Oikea syyslannoite toimii pakkasnesteenä

Viileän alkukesän jälkeen lämpimät päivät hellivät puutarhoja ja puutarhaharrastajia. Kesäisistä säistä huolimatta nyt on aika valmistaa monivuotiset kasvit talveen. Syksy on hyvä aika myös istuttaa puutarhaan uusia monivuotisia kukkia, puita ja pensaita.

Riittävän ajoissa annettu syyslannoitus parantaa kasvien kestävyyttä kylmyyttä vastaan. Syksyllä annettava lannoite sisältää kaliumia ja fosforia.

– Syyslannoitteen kalium nostaa kasvien solunesteen väkevyyttä ja samalla jäätymispistettä. Se toimii ikään kuin pakkasnesteenä, kertoo Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Fosfori puolestaan edesauttaa kukkasilmujen muodostumista ja lisää siten seuraavan vuoden kukintaa ja marja- ja hedelmäkasveilla myös seuraavan vuoden satoa.

– Syyslannoitus pitää antaa kasveille silloin, kun ne ovat vielä kesäisen vihreitä. Jos kasvit ovat jo ehtineet värittyä ruskan väreihin, ne eivät enää hyödynnä syyslannoitteen ravinteita. Vaikka päivälämpötilat ovat kesäisiä, päivän pituuden lyheneminen viestii kasveille lähestyvästä talvesta, siksi syyslannoituksen oikea aika on nyt, muistuttaa Riikka Kerttula.

Syksyllä annettava lannoite ei saa sisältää typpeä, koska typpi saa kasvin vihreät osat kasvamaan ja kasvin talvilepoon siirtyminen häiriintyy. Sen sijaan yksivuotisia kasveja, kuten parvekekukkia, voi lannoittaa typpipitoisella lannoitteella koko kesän, jotta ne jaksavat kukkia pakkasiin asti.

Syksyllä on oikea aika istuttaa uusia kasveja

Loppukesän korkeampi ilmankosteus takaa hyvän kasvuunlähdön uusille istutuksille. Nyt on hyvä aika istuttaa puita, pensaita ja perennoja.

– Moni ajattelee, että vain keväällä voi istuttaa kasveja. Syksyllä juurtuminen on jopa nopeampaa kuin keväällä. Ainoastaan menestymisensä äärirajoilla olevien arkojen kasvien istutus kannattaa jättää kevääseen. Tällaisia ovat muun muassa jaloruusut, jalokärhöt ja hedelmäpuut, kertoo Riikka Kerttula.

Istutusalueelta hävitetään rikkakasvit ja maa kalkitaan ja lannoitetaan. Jos rikkakasveja on paljon, kannattaa vanha maa-aines kuoria pois ja tuoda tilalle uutta puutarhamultaa. Istutusalue muokataan koko syvyydeltään ja muotoillaan ympäröivää maata korkeammaksi, koska kasvualusta tiivistyy sateiden ja talven vaikutuksesta jonkin verran.

Istutettava kasvi Kasvualustan paksuus
kivikkokasvit  10–20 cm
keskikokoiset perennat  30–40 cm
suurikokoiset perennat 50 cm
pensaat 50 cm
köynnökset 40–60 cm
pienet puut 60–80 cm
suuret puut 80–100 cm

Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fibiolan.fi

Syyslannoitteen kalium nostaa kasvien solunesteen väkevyyttä ja samalla jäätymispistettä. Se toimii ikään kuin pakkasnesteenä.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula
Vaikka päivälämpötilat ovat kesäisiä, päivän pituuden lyheneminen viestii kasveille lähestyvästä talvesta, siksi syyslannoituksen oikea aika on nyt.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula