Bittium, Athonet, Nemergent ja MCOP testasivat menestyksekkäästi päästä päähän salattuja, radiopuhelintoiminnallisuudella tehtäviä viranomaisviestinnän puheluja usean tuotetoimittajan tuotteilla

Vapaa julkaistavaksi 21.11.2019, kello 12.00

Oulussa, 21.11.2019 – Bittium, Athonet, Nemergent ja Mission Critical Open Platform -projekti (MCOP) ovat menestyksekkäästi testanneet päästä päähän salattuja, radiopuhelintoiminnallisuudella (Push-To-Talk, PTT) tehtäviä kriittisen viranomaisviestinnän puheluja usean tuotetoimittajan tuotteiden välillä. Salattu, usean tuotetoimittajan tuotteiden välinen viestintä on yksi kulmakivistä avointen viestintästandardien toteutumiseen kriittisessä viranomaisviestinnässä (Mission Critical Communication) yksityisissä ja julkisissa verkoissa.

Testi suoritettiin neljännen MCX Plugtest™ -tapahtuman (MCX on yhteinen nimitys viranomaisviestinnän PTT-, video- ja datapalveluille, Mission Critical PTT, Video and Data) aikana, joka järjestettiin Kuopiossa eurooppalaisen tietoliikenteen standardisoimisjärjestön ETSI:n (European Telecommunications Standards Institute) toimesta. Plugtest on ensimmäinen itsenäinen tapahtumasarja viranomaisviestinnän ja muun kriittisen LTE-pohjaisen viestinnän testaamiseen. Testit ovat oleellisia, jotta voidaan varmistaa saumaton pääsy kriittisen viranomaisviestinnän palveluihin 4G-verkoissa eri tuotetoimittajien tuotteilla ja ratkaisuilla. Testit antavat myös tärkeää palautetta usean standardisoimisjärjestön yhteistyöorganisaatio 3GPP:n (3rd Generation Partnership Project) työryhmille heidän työstäessään kriittisen viranomaisviestinnän teknisiä määrittelyjä.

Päästä päähän salattujen, radiopuhelintoiminnallisuudella tehtyjen kriittisen viranomaisviestinnän LTE-puheluiden testissä olivat mukana MCOP-projektin tuottama SIM-pohjainen autentikaatio, Bittium Tough Mobile 2 -älypuhelimet päätelaitteina luomassa tietoturvallisen yhteyden käyttäen IPsec-protokollaa, Athonetin IP Multimedia System -ratkaisu (IMS), ja Nemergentin kriittiseen PTT-pohjaiseen viranomaisviestintään standardisoidut avaintenvaihto, autentikointi, palvelun vahvistaminen ja salausmekanismit. Jotta ratkaisu on täysin päästä päähän salattu, eri tuotetoimittajat demonstroivat yhteentoimivuutta kaikissa viestintäketjuun liitetyissä solmukohdissa (päätelaite, LTE, IMS, KMS, IdMS, CMS, GMS, AS) ja kaikissa eri 3GPP-määritellyissä viestinvaihtoprotokollissa.

Puhelun aikana, käyttämällä täysin 3GPP Release 14/15 yhteensopivia mekanismeja, MCX-käyttäjä vaihtoi ensin avain- ja tunnistetietoja avaintenhallintajärjestelmän kanssa (KMS). Sitten asiakasohjelmisto kirjautui sisään ja haki pääsytunnisteen IMS-solmukohdasta päästäkseen myöhemmin täysin tietoturvallisesti autentikoituna MCX-sovelluspalvelimelle (AS). MIKEY-SAKKE-protokolla suojasi MCX-spesifisen viestityksen ja puheen jakamalla salausavaimet puheluun osallistujien kesken.

Testi on saavutus, joka jälleen todistaa MCX-ratkaisujen kypsyyden ja näyttää, että asiakkailla on jo nyt saatavilla täysin tietoturvallisia MCX-ratkaisuja.

”Tämä on hieno saavutus koko kriittisen viranomaisviestinnän yhteisölle ja olemme ylpeitä saatuamme olla osa testiä meidän tietoturvallisella Bittium Tough Mobile 2 -älypuhelimella. On lisäksi hyvä nähdä, että kyberturvallisuus nähdään entistä tärkeämpänä asiana myös viranomaisten piirissä”, sanoi Jari Sankala, Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja, Bittium.

”Olemme iloisia saadessamme tuotteinemme olla yhteistyössä näiden edelläkävijäyritysten kanssa ja mahdollistamassa tämän tärkeän saavutuksen MCPTT-toiminnallisuudelle”, sanoi Daniel Munaretto, Public Safety Manager, ”Athonet on ollut mukana alusta alkaen tukemassa kaikkia ETSI:n MCPTT and MCX Plugtest -tapahtumia EPC-, IMS- ja eMBMS-ratkaisuilla ja olemme iloisia ollessamme mukana myös tässä ensikertaisessa tapahtumassa”.

