• Bisnode/

OLE TARKKANA YHTIÖKOKOUKSESSA: HALLITUKSEN JÄSENTEN MAKSUHÄIRIÖILLÄ YHTEYS TALOYHTIÖIDEN VELKAANTUMISEEN

Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnoden maksuhäiriötilastosta selviää, että asunto-osakeyhtiöiden maksuhäiriömerkinnät ovat huomattavasti yleisempiä, jos taloyhtiön hallituksen jäsenillä on itsellään ongelmia luottotietojen kanssa. Ilmiö koskettaa useampaa kymmentätuhatta suomalaista.

Bisnoden mukaan keskimäärin 12 prosentilla maksuhäiriöistä kärsivien taloyhtiöiden hallituksen jäsenistä on myös itsellään henkilökohtainen maksuhäiriömerkintä. Sen sijaan jos asunto-osakeyhtiöllä on maksuhäiriöiden osalta puhtaat paperit, sen hallituksen jäsenistä keskimäärin vain 2 prosentilla on maksuhäiriö.

”Asunto-osakeyhtiöiden hallituksen jäsenten maksuhäiriöillä on selkeä yhteys asunto-osakeyhtiöiden taloudenpitoon”, toteaa Bisnoden toimitusjohtaja Juha Airaksinen.

Bisnoden mukaan yksityishenkilöiden maksuhäiriöt ovat olleet kasvussa. Noin 8,2 prosentilla suomalaisista aikuisista on rasitteenaan maksuhäiriömerkintä. Yksityishenkilön luottotiedot voi tarkistaa suoraan luottotietoyhtiöltä.

Jopa 750 taloyhtiötä kärsii maksuhäiriöistä

Asuntoa hankittaessa taloyhtiön taloustiedot on hyvä selvittää tarkkaan, sillä maksuhäiriöt vaikeuttavat taloyhtiön toimintaa monella tavalla. Maksuhäiriö voi vaikuttaa muun muassa kiinteistövakuutuksen kattavuuteen, rahoituksen hankintaan sekä omistusasunnon jälleenmyyntiin.

”Jopa 750 suomalaista asunto-osakeyhtiötä kärsii maksuhäiriöistä. Pahimmillaan taloyhtiön maksuhäiriö voi olla pitkään jatkuva riesa, joka hidastaa rakennuksen korjauksia ja voi näin hankaloittaa asukkaiden päivittäistä elämää”, toteaa Juha Airaksinen.

Lisätiedot:
Tarik Hossain, analyytikko, puhelin 040 733 3519

Avainsanat:

Pikafaktat

Tweettaa
Bisnoden mukaan yksityishenkilöiden maksuhäiriöt ovat olleet kasvussa.

Lainaukset

Asunto-osakeyhtiöiden hallituksen jäsenten maksuhäiriöillä on selkeä yhteys asunto-osakeyhtiöiden taloudenpitoon.
Bisnoden toimitusjohtaja Juha Airaksinen
Jopa 750 suomalaista asunto-osakeyhtiötä kärsii maksuhäiriöistä. Pahimmillaan taloyhtiön maksuhäiriö voi olla pitkään jatkuva riesa, joka hidastaa rakennuksen korjauksia ja voi näin hankaloittaa asukkaiden päivittäistä elämää.
Bisnoden toimitusjohtaja Juha Airaksinen