• Biolan Oy/

Matti Vanhanen: Omistajuudella on yhä enemmän merkitystä hyvinvointimme ylläpitämisessä koko Suomessa.

Tiistaina 6.3.2012 Biolanin uuden tehtaan avajaisissa puhunut Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Matti Vanhanen painotti suomalaisen yrittäjyyden merkitystä työllistämiselle ja Suomen kilpailukyvylle.

– Syvän maaseudun työllisyys on yhä enemmän kiinni siitä, että kasvolliset omistajat, joilla on sydän kotiseudullaan, tahtovat pitää työpaikat yrityksen syntysijoilla. Monilla aloilla Aasia tarjoaa yhä houkuttelevampia yhteistyö- ja investointimahdollisuuksia erityisesti teollisuustuotantoon. Siksikin kannattaa alleviivata tämän päivän kutsumme otsikkoa. Olemme uuden tehtaan avajaisissa. Se ei ole Suomessa jokapäiväistä herkkua. Ei todellakaan, toteaa Vanhanen puheessaan.

Biolanin kompostorit ja kuivakäymälät valmistetaan jatkossa teknisesti maailman huippuluokan tehtaassa. Sähkölämmitteinen tuotantolinja on kokoluokassaan maailman ensimmäinen, ja täysautomaattinen rotaatiovalulinja on Pohjoismaiden ensimmäinen. Teknisten innovaatioiden ansiosta muoviraaka-aineen kulutus on saatu viidenneksen pienemmäksi.

- Kestävä kehitys ja ekologisuus ohjaavat Biolanissa sekä tuotantoprosessin että tuotteiden kehitystyötä. Uusi tehdas on liiketoiminnallisen investoinnin lisäksi investointi ekologiseen ja ympäristöä säästävään tulevaisuuteen, sanoo Biolan Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Pekka Kariniemi.

Oma tuulivoimala ja suljettu jätevesijärjestelmä

Ekologisuuden periaate toteutuu tehtaassa myös energiatuotannossa ja jätevesien käsittelyssä. Tehdas saa kokonaisenergiansa keväällä tontille nousevasta omasta 0,5 megawatin tuulivoimalasta. Sekä mustat että harmaat jätevedet kierrätetään omassa suljetussa jätevesijärjestelmässä, joka on tavoitteena kaupallistaa vientituotteeksi tämän vuoden aikana.

Lisätietoja: Biolan Oy hallituksen puheenjohtaja, omistaja Pekka Kariniemi gsm 0400 737 333 pekka.kariniemi@biolan.fi

Matti Vanhanen