Omenoiden muumiotauti leviää tuulen mukana

Muumiotaudiksi kutsutaan sienitautia, joka aiheuttaa omenaan pehmeitä ruskeita laikkuja. Muumiotauti viihtyy muiden sienitautien tapaan lämpimässä ja kosteassa. Tällaiset olosuhteet säilyvät sateen tai aamukasteen jälkeen pitkään tiheässä omenapuun latvuksessa. Maan kosteustilan vaihteluilla on yhteys muumiotaudin esiintymiseen. Pitkään jatkuneen poutakauden jälkeen puun saadessa sadetta tai kasteluvettä, paine omenissa kasvaa ja kuoriin syntyy halkeamia, joissa muumiotauti aloittaa tuhonsa. – Edes kuluneen viikon aurinkoinen ja jopa helteinen sää ei valitettavasti auta tilannetta, päinvastoin, harmittelee Biolan Oy:n puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Muumiotauti leviää tuulen mukana

Muumiotauti-itiöt kulkeutuvat tuulen mukana, joten tautisten omenoiden hävitys pitää tehdä huolella. Taudin vahingoittamia omenoita ei kannata laittaa pihan perälle puutarhakompostiin koska siellä itiöt eivät tuhoudu. Samasta syystä myös tavallinen puutarhakompostori on väärä paikka. Varmimmat keinot muumiotautisten omenoiden hävittämiseen ovat polttaminen, kaatopaikalle vieminen tai lämpökompostoriin laittaminen. Lämpökompostorissa lämpötila nousee riittävän korkeaksi itiöiden tuhoutumiseksi ja pilaantuneet omenat voidaan kompostoida muun jätteen seassa. – Jo naapurisovun säilyttämisenkin kannalta on suositeltavaa hävittää tautiset omenat nopeasti ennen kuin itiöt kulkeutuvat oman tontin rajojen ulkopuolelle, Kerttula toteaa.

Muumiotaudin luonnonmukaista torjuntaa on taudin ennalta ehkäisy

Tauti-itiöt tunkeutuvat omenoihin kuoressa olevien hyönteisten tekemien vioitusten, oksien hankaamien ynnä muiden reikien kautta. Omenapuun hoitoleikkaukset ovat osa muumiotaudin torjuntaa. Lajikkeissa on eroa muumiotaudin esiintymisen suhteen. Samat lajikkeet, jotka ovat arkoja omenaruvelle, saavat helposti myös muumiotaudin, sillä muumiotauti iskeytyy helposti ruven tekemän vioituksen kautta.

Biolan Oy, Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, tiedottaja

gsm 040 579 5626, riikka.kerttula@biolan.fi, www.biolan.fi

Jo naapurisovun säilyttämisenkin kannalta on suositeltavaa hävittää tautiset omenat nopeasti ennen kuin itiöt kulkeutuvat oman tontin rajojen ulkopuolelle.
Biolan Oy:n puutarhaneuvoja Riikka Kerttula