Jose Oscar Fajardo, Nemergent, sanoi: ”Olemme ylpeitä saadessamme jälleen tehdä yhteistyötä näiden uraauurtavien yritysten kanssa; onnistuimme yhdessä näyttämään, että useiden tuotetoimittajien tietoliikenneverkkojen vaatimukset täyttävät ratkaisut voivat ylittää kapea-alaiset tulkinnat 3GPP-menettelyistä”.

Fidel Liberal, MCOP-projektin koordinaattori, sanoi: ”Avointen ohjelmointirajapintojen käyttö on jälleen osoitettu parhaaksi tavaksi edistää kriittisen viranomaisviestinnän parissa toimivien standardisoitujen, useiden tuotetoimittajien ekosysteemien kehittymistä”.

Jari Sankala
Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja
Email: communications(a)bittium.com

Bittium - Defense & Security

Bittium on luotettava suomalainen yritys, jolla on yli 30 vuoden kokemus edistyksellisistä radioviestintäteknologioista. Puolustus- ja turvallisuusmarkkinoille Bittium tarjoaa moderneimmat ja suorituskykyisimmät tuotteet ja ratkaisut taktiseen tiedonsiirtoon ja tietoturvalliseen viestintään. Taktisen tiedonsiirron tuotteet ja ratkaisut mahdollistavat laajakaistaisen puheen ja tiedonsiirron kaikille joukoille taistelukentällä. Tietoturvalliseen viestintään Bittium tarjoaa luotettavat ja sertifioidut mobiililaite- ja kyberturvallisuusratkaisut aina LUOTTAMUKSELLINEN-tasolle asti. Bittiumin vuoden 2018 liikevaihto oli 62,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 2,8 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com

Athonet

Athonet tarjoaa täydellisen, yrityksen sisäisen LTE/5G liitettävyysalustan Hybrid, Edge ja yksityisissä verkoissa. Alustamme mahdollistaa asiakkaille irtautumisen rajoittavista, kalliista, tavaramerkityistä ja keskitetyistä vanhojen teknologiaratkaisujen arkkitehtuureista, ja näin asiakkaat voivat todella hyödyntää langattomien verkkojen potentiaalin - samalla ottamalla haltuun uudet tulonlähteet ja merkittävästi vähentämällä pääomamenoja ja operatiivisen toiminnan menoja. Maailman ensimmäisen LTE Smartgrid -verkon käyttöönotosta ja ensimmäisestä LTE-ratkaisusta maanjäristysalueelle 2011/2012 aina ranskalaisen PCSTORM Lot 1 -tarjouskilpailun voittoon vuonna 2019, Athonetin ratkaisu ovat johtaneet yksityisen LTE:n kehitystä ja siitä on tullut johtava esimerkki alalla. Athonet on nelinkertainen Global Mobile Awards -palkinnon voittaja Mobile World Congress 2019 -tapahtumassa ja International Critical Communications Awards -palkinnon voittaja vuosina 2018 ja 2019. Athonetin ratkaisua käyttävät verkko-operaattorit, valtionhallinnot ja yritykset ympäri maailman.

Nemergent

Nemergent Solutions SL on espanjalainen pk-yritys, joka keskittyy 3GPP-standardeihin perustuviin MCX-toteutuksiin. Nemergentin ohjelmistotuotteet ovat täysin EU:ssa kehitettyjä ja sisältävät päätoiminnot sekä asiakasohjelmistoon että palvelimiin. Nemergentin ohjelmistopaketteja käytetään ympäri maailman kaupallisiin toteutuksiin viranomaisten ja julkisen liikenteen vertikaaleissa, sekä standardiratkaisujen varhaiseen koerakentamiseen ja testaukseen.

MCOP

Mission Critical Open Platform (MCOP) on yhteistyöprojekti, jota on alun perin rahoitettu Yhdysvaltain kauppaministeriön (U.S. Department of Commerce) alaisen National Institute of Standards and Technology - standardisoimisviraston (NIST) Public Safety Innovation Acceleration Program -ohjelman (PSIAP) kautta. MCOP -projektin tavoitteena on kohdata nousevien ja monimutkaisten MCPTT-asiakasohjelmistojen myötä tulevat haasteet. Projekti on jo määritellyt, kehittänyt ja osoittanut kelvolliseksi joukon avoimia ohjelmointirajapintoja helppoon MCPTT-asiakasohjelmistojen integrointiin erilaisiin viranomaiskäytössä oleviin laitteisiin.