TPX Medikille yksinoikeus GastroPanel®-testin jakeluun Malesiassa

Biohit Oyj lehdistötiedote 14.12.2020 klo 9.30 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj ja TPX Medik (Selangor, Malesia) ovat allekirjoittaneet sopimuksen Biohit GastroPanel® -testin jakelusta yksinoikeudella Malesiassa. Tämä on merkittävä virstanpylväs Biohit Oyj:n globaalissa laajentumisstrategiassa sen lippulaivatuotteen rantautuessa Malesian kasvaville markkinoille.

GastroPanel®-biomarkkeritesti on Biohit Oyj:n ainutlaatuinen innovaatio, joka on suunniteltu kaikkien ylävatsaoireista (dyspepsia) ja refluksitaudista kärsivien potilaiden (1,2) ensilinjan diagnosointiin. GastroPanel on ensimmäinen markkinoilla oleva ei-invasiivinen diagnostinen testi, joka vahvistaa tai poissulkee tarkasti Helicobacter pylori (Hp) -infektion ja atrofisen gastriitin (AG) (1,2,3).

GastroPanel® on myös ainoa testi, joka seuraa mahahapon tuotannon säätelymekanismia. Helicobakteeri ja atrofinen gastriitti ovat kaksi tärkeintä mahasyövän riskitekijää, joten GastroPanel® soveltuu erityisen hyvin myös oireettomien potilaiden populaatiopohjaiseen mahasyöpäriskin seulontaan. Tämä on todettu useissa tutkimuksissa sekä korkean että matalan riskin maissa (4–7). Malesiassa mahasyöpä on edelleen merkittävä tautitaakka, vaikka ilmaantuvuusaste onkin sekä miehillä että naisilla laskussa.

Toimitusjohtaja Max Low Jin Ren, TPX Medik:"TPX Medikin visio on olla innovatiivisin terveydenhuollon toimitusketju, joka tarjoaa asiakkailleen korkealaatuisia, sertifioituja lääkkeitä varmistamalla nopean, turvallisen ja räätälöidyn kuljetuksen kaikkialla Kaakkois-Aasiassa. Tavoitteenamme on pyrkiä olemaan luotettavin lääkkeiden tukkukauppias ja lääketieteellinen asiantuntija laajan yhteistyökumppaniemme ja toimittajiemme verkostossa, jotta kaikilla olisi yhtäläinen mahdollisuus terveydenhoitoon. Biohit GastroPanel® -testi on ensimmäinen ja edelleen ainoa markkinoilla oleva ei-invasiivinen vatsanterveyden ja sairauksien diagnostinen testi, ja se sopii täydellisesti sekä visioomme että missioomme. Olemme varmoja, että tämä ainutlaatuinen ja innovatiivinen testi saa myönteisen ja innostuneen hyväksynnän Malesiassa, jossa ihmiset ovat yhä enemmän tietoisia terveydestään ja myös yhä enemmän tietoisia modernin diagnostiikan tarjoamista suurista mahdollisuuksista.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj:”Käynnissä oleva koronaviruspandemia ei kunnioita maantieteellisiä rajoja, mutta rasittaa kansallista terveydenhoitoa kaikilla mantereilla, Malesiassa ja Suomessa. Monet ei-kiireelliset tutkimukset ja hoidot on peruutettu tai niitä siirretään. Tämä koskee myös mahalaukun tähystyksiä dyspepsian diagnosoinnissa. Siksi atrofinen gastriitti, joka aiheuttaa lisääntynyttä mahasyöpäriskiä (ja muita vakavia sairauksia), voi jäädä huomaamatta. Tämä voi lisätä tarpeettomia mahasyöpäkuolemia. GastroPanel® -tutkimus voisi vähentää tätä potentiaalisesti vakavaa kehitystä AG-potilaiden sekä muiden mahasyöpäriskissä olevien tunnistamiseksi ajoissa (8-15). Näinä poikkeuksellisina aikoina GastroPanel® voi olla hyödyllinen lisä ikääntyneiden koronavirustestauksessa, koska (useimmissa tapauksissa) oireeton atrofinen gastriitti saattaa altistaa iäkkäät ihmiset myös koronavirustartunnalle ja / tai vakavammille taudin lopputuloksille. Olemme erittäin iloisia aloittaessamme yhteistyön TPX Medikin kanssa.”

