WHO kiirehtii Helicobacter pylori seulontojen aloittamista mahasyövän estämiseksi

Biohit Oyj lehdistötiedote 1.10.2014 klo 18:00 paikallista aikaa (EEST)

Äskettäin IARC, joka on WHO:n alainen syöväntutkimuslaitos, julkaisi raportin (JAMA. 2014;312(12):1197-1198. doi:10.1001/jama.2014.10498), jossa arvioidaan mahdollisuuksia käynnistää laajat väestöpohjaiset seulonnat  Helicobacter pylori (HP) infektioiden löytämiseksi ja hoitamiseksi , jotka tulisi maailmanlaajuisesti priorisoida mahasyövän aiheuttaman tautitaakan vähentämiseksi.

Mahasyöpä on maailmanlaajuisesti kolmanneksi yleisin syöpä, ja raportin mukaan 80% vuosittaisista miljoonasta uudesta tapauksesta syntyy tämän hoidettavissa olevan infektion seurauksena.   Kuitenkin huolimatta näistä huolestuttavista luvuista, käytännöllisesti katsoen missään maassa ei ole käynnissä kansallista mahasyövän torjuntaohjelmaa.

HP infektio, joka johtaa mahan limakalvon surkastumaan (atrofinen gastriitti, AG) on mahasyövän tärkein yksittäinen riskitekijä.  HP on bakteeri, joka infektoi mahan limakalvon ja on parannettavissa asianmukaisella hoidolla (antibioottikombinaatiolla). IARC:n raportin mukaan HP:n hoito vähentää mahasyövän ilmaantumista 30-40%:lla, joskaan luvut eivät ehkä ole yleistettävissä kaikkiin väestöihin.

Suomessa mahasyövän ilmaantuvuus on tasaisesti vähentynyt 1950-luvulta lähtien, jolloin mahasyöpä oli yleisin syöpätauti ja syöpäkuolemien aiheuttaja.  Tämä väheneminen liittyy HP-infektioiden harvinaistumiseen maassamme.  Mahasyöpä ei kuitenkaan ole hävinnyt Suomesta, vaan edelleenkin todetaan reilut 700 uutta tapausta joka vuosi. Koska mahasyöpä on oireeton hyvin pitkään, valtaosa tapauksista todetaan myöhäisvaiheessa ja siksi  mahasyövän ennuste on huono.

IARC:n mukaan on olemassa  kiireellinen tarve saada enemmän kansallisia terveydenhuollon resursseja suunnatuksi mahasyövän torjuntaan maailmanlaajuisesti. Raportin laatinut työryhmä suosittelee, että kaikki maat harkitsisivat mahasyövän liittämistä kansallisiin seulontaohjelmiinsa.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj:  “ Ollakseen tehokasta, mahasyövän seulonnan on oltava organisoitua ja sen tulee kohdistua mahasyövän suhteen riskiryhmiin.  Ideaalisen seulontatestin tulisi olla ei-invasiivinen ja pystyä löytämään sekä HP-infektiot että atrofisen gastriitin.  Tällä hetkellä markkinoilla on vain yksi tällainen testi:  Biohit Oyj:n kehittämä GastroPanel-testi.  Perustuen neljän  mahan limakalvolle spesifisen biomerkkiaineen yhdistelmään, Gastro Panel testi  löytää erittäin suurella tarkkuudella sekä HP-infektion että AG:n  (Liite). Biohitillä on myös HP-infektion  toteamiseen tarkoitettu maailman nopein pikatesti (Helicobacter pylori Quick Test).  GastroPanel-testi on tällä hetkellä saatavissa useissa maissa eri puolilla maailmaa.  Sen tärkeimmät käyttöindikaatiot ovat ylävatsavaivoja valittavien potilaiden diagnostiikka sekä mahasyövän riskiryhmien seulonta. “

Lääketieteellinen johtaja, Professori Kari Syrjänen, MD, Ph.D., Biohit Oyj:  “Terveydenhuolto-organisaatioiden maailmanlaajuisesti  tulisi suhtautua  myönteisesti  tähän WHO:n suositukseen priorisoida mahasyövän seulontaa. Mikäli seulontaohjelmat saadaan tehokkaasti käyntiin, voimme odottaa parannusta nykyisiin huolestuttaviin mahasyövän ilmaantumislukuihin muutaman vuoden viiveellä. “

CEO Semi Korpela, Biohit Oyj
tel. +358 9 773 861
www.biohithealthcare.com

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.