Puuceen jätöksiä ei saa heittää luontoon

Vanhan puuceen käymäläjätettä pitää jälkikompostoida vuoden ajan

Nyt on kesän lomailujen jälkeen täyden ulkohuussin tyhjennystalkoiden aika. Puucee on yhä edelleen suomalaisten mökkien vakioratkaisu. Biolanin heinäkuussa tekemän Huussikyselyn mukaan kolmanneksella on mökkivessana perinteinen reikä ja sen alla saavi. Joka kymmenennellä on reikä ja sen alla avoin jätöstila. Moni mökkeilijä ei tiedä, että käymäläjätteen heittäminen samantien luontoon on lailla kielletty. Myös käsittelemättömien jätösten peittäminen maahan kaivettuun kuoppaan on kiellettyä. Lisäksi on pidettävä huoli, että virtsaa ei pääse valumaan puuceestä suoraan maahan.

– Ympäristön kannalta on hyvä, että käymäläjätteen jälkikäsittely vaaditaan. Ulosteet on kompostoitava asiallisesti, jotta ravinteet ja mikrobit eivät valu pohjavesiin, kaivoihin ja vesistöihin. Ravinnepitoinen käymäläjäte kannattaa ehdottomasti kierrättää, eli hyötykäyttää puutarhassa maanparannusaineena, kertoo Biolanin hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi.

Vanhan puuceen jälkikompostointi vaatii vaivannäköä

Vanhanaikaisen puuceen käymäläjäte on aina kompostoitava. Kiinteä jäte jatkokäsitellään kompostorissa, josta nesteitä ei pääse valumaan pohjamaahan. Itse rakennetut puulaitaiset kompostit eivät ole tarpeeksi tiiviitä käymäläjätteelle. Biolan suosittelee, että käymäläjäte jälkikompostoidaan sadevesiltä suojassa puutarhakompostorissa. Hyvässä käymäläjätekompostorissa on pohja. Pohjattomassa puutarhakompostorissa märkä käymäläjäte kannattaa kompostoida puutarhajätteen joukossa. Puutarhajäte tasaa kosteutta ja toisaalta käymäläjäte nopeuttaa puutarhajätteen maatumista.

Kompostoiva kuivakäymälä päästää mökkiläisen helpommalla

Nykyaikainen kompostikäymälä on hajuton ja siisti. Kiinteä jäte kompostoituu nopeasti ja sen saa levittää koristekasveille heti ilman jälkikompostointia. Ulkohuussin, jossa on kompostoiva kuivakäymälä, tyhjennys on helppoa. Kompostikäymälän tyhjennysväli on selkeästi pidempi kuin perinteisessä saavitoteutuksessa eikä tyhjennysvaiheessa koskaan tarvitse käsitellä raakaa jätettä. Jos malli on lämpöeristetty, se kompostoi myös talviaikaan. Lämpöeristettyyn Biolanin Kompostikäymälään voi kompostoida myös keittiön biojätteet.

– Uudet kuivakäymälät ovat käyttömukavuudeltaan korkealuokkaisia. Ne ovat hajuttomia, helppoja käyttää ja tyhjentää. Lisäksi ympäristöystävällisyys on vesivessaan verrattuna täysin eri tasolla.  Huussikyselymmekin mukaan yli kolmannes vastaajista voisi harkita kuivakäymälän sijoittamista sisätiloihin, Biolanin Pekka Kariniemi kertoo.

Biolanin sähköiseen Huussikyselyyn vastasi heinäkuun kahden ensimmäisen viikon aikana 1 575 kesämökin käyttäjää.

Pekka Kariniemi, hallituksen puheenjohtaja, Biolan Oy, puh. 0400 737 333, pekka.kariniemi@biolan.fi

Biolan valmistaa ja myy luonnonmukaiseen viljelyyn ja ekologiseen viheralueiden hoitoon soveltuvia tuotteita sekä ympäristötuotteita. Omaa tuotantotoimintaa on Suomessa, Eestissä ja Kiinassa. Tuotteita on kehitetty yhteistyössä alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa jo 1970-luvulta lähtien.

www.biolan.fi

Biolanin hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi
Ravinnepitoinen käymäläjäte kannattaa ehdottomasti kierrättää, eli hyötykäyttää puutarhassa maanparannusaineena.
Pekka Kariniemi