Kestävän kehityksen päiväkoti istuttaa perunat säkkiin

Siimapuiston päiväkodissa kestävä kehitys ja luontoyhteys ovat arkipäivää. Monet tärkeät taidot opetellaan luonnossa ja puutarhassa, elämyksellisten leikkien avulla. Lähiruoka ja kaupunkiviljely konkretisoituvat näille lapsille tekemisen kautta. Tänään lapset istuttavat perunoita säkkiin.

Lapset ovat talven aikana leikanneet puutarhalehdistä kuvia unelmapuutarhastaan. Näiden kollaasien perusteella on suunniteltu päiväkodin oma lasten leikkiä tukeva aistipuutarha. Puutarhan on päiväkodin tärkeä kasvu- ja oppimisympäristö, jossa tarkoituksena on harjoitella yhdessä vastuunottoa. Päiväkodin puutarha rakennetaan yhdessä lasten kanssa ja tänään päästään istuttamaan lasten toivomia hyötykasveja.

Jokainen päiväkotiryhmä saa oman perunasäkkinsä, johon istutetaan siemenperunat. Kasvun ihmettä pääsee seuraamaan jokaisena päiväkotipäivänä. Ryhmät huolehtivat itse kasvien hoidosta ja pääsevät aikanaan keräämään myös satoa.

Tarkoituksemme on ryhmän kanssa valmistaa itse kasvatetuista perunoista ruokaa. On tärkeää, että lapset näkevät kasvamisen ihmeen ja ymmärtävät mistä ruoka tulee lautaselle. Itse kasvatettua osataan arvostaa ja omat perunat tuskin päätyvät biojätteisiin, kertoo Siimapuiston päiväkodin johtaja Leena Lahtinen.

Siimapuiston päiväkodissa myös vanhemmat osallistuvat puutarhan rakentamiseen. Isät ovat rakentaneet viljelylaatikoita ja tänään äidit tulevat auttamaan istutuksessa. Isovanhemmatkin pääsevät puutarhatalkoisiin isovanhempienpäivänä.

─ Koska toimimme samalla budjetilla kuin Vantaan kaupungin muut päiväkodit, teemme paljon talkoilla ja olemme hankkineet yhteistyökumppaneita myös yritysmaailmasta. Kestävän kehityksen arvoja noudattava ja luonnonmukaisia puutarhatuotteita valmistava Biolan Oy on meille luonteva yhteistyökumppani, kertoo Leena Lahtinen.

Arvot ja asenteet muodostuvat jo lapsena. Siksi on hienoa, että luonnon kunnioittaminen ja kestävä kehitys ovat mukana päiväkodin arjessa. Se into, jolla lapset ovat mukana puutarhan rakentamisessa ja kasvien istuttamisessa, antaa uskoa, että puutarhaharrastus ja rakkaus luontoon säilyvät näiden lasten sydämissä. On hienoa olla mukana toteuttamassa tätä yritysten ja julkisen sektorin yhteistä projektia, kertoo Biolanin hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi.

Aistipuutarhassa on avoimet ovet 14.8.2013 klo 14.00─15.00, jolloin kuka tahansa voi tulla katsomaan kuinka puutarha kukoistaa ja tuottaa satoa.

Biolan Oy, hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi, puh. 0400 73 7333

Siimapuiston päiväkoti, johtaja Leena Lahtinen puh. 040 762 9235

Biolan on ollut mukana kestävän kehityksen luomisessa koko historiansa ajan ja on toteuttanut koko liikeideansa kestävän kehityksen ja luonnonmukaisuuden ehdoilla. Biolan on suomalainen perheyritys ja sen nimi tulee sanoista biologinen lannoitus.

On tärkeää, että lapset näkevät kasvamisen ihmeen ja ymmärtävät mistä ruoka tulee lautaselle. Itse kasvatettua osataan arvostaa ja omat perunat tuskin päätyvät biojätteisiin.
Siimapuiston päiväkodin johtaja Leena Lahtinen
Biolanin hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi