Biolanilla kova kasvu Venäjällä

Biolanin kuivakäymälät ja kompostorit käyvät kaupaksi Venäjällä. Vuodesta 2012 kasvua vuoteen 2013 on ollut 25 prosenttia. Vuosi 2013 on lähtenyt liikkeelle tuplavauhdilla. Alkuvuoden myyntitulokset ennustavat tälle vuodelle kasvua 50–60 prosenttia. Biolan on toiminut Venäjällä neljä vuotta.

– Neljän vuoden aikana olemme oppineet miten Venäjällä pitää toimia. Monessa kohtaa markkinoissa löytyy samankaltaisuuksia, mutta suurin osa poikkeaa täysin suomalaisesta toimintatavasta. Venäläisten kesämökkikulttuuri on hyvinkin lähellä suomalaista elämäntapaa, kertoo Biolanin liiketoimintajohtaja Timo Räihä.

Miljoonat datshat tarvitsevat miljoonia kuivakäymälöitä

Wikipedian mukaan vuosina 1993–1994 tehty tutkimus kertoo, että joka neljännellä venäläisellä kaupunkilaisperheellä oli datsha. Suurin osa datshoista on kesäkäyttöisiä, mutta yli puolet omistajista halusi tehdä niistä myös talviasuttavia.

– Venäjällä kunnallistekniikka on lapsen kengissä. Uusiakin mökkialueita rakennetaan täysin ilman viemäröintejä. Biolanille tämä on yksi suurimmista vienti- ja kasvumahdollisuuksista. Uskomme, että 10 vuodessa Biolanin Venäjän kauppa ylittää ympäristötuotteissa kotimaan myynnin, Räihä toteaa.

Verkkokauppa suurin myyntikanava – Venäjä on käteisen maa

Biolan on tänä keväänä avannut oman venäläisen verkkokaupan. Tuotteiden saatavuus puutarha-alan liikkeistä on vuosi vuodelta parantunut, mutta suurin osa Venäjän myynnin kasvusta tulee paikallisten 6–7 verkkokaupan kautta. Venäjällä luottokorttimaksaminen on lähes olematonta. Logistiikasta vastaava yhtiö toimittaa verkkokaupasta tilatun tavaran kotiovelle, jossa se maksetaan useimmiten käteisellä.

– Me suomalaiset olemme eläneet verkkopankissa ja luottokorttimaailmassa jo muutaman vuosikymmenen. Venäläiset eivät vielä usko korttimaksamiseen, käteinen on lähes ainoa maksuväline. Suomalainen verkkopankkiosaaminen olisi todennäköisesti kova vientituote Venäjälle, Räihä toteaa.

Luomuherätys vasta alkamassa Venäjällä

Venäjällä on itseviljelemisen kulttuuri. Neuvostoliiton aikaan viljeltiin ja myytiin. Nyt viljellään ja syödään puhdasta. Luomu-trendi on selvästikin tulossa Venäjälle.

– Venäjällä on nähtävissä sama suuntaus kuin Suomessa 90-luvun lopulla. Venäläisillä on nyt kova huoli ympäristöstä, puhtaasta ruuasta ja luonnonmukaisesta elämästä. Televisiossa on näytetty tehoviljelystä kertovia dokumentteja, jotka osaltaan ovat herätelleet ajatuksia ja saaneet ihmiset liikkeelle, Räihä kertoo.

Venäläinen ostaa isompaa kompostoria kuin suomalainen

Suomessa isot 550 litran Pikakompostorit menevät yleensä taloyhtiöihin ja päiväkoteihin. Venäjällä näitä isoja kokoja ostetaan koteihin. Näin siitäkin huolimatta, että Venäjällä Biolanin kompostorin ja kuivakäymälän hinta on selvästi korkeampi. Venäläinen kuluttaja on erittäin laatutietoinen ja suomalaisilla tuotteilla on Venäjällä korkea laatuimago.

– Biolanin ympäristötuotteet viedään Venäjälle Suomesta. Tullit, rahti ja varastointikustannukset nostavat tuotteiden hintaa. Sama kuivakäymälä maksaa Suomessa 350 euroa ja Venäjällä 500 euroa. Ison 550 l Pikakompostorin hinta meillä on noin 900 euroa, rajan ylityksen jälkeen hinta nousee 1200 euroon, liiketoimintajohtaja Timo Räihä toteaa.

Biolanin venäläinen myyntiyhtiö Biolan OOO on perustettu vuonna 2009. Pääkonttori sijaitsee Pietarissa. Biolanin venäläinen verkkokauppa: http://www.biolan-magazin.ru

Timo Räihä
liiketoimintajohtaja, Biolan OOO pääjohtaja

puh. 0400 598 603, timo.raiha@biolan.fi

www.biolan.fi

www.biolan-magazin.ru

Venäjällä kunnallistekniikka on lapsen kengissä. Uusiakin mökkialueita rakennetaan täysin ilman viemäröintejä. Biolanille tämä on yksi suurimmista vienti- ja kasvumahdollisuuksista. Uskomme, että 10 vuodessa Biolanin Venäjän kauppa ylittää ympäristötuotteissa kotimaan myynnin.
Biolanin liiketoimintajohtaja Timo Räihä