myös IBD:n aktiivisuuden sekä hoidon tehon seurannassa. Kätevä, mukaan ostettava kotitestipaketti. www.biohithealthcare.com/fi/tuotteet/diagnostiset-testit/kalprotektiini-elisa/

Toimitusjohtaja Semi Korpela

Biohit Oyj

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Kirjallisuusviitteitä:

1. www.gastropanel.fi, www.biohit.fi/lisatietoja
  2. Agreus L et al., Rationale in diagnosis and screening of atrophic gastritis with stomachspecific plasma biomarkers. Scand J Gastroenerol 47,136-147,2012.
  3. Syrjänen K, A Panel of serum biomarkers (GastroPanel®) in noninvasive diagnosis of atrophic gastritis. Systematic review and meta-analysis. Anticancer Res. 36, 5133-5144, 2016.
  4. Zagari RM et al., Systematic review with meta-analysis: diagnostic performance of the combination of pepsinogen, gastrin-17 and anti-Helicobacter pylori antibodies serum assays for the diagnosis of atrophic gastritis. Aliment Pharmacol Ther 2017;1-11.
  5. Syrjänen K, Eronen K. Serological testing in management of dyspeptic patients and in screening of gastric cancer risks. J. Gastrointest. Disord. Liver Funct. 2(3), 1-5, 2016
  6. Syrjänen K, Role of serological biomarker testing (GastroPanel®) in diagnosis of symptomatic dyspepsia and in screening of the risks of stomach cancer. EC Gastroenterol Digest Syst 1(6), 209-222, 2017.
  7. https://www.ueg.eu/public-affairs/
  8. Vasilyev, S et al., A new-generation fecal immunochemical test (FIT) is superior to guaiacbased test in detecting colorectal neoplasia among colonoscopy referral patients. Anticancer Res. 35, 2873-2880, 2015.
  9. Syrjänen, K., Eskelinen, M., Peetsalu, A., Sillakivi, T., Sipponen, P., Härkönen, M., Paloheimo, L., Mäki, M., Tiusanen, T., Suovaniemi, O., DiMario, F. and Fan, ZP. GastroPanel® Biomarker Panel: The most comprehensive test for Helicobacter pylori infection and its clinical sequels. Anticancer Res. Hyväksytty julkaistavaksi, 2019.
  10. Syrjänen, K. False negative and false positive results in diagnosis of Helicobacter pylori infections can be avoided by a panel of serum biomarkers (GastroPanel). M. J. Gast. 1 (1), 007-014, 2017.