Report this content

BIOTIE THERAPIES OYJ PÖRSSITIEDOTE 1(1) 6.5.2002 KÄRÄJÄOIKEUS HYLÄNNYT ORIONIN KANTEEN BIOTIE THERAPIESIN ERÄITÄ PATENTTEJA KOSKEVASSA OIKEUDENKÄYNNISSÄ Helsingin käräjäoikeus on tänään antanut tuomion Biotie Therapies Oyj:n eräitä patentteja koskevasta oikeudenkäynnistä. Käräjäoikeus on hylännyt Orion-yhtymä Oyj:n nostaman kanteen kokonaisuudessaan. Käräjäoikeus on vahvistanut, että BioTie omistaa kaikki kanteessa mainitut patentit ja - hakemukset, ja että BioTiellä on rajoittamaton yksinoikeus niiden käyttämiseen ja hyödyntämiseen. Orion velvoitettiin korvaamaan BioTien oikeudenkäyntikulut. Kanteen kohteena olivat VAP-1 molekyylin, VAP-1 entsyymin, CD-44:n, SYN- 1:n, SYN-Therapin, SYN-Ecton ja SYN-Firen keksintöihin liittyvät Euroopan Patenttiviraston myöntämät patentit tai siellä vireillä olevat patenttihakemukset. Orion vaati niiden omistusoikeuden siirtämistä itselleen. Lisäksi Orion vaati vahvistettavaksi, että sillä on yksinoikeus hyödyntää sanottujen patenttien ja patenttihakemusten perusteena olevia keksintöjä liiketoiminnassaan. Käräjäoikeus oli vuonna 1999 kanteen vireille tultua määrännyt Orionin hakemuksesta BioTietä velvoittaneen patenttien turvaamistoimipäätöksen. Sen perusteella BioTiellä ei ole ollut mahdollisuutta solmia patentteja tai patenttihakemuksia koskevia lisenssi- tms. sopimuksia, mikä on haitannut BioTien liiketoiminnan kehittämistä. Käräjäoikeuden tuomiolla kumottiin nyt myös tämä turvaamistoimi. Turussa 6.5.2002 Biotie Therapies Oyj Markku Jalkanen Toimitusjohtaja Lisätietoja antaa: Toimitusjohtaja Markku Jalkanen, Biotie Therapies Oyj puh. 02-274 8912, e-mail: markku.jalkanen@biotie.com http://www.biotie.com Jakelu: Helsingin pörssi Keskeiset mediat ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00330/wkr0002.pdf