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Semi Korpela, puh. 040 573 7701

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

TPX Medik on osa Teraju X Holdingsia. Yhdistymisen jälkeen vuoden 2020 alussa Teraju X Holdingsista on tullut kasvava, monipuolisia palveluja tarjoava lääketeollisuuden konserni. Tavoitteena on tarjota tehokasta lääkehoitoa ja palvelua, sekä TPX Medikin osalta myös korkealaatuisia hoitoja. Tavoite on myös kehittää ja tarjota parempia ratkaisuja kaikkien malesialaisten sekä viime kädessä koko maailman väestön terveyttä parantamaan. Viiden vuoden maailmanlaajuisen toimintansa aikana yhtiö on rakentanut toimivan yhteistyön erikoisratkaisujen tarjoajana sairaaloille ja erilaisille terveydenhuollon yrityksille. Lääkkeiden ja lääkinnällisten laitteiden syvällinen tuntemus on antanut yhtiölle mahdollisuuden hankkia tuotteita laajalti eri tarpeisiin.

Viitteet

1. Agréus L, Kuipers EJ, Kupcinskas L, Malfertheiner P, Di Mario F, Leja M, Mahachai V, Yaron N, van Oijen M, Perez Perez G, Rugge M, Ronkainen J, Salaspuro M, Sipponen P, Sugano K and Sung J: Rationale in diagnosis and screening of atrophic gastritis with stomach-specific plasma biomarkers. Scand J Gastroenterol 2012;47:136-147.

2.Syrjänen K, Eskelinen M, Peetsalu A, Sillakivi T, Sipponen P, Härkönen M, Paloheimo L, Mäki M, Tiusanen T, Suovaniemi O, DiMario F, Fan ZP.  GastroPanel® Biomarker Panel: The most comprehensive test for Helicobacter pylori infection and its clinical sequelae. A critical review. Anticancer Res 2019;39:1091-1104.

3.Syrjänen K: A Panel of serum biomarkers (GastroPanel®) in non-invasive diagnosis of atrophic gastritis. Systematic review and meta-analysis. Anticancer Res 2016;36: 5133-5144.

4.Zagari RM, Rabitti S, Greenwood DC, Eusebi LH, Vestito A and Bazzoli F: Systematic review with meta-analysis: Diagnostic performance of the combination of pepsinogen, gastrin-17 and anti-Helicobacter pylori antibodies serum assays for the diagnosis of atrophic gastritis. Aliment Pharmacol Ther 2017;46:1-11.

5.Kurilovich SA, Belkovets AV, Reshetnikov OV, Openko TG, Malyutina SK, Ragino YI, Scherbakova LV, Leja M, Paloheimo L, Syrjänen K, Voevoda MI. Stomach-specific biomarkers (GastroPanel) can predict the development of gastric cancer in Caucasian population: A longitudinal nested case-control study in Siberia. Anticancer Res 2016;36:247-254.

6.Tu H, Sun L, Dong X, Gong Y, Xu Q, Jing J, Bostick RM, Wu X and Yuan Y: A Serological biopsy using five stomach-specific circulating biomarkers for gastric cancer risk assessment: A multi-phase study. Am J Gastroenterol 2017;112:704-715.

7.Cai Q, Zhu C, Yuan Y, Feng Q, Feng Y, Hao Y et al. and Gastrointestinal Early Cancer Prevention & Treatment Alliance of China (GECA). Development and validation of a prediction rule for estimating gastric cancer risk in the Chinese high-risk population: a nationwide multicentre study. Gut 2019;0:1–12. doi:10.1136/gutjnl-2018-317556

8.Salaspuro M. Acetaldehyde as a common denominator and cumulative carcinogen in digestive tract cancers. Scand J Gastroenterol 2009; 44:912-25.

9.Seitz HK, Stickel F. Acetaldehyde as an underestimated risk factor for cancer development: role of genetics in ethanol meta¬bolism. Genes Nutr 2010;5:121-128.

10.Jeong Soo Ahn, Chun-Sick Eom, Christie Y Jeon, Sang Min Park. Acid suppressive drugs and gastric cancer: A meta-analysis of observational studies. World J Gastroenterol 2013 April 28; 19(16): 2560-2568.

11.Hellström PM, Hendolin P, Kaihovaara P, Kronberg L, Meierjohann A, Millerhov A, Paloheimo L, Sundelin   H, Syrjänen K, Webb D-L, Salaspuro M. Slow-release L-cysteine capsule prevents gastric mucosa exposure to carcinogenic acetaldehyde: results of a randomised single-blinded, cross-over study of Helicobacterassociated atrophic gastritis. Scand. J. Gastroenterol 2016;52:230-237.

12.Lachenmeier DW, Salaspuro M. ALDH2-deficiency as genetic epidemiologic and biochemical model for the carcinogenicity of acetaldehyde. Regul Toxicol Pharmacol. 2017;86:128-136.

13.www.biohithealthcare.com/ About Us /Investors/Stock Exchange Releases: 2017-09-11T07:30:00Z – An important patent granted to Biohit Acetium® Capsule in Japan

14. www.biohit.fi/Lisatietoja3

15. www.biohithealthcare.com/ News/Links: State of the art GastroPanel and Acetium innovations for the unmet need