Big Data auttaa ennustamaan vuoden 2016 jalkapallon Euroopan-mestarin

Jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailuja odottaville jalkapallofaneille on tarjolla mahdollisuus hyödyntää Big Dataan perustuvaa analyysia. Vastikään perustettu datalaboratorio Bisnode Data Analytics Lab on luonut nettisovelluksen, joka ennustaa pelituloksia eri maiden joukkueiden suoriutumisen perusteella. Bisnoden sovelluksen mukaan semifinaaleissa tulevat todennäköisimmin kohtaamaan Espanja, Englanti, Belgia ja Sveitsi. Finaaliotteluun ovat tämän hetkisen datan perusteella päätymässä Espanja ja Belgia.

Ennustukset perustuvat internetiin hajautuneen tiedon koottuun analyysiin. Bisnoden luoma sovellus kerää yhteen tiedot esimerkiksi maalimääristä, hyökkäyksen ja puolustuksen vahvuuksista sekä aiemmista pelituloksista. Lukemattomista lähteistä kerätty erityyppinen tieto yhdistetään analyysimalleihin. Tämän perusteella sovellus ennustaa, miten tulevat ottelut voivat päättyä aina alkulohkoista finaaliin asti. Kaikki ennustukset tulevat näkyville osoitteeseen http://footballcup2016.bisnode.com/. Sovellusta päivitetään läpi kisojen lisäämällä tietoa joukkueiden suoriutumisesta ja pelituloksista.

­– Urheilussa ja jalkapallossa kaikki on mahdollista, minkä takia se on meille niin kiehtova aihe. On mahdotonta ennustaa 100 prosentin varmuudella. Olemme kuitenkin jatkuvasti verranneet tehtyjä ennustuksia toteutuneisiin tuloksiin. Analyysimallimme ja niiden tuottamat tulokset ovat osoittautuneet melko luotettaviksi. Tämän perusteella voimme ennustaa, että Espanjalla kaksinkertaisena puolustavana mestarina on parhaat mahdollisuudet voittaa mestaruus jälleen 2016, sanoo Andreas Psaros, väliaikainen kaupallinen johtaja Bisnoden Big Data Analytics Lab –datalaboratoriosta.

Bisnoden Big Data Analytics Lab on perustettu tarjoamaan niin kutsuttua muokkautuvaa Hadoop-ekosysteemiä. Kyse on kokoelmasta erilaisia ohjelmia, jotka pystyvät käsittelemään suuria määriä ja eri tavoin rakentunutta dataa. Tämä mahdollistaa sen, että Bisnode voi asiakkaidensa tuottaman tiedon lisäksi analysoida samalla yhtiön omista tietokannoista löytyvää, analyysia tukevaa ja parantavaa tietoa. Lisäksi samaan analyysiin voidaan ottaa mukaan internetissä syntyvää massatietoa, Big Dataa.

– Uskomme, että Bisnode Big Data Analytic Lab antaa asiakkaillemme, joilla on paljon massatietoon liittyviä ideoita, mahdollisuuden turvalliseen ideoiden testaamiseen. Samalla me opimme heiltä. Voimme kehittää palvelutarjontaamme saatujen kokemusten perusteella. Kuka ei haluaisi epäonnistua ja myös oppia nopeasti? Analyysilaboratorio mahdollistaa tämän meille ja asiakkaillemme, kuvaa Marcus Hartmann, Bisnode Big Data Analytics Lab –datalaboratorion toiminnanjohtaja.

Lisätietoja:

Marcus Hartmann, Toiminnanjohtaja, Big Data Analytics Lab, Bisnode

Puhelin: +49 170 2182100

Sähköposti: marcus.hartmann@bisnode.com

Bisnode on johtava eurooppalainen informaatio- ja tutkimusyhtiö. Autamme yrityksiä löytämään ja palvelemaan asiakkaitaan läpi asiakkuuden eri vaiheiden. Smart Datan avulla meidän asiakkaamme voivat tehdä viisaita päätöksiä. Meillä on yli 2 400 työntekijää 18 maassa ja pääkonttorimme sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa.

Avainsanat:

Lainaukset