Maailman käymäläpäivä – tavoitteena puhdas vesi

Käymäläpäivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota siihen, että maailmassa edelleen jopa 2,5 miljardia ihmistä elää ilman käymälää. Lisäksi noin 90 prosenttia kehitysmaiden jätevesistä päätyy puhdistamattomana vesistöihin katastrofaalisin seurauksin. Suomalainen vesi- ja sanitaatio-osaaminen on maailman huippuluokkaa ja Suomesta viedäänkin muun muassa kuivakäymälätietoutta. Silti Suomessakin on vielä parannettavaa esimerkiksi haja-asutusalueilla.

Biolan on toimittanut kuivakäymälöitä muun muassa Haitin katastrofialueelle ja Kuubaan. Tällä hetkellä käydään neuvotteluja käymälöiden toimittamisesta muun muassa Intiaan. Unicefin kanssa yhteistyössä Biolan on edistämässä koulujen sanitaation parantamista Ugandassa.

Kunnollisella sanitaatiolla on tärkeä rooli maailman ihmisten terveyteen, ruokaturvaan ja ympäristömme tilaan.

Käymäläntarvetta ei sovi unohtaa myöskään kotimaassamme, sillä esimerkiksi haja-asutusalueilla jätevesihuollon järjestäminen ei ole itsestäänselvyys ja haja-asutusalueen kiinteistöjen jätevedet kuormittavat edelleen ympäristöämme.

− Meillä Suomessa on runsaasti vettä ja vesi on puhdasta. Siksi helposti unohdamme puhtaan veden merkityksen. Paljon keskustelua herättäneen jätevesiasetuksen tavoitteena on nimenomaan säilyttää vetemme puhtaina myös tulevaisuudessa, kertoo Biolan Ekoasumisen toimitusjohtaja Matti Hakala.

Lähivesien suojelussa on tärkeää, ettei jätevesiä johdeta sellaisenaan ojaan, vaan ne käsitellään asianmukaisesti. Jätevesien aiheuttamaa kuormitusta voidaan vähentää ottamalla osa lika-aineista talteen jo ennen varsinaista jätevesien käsittelyjärjestelmää.

− Helppo ratkaisu on vesivessan korvaaminen kuivakäymälällä. Kuivakäymälöitä on nykyään useita eri malleja niin mökille kuin omakotitaloonkin. Kuivakäymälät ovat helppohoitoisia ja yksinkertaisia asentaa, kertoo Matti Hakala.

Kun käytössä on kuivakäymälä, ei muodostu wc-vesiä. Pelkkien pesuvesien käsittelyyn riittävät huomattavasti yksinkertaisemmat ja edullisemmat puhdistusjärjestelmät kuin käsiteltäessä kaikkia jätevesiä yhdessä.

Faktat

• Maailman Käymäläpäivää on vietetty 19. marraskuuta vuodesta 2001.
  • Noin 2,5 miljardia ihmistä maailmassa elää tänä päivänä ilman kunnollista käymälää.
  • Joka päivä menehtyy noin 4000 lasta huonon sanitaation vuoksi, lisäksi sairauspoissaolojen takia menetetään 5 miljardia työpäivää ja 400 miljoonaa koulupäivää.
  • Puolet kehitysmaiden ihmisistä kärsii jatkuvasti vesipulan ja käymäläpuutteiden aiheuttamista terveysongelmista.
  • Aloitteen Maailman käymäläpäivästä teki World Toilet Organization -järjestö.

Matti Hakala, Biolan Ekoasuminen Oy:n toimitusjohtaja, 0500 621 574

Vietämme Maailman käymäläpäivää 19.11.2014 kahvitarjoilun merkeissä. Esittelemme samalla viimeisimmät käymälä- ja jätevesiratkaisut mökki- ja omakotikäyttöön. Paikalla ovat Biolan Ekoasumisen asiantuntijat sekä Pyhäjärvi-instituutin suunnittelija Henna Ryömä antamassa vinkkejä vesiensuojeluun liittyvissä hankinnoissa.

Aika: Ke 19.11.2014 klo 14.00−18.00

Paikka: Biolanin konttori, Lauttakyläntie 570, 27510 Eura

Tervetuloa!

Paljon keskustelua herättäneen jätevesiasetuksen tavoitteena on nimenomaan säilyttää vetemme puhtaina myös tulevaisuudessa.
Biolan Ekoasumisen toimitusjohtaja Matti Hakala