Paukkupakkaset eivät estä kompostointia

Pitkään jatkunut pakkaskausi saattaa hyydyttää kotikompostorin. Koska keittiöstä biojätettä syntyy päivittäin, on tärkeää, että kompostoria pystyy käyttämään vuoden ympäri. Jäätyneeseen kompostoriin ei kannata kaataa kuumaa vettä. Paras herätyskeino on lämmin vesi kanisterissa.

Kompostoitumisen onnistumiseksi tärkeintä on valita lämpöeristetty kompostori, joka on tarkoitettu Suomen olosuhteisiin. Myös kompostorin kannen ja pohjan pitää olla hyvin eristetty, jotta lämpö säilyy kompostorissa pakkasellakin.

− Kompostin lämpö syntyy pieneliöiden hajottaessa biojätettä. Kompostoitumisen onnistumiseksi riittää, että pitää hajottajat tyytyväisinä. Kun kompostoriin viedään säännöllisesti uutta jätettä, hajottajilla riittää ruokaa omiin elintoimintoihinsa ja ne tuottavat lämpöä. Hajottajat tarvitsevat myös happea. Jotta kompostimassa säilyisi ilmavana, biojätekerrosten väliin lisätään kuiviketta, vähintään kolmasosa viedyn jätteen määrästä. Kun kuivikkeen laittaa tuoreen jätteen päälle, se eristää samalla lämpöä, vinkkaa Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula.

Jos biojätettä kertyy vähän, hajottajien elintoiminnot hidastuvat ja ne saattavat siirtyä lepotilaan. Silloin kompostorin lämpötila laskee. Tämän voi estää lisäämällä jätteen joukkoon kompostiherätettä tai käyttämällä talvikuiviketta. Talvikuivike sisältää energiaa ja typpeä, jotka saavat pieneliöt virkistymään.

Jäätynyt kompostori herää kuumavesikanisterilla

Jäätynyttäkin kompostoria voidaan käyttää normaalisti eikä jäätymisestä ole mitään haittaa syntyvälle kompostimullalle. Jos kompostori ei käynnisty itsekseen, se on syytä herätellä viimeistään siinä vaiheessa, kun tila alkaa loppua.

− Turvallinen keino herättää jäähtynyt kompostori on täyttää kanisteri kuumalla vedellä ja haudata se pintajätteen joukkoon. Kanisteria kannattaa vaihtaa muutaman päivän ajan. Lämpö herättää pieneliöt horroksestaan ja kompostoituminen alkaa, kertoo Riikka Kerttula.

Kompostoria ei kannata kastella kuumalla vedellä, ettei se kostu liikaa. Märkä komposti on ilmaton ja alttiimpi jäätymään uudelleen.

Niksit talvikompostointiin:

1. Kompostorin pitää olla kauttaaltaan lämpöeristetty.
  2. Vie kompostoriin biojätettä useita kertoja viikossa.
  3. Lisää joka kerta kuiviketta vähintään 1/3 viedyn jätteen määrästä.
  4. Jos lämpötila laskee, lisää kompostiherätettä tai talvikuiviketta.
  5. Tyhjennä kompostoria myös talvella.
  6. Sulata mahdollisesti jäätynyt kompostori hautaamalla kuumalla vedellä täytetty kanisteri pintajätteeseen.

Lisätietoja: Riikka Kerttula, puutarhaneuvoja, Biolan Oy, puh. 040 5795 626, riikka.kerttula@biolan.fi

biolan.fi

Kompostoitumisen onnistumiseksi riittää, että pitää hajottajat tyytyväisinä.
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula
Biolanin puutarhaneuvoja Riikka Kerttula