Biolan puutarhauutuudet 2018

Kevätauringon pilkahtaessa on aika suunnata katseet kotipuutarhureiden kevättuotteisiin. Biolan uudisti alkavaan kauteen pienravinnesarjansa. Sarjaan kuuluvat huonekasviravinteet ja huonekasvien hoitotuotteet sekä lannoitteita puutarhakäyttöön. Pienravinnesarjan lisäksi tämän kevään uutuuksia ovat ekologinen rahkasammalkasvualusta sekä Tomaatti- ja vihanneslannoite. Biohiili ja hyötymikrobit siivittivät Biolan Istutusmullan Vuoden Puutarhatuote 2018 voittajaksi.

Biolan Orkidearavinne on kasteluveteen lisättävä ravinne kaikille orkidealajeille. Orkidearavinne sisältää kaikki orkidean tarvitsemat pää- ja hivenravinteet ja sitä käytetään ympäri vuoden. Tuote perustuu Michigan State Universityn kehittämään MSU-orkidearavinteeseen, johon myös ammattilaiset luottavat.

Suomen Orkideayhdistys ry suosittelee tätä lannoitetta.

Hinta: 0,5 l pullo noin 9 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Kesäkukkalannoite on kierrätysravinteista valmistettu lannoite tiiviste, joka soveltuu parvekelaatikoiden, amppeleiden ja piharuukkujen lannoitukseen sekä lisälannoitukseen kaikkialla puutarhassa. Kesäkukkalannoite sisältää kaikkia kasvien tarvitsemia pää- ja hivenravinteita. Litran pullosta riittää 100 litraa valmista käyttöliuosta. N-P-K 5-1-4

Hinta: 0,5 l pullo 7 €, 1 l pullo 10 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Kastelulannoite on vesiliukoinen mineraalilannoite. Lannoite sisältää kaikkia kasvin tarvitsemia pää- ja hivenravinteita, jotka ovat heti kasvien hyödynnettävissä. Kastelulannoitetta sekoitetaan kasteluveteen jokaisella kastelukerralla. Puutarhan monivuotisten kasvien lannoitus Kastelulannoitteella lopetetaan heinäkuun lopussa, jottei niiden talveen valmistautuminen häiriinny. Biolan Kastelulannoite soveltuu myös huonekasvien lannoitukseen.

Hinta: 1,2 kg ämpäri noin 9 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Tomaatti- ja vihanneslannoite on luonnonmukainen lannoitejauhe vihannesten, kuten tomaattien, kurkkujen, chilien ja paprikoiden lannoittamiseen. Lannoitteen ravinnesuhteet on optimoitu juuri näille kasveille. Korkea kaliumpitoisuus lisää sadon määrää ja parantaa sen laatua. Lannoite sisältää pääravinteiden lisäksi myös kasvin tarvitsemia hivenravinteita.

Hinta: 3,5 l pakki noin 12 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolan Kasvusammal on lannoitettu ja kalkittu käyttövalmis kasvualusta taimikasvatukseen, huonekasveille ja kesäkukille. Se on valmistettu elävästä ja nopeasti uusiutuvasta rahkasammaleesta. Sammalkasvualustan ilmava rakenne edistää juurten hyvinvointia. Kasvusammal on helppo kasteltava, koska se varastoi hyvin vettä kasvien käyttöön, mutta säilyttää ilmavuutensa myös märkänä ja siten liikakastelun riski pienenee. Sammal ei kuoretu ja kuivuttuaankin sammal imee hyvin vettä uudelleen. Rahkasammal ehkäisee tutkitusti monien kasville haitallisten mikrobien kasvua.

Hinta: 24 l säkki noin 7,50 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Vuoden puutarhatuote 2018 – Biolan Istutusmulta

Biolan Istutusmulta on kompostilannoitettu, biohiiltä ja mykorritsaa sisältävä luomumulta puutarhakasvien istutukseen. Multaan lisätty biohiili ja komposti aktivoivat pieneliöstöä ja parantavat kasvualustan rakennetta. Biohiili pystyy sitomaan vettä itseensä ja luovuttamaan sitä hitaasti kasvien käyttöön. Komposti tuo multaan pitkävaikutteista ravinteikkuutta. Mullan ilmava ja kestävä rakenne helpottaa kasvien juurtumista. Mykorritsa tehostaa kasvien ravinteiden- ja vedenottoa. Mykorritsa myös suojaa kasvia taudinaiheuttajilta ja parantaa kasvin stressinsietokykyä. Mykorritsa on kasvin juuren ja sienen muodostama symbioosi, josta molemmat hyötyvät.

Hinta: 40 litran säkki noin 5 €. Jälleenmyyjät: Puutarhatuotteiden myyntipaikat

Biolanin puutarhaneuvoja, puh. 040 579 5626, riikka.kerttula@biolan.fi