Aurinkopuhaltimella kesämökki kuivaksi

Käyttökulut 0 euroa

Mökkikausi käynnistyy jälleen. Suomalaiset suuntaavat mökille ensimmäisiä kertoja talven jälkeen. Monen mökki on ollut pitkään kylmillään ja nyt se on kostea, aina seinistä petivaatteisiin. Aurinkopuhaltimella mökin kosteus haihtuu hetkessä. Puhallin toimii täysin ilman ulkoista sähköä, sillä sähkön puhaltimelle tuottaa aurinko. Käyttökulut ovat 0 euroa.

Paneelia ei tarvitse raahata katolle

Aurinkopaneeli asennetaan seinään. Kannattaa valita paikka, johon aurinko paistaa muutaman tunnin päivässä. Paneeliin on integroitu puhallin, josta on putki tulee seinän läpi mökin sisäpuolelle. Seinään tarvitaan läpimenoa varten n. 140 mm reikä. Sisäpuolelle laitetaan lautasventtiili. Muuta ei tarvita, aurinkopuhallin järjestelmä on asennettu ja käyttövalmis. Asennuksen pystyy hoitamaan lähes perustyökaluilla ja sen voi hoitaa jokainen itse. Jos hommaan ei huvita itse ryhtyä, apuun voi pyytää ammattilaisen, jonka työn osuudesta saa kotitalousvähennyksen.

– Aurinkopuhallin sopii erinomaisesti kesämökeille, veneisiin, matkailuvaunuihin, autotalleihin ja varastorakennuksiin. Kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joihin kerääntyy kosteutta. Aurinkopuhaltimella saadaan myös kellarikerroksen kosteus helposti pois. Se ei ole lämmityslaite, vaan ensisijaisesti kosteudenkarkottaja, kertoo Biolan Ekoasumisen toimitusjohtaja Matti Hakala.

Puhallin käynnistyy kun aurinko paistaa

Vain kesäaikaan käytössä olevilla mökeillä aurinkopuhallin kannattaa pitää jatkuvasti päällä. Toisin sanoen, sitä ei kannata laittaa pois päältä. Puhallin käynnistyy kun aurinko paistaa niin, että sähköpaneeliin kertyy energiaa. Saunan kiukaan tai takan pellin voi pitää auki, jotta ilma pääsee kiertämään. Hyvin kiertävä ilma pitää kosteuden pois rakenteista, homeet ja hajut häipyvät ja ilma on raikasta. Mukavuuden lisäksi rakennuksen ikä pitenee huomattavasti.

– Talven jälkeen mökillä on syväkosteaa. Ovet saattavat olla turvonneita eivätkä oikein aukea eivätkä mene kiinni. Samoin ikkunat. Petivaatteet ovat kosteita ja tunkkaisia. Ensimmäistä kertaa kun mennään keväällä mökille, voi mennä kolmekin päivää ennen kuin kosteus on saatu lämmittämällä karkotettua. Kun aurinkopuhallin pidetään päällä läpi talven, mökki on saman tien lämmin.  On mukavampaa päästä heti nauttimaan mökkeilystä eikä monen päivän lämmitysurakasta, Hakala toteaa.

Puhallin puhaltaa rakennukseen sisälle lämmintä ilmaa. Puhallin nostaa sisätilan lämpötilaa 15–40 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi paneelin koosta riippuen. Lämpimällä ilmalla aurinkopuhallin laitetaan pois päältä katkaisijaa kääntämällä tai termostaattiohjauksella, joka on isommissa malleissa vakiovarusteena.

Käyttökulut 0 euroa

Aurinkopuhallin toimii täysin aurinkoenergialla. Siihen ei tarvita sähköliittymää. Käyttökuluja ei synny lainkaan. Talon tai kiinteistön koosta riippuen puhaltimen hinta on alhaisimmillaan alle 500 euroa. Keskikokoisissa taloissa paneelien ja puhaltimien hinta on noin 1000 euroa. Suurissa taloissa, joissa paneelitarve on myös suurempi, järjestelmän hinnaksi tulee noin 2000 euroa.

– Investointi maksaa itsensä nopeasti takaisin rakennuksen iän pitenemisellä. Kyllähän käyttömukavuudellakin on oma arvonsa, erityisesti silloin kun puhutaan vapaa-ajan vietosta, Hakala sanoo.

Lisätietoa aurinkopuhallin laitteista ja asennuksesta:

Matti Hakala, toimitusjohtaja, Biolan Ekoasuminen Oy

0500 621 574, matti.hakala@biolan.fiwww.ekoasuminen.fi

Biolan Ekoasuminen Oy on Biolan Oy:n tytäryhtiö, joka keskittyy ekologisen asumisen ratkaisujen kehittämiseen, markkinointiin ja myyntiin Suomessa. Biolan Ekoasumisen tuotevalikoimaan kuuluvat aurinkokeräimet, aurinkosähkö, kuivakäymälät ja kompostorit sekä jätevesijärjestelmät.

Biolan Ekoasumisen toimitusjohtaja Matti Hakala
Investointi maksaa itsensä nopeasti takaisin rakennuksen iän pitenemisellä. Kyllähän käyttömukavuudellakin on oma arvonsa, erityisesti silloin kun puhutaan vapaa-ajan vietosta.
Biolan Ekoasumisen toimitusjohtaja Matti Hakala