Biolan nousi Suomen arvostetuimpien brändien joukkoon

Biolan nousi arvostetuimmat brändit Top 100 -listalla sijalta 231 sijalle 71. Lista perustuu Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta -lehden ’Brändien arvostus 2013’ -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 043 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Biolanin nousu brändien Top 100 -listalle ei ole seurausta näkyvästä mainonnasta, vaan laadukkaista tuotteista, aktiivisesta viestinnästä, uniikeista sisällöistä ja kattavasta jälleenmyyjäverkostosta.

– Enää yrityksen tunnettuus ja arvostus ei voi olla mainonnan varassa. Mediakenttä on pirstaloitunut ja mainonnan teho heikentynyt. Onneksi samaan aikaan kuluttajan medialukutaito on kasvanut. Me Biolanilla vastasimme haasteeseen vähentämällä mainontaa ja lisäämällä tutkimusta ja tutkimustuloksista viestimistä, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Timo Huhtamäki.

Kuluttajatutkimuksen avulla opitaan tuntemaan asiakkaita, heidän ostomotiivejaan ja osto-käyttäytymistään. Tutkimustiedon pohjalle voidaan rakentaa myös puhuttelevaa viestintää. Tehokkaat ja syvälliset tutkimusmenetelmät mahdollistavat yhä tarkemmat kohderyhmien määrittelyt, niiden segmentoinnin, ihmisten arvomaailmojen ja asenteiden ymmärtämisen. On tärkeää, että yritys ymmärtää asiakkaiden nykyisen tarpeen ja tietää mihin suuntaan maailma on kuluttajan näkökulmasta menossa.

– Biolan on toiminut luonnonmukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteella alusta asti. Nyt kestävä kehitys, vihreät valinnat ja luomu ovat pinnalla. Biolanin ei ole tarvinnut pestä kasvojaan päästäkseen mukaan trendiin. Voimme aidosti sanoa olevamme kestävän kehityksen edelläkävijä, kertoo Timo Huhtamäki.

Biolanilla kestävä kehitys on arvo, joka seuraa mukana kaikessa toiminnassa. Tästä esimerkkinä on 2010 valmistunut ekologinen pääkonttori, joka on Suomen suurin pilaripalkkitekniikalla rakennettu puurunkoinen talo. Se lämpiää maalämmöllä ja katto on tehty käsityönä uusiutuvasta meriruo’osta. Konttorissa on itse kehitetty kierrätysvesikäymälä ja -puhdistamo eikä kiinteistöä ole liitetty kunnalliseen viemäriverkostoon. Ilmaa puhdistamaan ja viihtyisyyttä luomaan on rakennettu 60 neliön kokoinen kasviseinä.

Toinen suuri ekologinen investointi Biolanilla on 2012 valmistunut tuulivoimasta energiansa saava ympäristötuotetehdas. Tuotantolaitoksessa valmistetaan suosittuja Pikakompostoreita ja Kompostikäymälöitä entistä ekologisemmin. Uusi tekniikka mahdollistaa myös kierrätysraaka-aineiden käytön.

Ensi vuonna Biolan juhlii 40-vuotista toimintaansa ja yhtiö on nykyään paljon muuta kuin kanankakkaa. Biolan on kuivakäymäläkaupassa globaali markkinajohtaja. Syksyllä toteutunut yritysosto laajentaa Biolanin toimintaa monipuolisemmin ekoasumiseen.

Timo Huhtamäki, Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja, 040 714 0705

Voimme aidosti sanoa olevamme kestävän kehityksen edelläkävijä.
Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Timo Huhtamäki
Biolanin myynti- ja markkinointijohtaja Timo Huhtamäki