Ampiaiset lisäävät omenoita piinaavaa muumiotautia

Tänä vuonna on kypsymässä runsas omenasato, mutta sen laatu saattaa jäädä odotettua heikommaksi. Muumiotauti on loppukesällä hedelmiin tarttuva sienitauti, joka pilaa sadon. Muumiotautia voidaan ennaltaehkäistä, mutta tänä vuonna ampiaiset lisäävät muumiotaudin esiintymistä.

Muumiotaudiksi kutsutaan sienitautia, joka aiheuttaa omenaan pehmeitä ruskeita laikkuja. Laikut leviävät ja muuttavat pian koko omenan ruskeaksi. Myöhemmin muodostuu vaalean harmaita itiöpesäkkeitä, joiden turvin tauti talvehtii ‒ valmiina tartuttamaan uusia omenoita.

‒ Omenan kuoren rikkoutuminen avaa tauti-itiöille helpon reitin hedelmään. Nyt, kun ampiaiset käyvät maistelemassa satoa, muumiotauti näyttää leviävän nopeasti, harmittelee Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

‒ Kukkien väheneminen syksyä kohti saa ampiaiset etsimään ravintoa kaikkialta. Siksi syyskesällä ne syövät myös marjoja ja hedelmiä, jatkaa Biolanin Kerttula.

Muumiotaudin paras torjuntakeino on ennaltaehkäisy

Muumiotauti viihtyy muiden sienitautien tapaan lämpimässä ja kosteassa. Tällaiset olosuhteet säilyvät sateen tai aamukasteen jälkeen pitkään tiheässä omenapuun latvuksessa. Ajallaan tehdyt hoitoleikkaukset pitävät omenapuun latvuksen ilmavana ja ovat varmin tapa torjua myös muumiotautia. Leikatuissa puissa tulee myös vähemmän hankaumia, jotka altistavat kuoren rikkoutumiselle.

‒ Pieniä hedelmäpuita ja marjapensaita voi koittaa suojata ampiaisilta hyönteisverkoilla tai kasvuharsoilla. Suurten hedelmäpuiden suojaaminen on lähes mahdotonta, kertoo Biolanin Kerttula.

Omenalajikkeissa on eroa muumiotaudin esiintymisen suhteen. Samat lajikkeet, jotka ovat arkoja omenaruvelle, saavat helposti myös muumiotaudin, sillä muumiotauti iskeytyy helposti ruven tekemän vioituksen kautta.

Muumiotauti-itiöt leviävät tuulen mukana. Siksi jokaisen tulisi huolehtia tautisten omenoiden oikeasta hävittämisestä.

Taudin vahingoittamia omenoita ei kannata laittaa pihan perälle puutarhakompostiin, koska siellä tauti-itiöt eivät häviä. Varmimmat keinot muumiotautisten omenoiden hävittämiseen ovat polttaminen ja kompostointi lämpökompostorissa. Lämpökompostorissa kompostin lämpötila nousee riittävän korkeaksi itiöiden tuhoutumiselle. Pilaantuneita omenoita kannattaa kompostoida pieninä erinä muun jätteen joukossa.

Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi, biolan.fi

Omenan kuoren rikkoutuminen avaa tauti-itiöille helpon reitin hedelmään. Nyt, kun ampiaiset käyvät maistelemassa satoa, muumiotauti näyttää leviävän nopeasti.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula
Kukkien väheneminen syksyä kohti saa ampiaiset etsimään ravintoa kaikkialta. Siksi syyskesällä ne syövät myös marjoja ja hedelmiä.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula