Kotipuutarhuri suosii tuttuja tuotemerkkejä

Kesän normaalia viileämpi ja kosteampi sää on pitkittänyt puutarhakauppaa. Multia ja lannoitteita ostettaessa tutut tuotemerkit, edulliset tarjoukset ja suomalaisuus ohjaavat ostopäätöstä selviää Biolanin kesäkuussa Taloustutkimuksella teettämästä kuluttajatutkimuksesta.

Kun puutarhaharrastaja ostaa multaa tai lannoitetta, tärkein valintaperuste on tuttu merkki tai valmistaja. Kaikista vastaajista 46 prosenttia kertoi tämän olleen syy ostopäätökseen.  Kaikkein tärkein tuttu merkki on iäkkäämmille. 65–79 -vuotiaista peräti 53 prosenttia valitsi viimeksi multaa tai lannoitetta ostaessaan tuotteen nimenomaan merkin tai valmistajan perusteella.

Seuraavaksi määräävin ostopäätöstä ohjaava tekijä on tarjous tai edullinen hinta. Miehillä edullinen hinta on naisia useammin syy nostaa jokin tietty multapussi ostoskärryyn. Myös nuorilla edullinen hinta korostuu ostopäätöstä tehdessä. Ikäluokassa 20–34 vuotta edullinen hinta on kaikkein määräävin yksittäinen tekijä ostopäätöstä tehdessä. Nuorista reilu puolet,  51 prosenttia, valitsee mullan tai lannoitteen hinnan perusteella.

– Nuoret haluaisivat muita ikäryhmiä useammin ostaa luomua. Vaikka nuorilla rahaa on käytettävissä muita ikäryhmiä vähemmän, nuoret tiedostavat ympäristöystävälliset valinnat, analysoi tuloksia Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Suomalaisuus on myös merkittävä tekijä, kun valitaan kaupasta multaa tai lannoitetta. Kaikista vastaajista 26 prosenttia valitsi edellisellä ostoskerralla tuotteen suomalaisuuden perusteella. Mullan valinnassa kotimaisuus koetaan vielä tärkeämmäksi kuin lannoitteen.

– Lannoitteilta toivotaan pitkävaikutteisuutta. Toukokuussa tekemämme kuluttajakyselyn mukaan jopa 87 prosenttia kotipuutarhureista piti pitkävaikutteisuutta tärkeänä. Ja onhan se kätevää, kun lannoituksen voi hoitaa kerralla eikä työläitä lisälannoituksia tarvita montaa kertaa kesässä! Ja tällaisena sadekesänä pitkävaikutteisten lannoitteiden paremmuus korostuu, kun ravinteita jää enemmän kasvien käyttöön eivätkä ne huuhtoudu valumavesien mukaan, kertoo Riikka Kerttula.

Tutkimuksen mukaan mullan tai lannoitteen houkuttelevalla pakkauksella ei juurikaan ollut vaikutusta kotipuutarhurin ostopäätökseen. Vain prosentti vastaajista valitsi tuotteen pakkauksen perusteella.

Taloustutkimuksen toteuttamaan kyselyyn vastasi 1.6.–10.6.2015 välisenä aikana 973 iältään 20–79 -vuotiasta suomalaista, jotka osallistuvat puutarhan hoitoon. Vastaajat asuvat pientalossa ja/tai heillä on käytössään kesämökki. Kysely toteutettiin internetpaneelina.

Lisätietoja: Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi

Nuoret haluaisivat muita ikäryhmiä useammin ostaa luomua. Vaikka nuorilla rahaa on käytettävissä muita ikäryhmiä vähemmän, nuoret tiedostavat ympäristöystävälliset valinnat.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula
Tällaisena sadekesänä pitkävaikutteisten lannoitteiden paremmuus korostuu, kun ravinteita jää enemmän kasvien käyttöön eivätkä ne huuhtoudu valumavesien mukaan.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula