Venäjällä aloitetaan suolistosyövän seulontaprojekti Biohit Oyj:n ColonView-testillä

Biohit Oyj Lehdistötiedote 9.11.2015 klo 11.00 paikallista aikaa (EET)

Venäjä aloittaa kokeiluluontoisen suolistosyövän seulontaprojektin, joka kohdennetaan 48–75-vuotiaisiin oireettomiin henkilöihin. Projekti alkaa Pietarissa marraskuussa 2015 ja siinä seulotaan noin 20 000 henkilöä. Pilottiohjelman tulosten perusteella valitaan projektiin testi, ja yhtenä vaihtoehtona on Biohit Oyj:n ColonView-testi. Tämän jälkeen projekti kestää kuusi vuotta ja siinä on mukana kaikki Pietarin 18 piiriä. Seulontaprojekti järjestetään paikallisilla terveysasemilla ja sen organisoi ja kustannuksista vastaa Venäjän Federaation hallitus.

ColonView lateral flow -pikatesti on tarkoitettu veren havaitsemiseen ulostenäytteissä nopeasti ja luotettavasti. Veren havaitseminen perustuu herkkään ja tarkkaan immunokemialliseen ihmisen hemoglobiinin ja hemoglobiini/haptoglobiinikompleksin tunnistamiseen, mille perusta on keksitty jo 1980 –luvun alussa Suomessa (1,2). Biohitin ColonView Hb- ja Hb/Hp-testin pääasiallinen käyttötarkoitus on suolistosyövän (paksusuolisyövän) ja sen esiasteiden (verta vuotavien adenoomien) seulonta (3).

ColonView on suuremman herkkyytensä ja tarkkuutensa takia perinteisiä testejä huomattavasti tehokkaampi suolistosyövän seulontatesti. ColonView-testi löytää näytteestä sekä hemoglobiinin (Hb) että hemoglobiini/haptoglobiini (Hb/Hp) kompleksin.

Suolistosyöpä kehittyy pitkän esivaiheen aikana hyvin tunnettujen esiasteiden kautta, jotka on mahdollista havaita ja poistaa ennen niiden muuttumista syöväksi. Suolistosyöpä on yksi harvoista ihmisen pahanlaatuisista kasvaimista, jota voidaan etsiä myös väestöpohjaisella seulonnalla.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Suolistosyöpä on yksi tehokkaimmin ehkäistävissä olevia syöpiä. ColonView testi on tehokkaimmillaan oireettomien henkilöiden seulontamenetelmänä. Syövän kehittyminen on ennaltaehkäistävissä löytämällä ja hoitamalla esiasteet (polyypit, adenoomat), kun taas varhaistoteamisen avulla pyritään löytämään syövät niin varhaisessa vaiheessa, että ne ovat hoidolla tehokkaasti parannettavissa. Tämä on tärkeä päänavaus Venäjää ajatellen, ja monissa muissakin maissa, koska Biohitin FIT-testillä voitaisiin säästää merkittävä määrä terveydenhuollon rajallisia resursseja ja kustannuksia.”

1.    www.google.com/patents/US4427769

2.    www.biohit.fi/Yritys/ Historia: Aggressiivinen innovointi- ja patentointistrategia

3.    Linkki artikkeliin, Anticancer Research: http://ar.iiarjournals.org/content/35/5/2873.full

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap /Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi