Bittium: ESSOR HDR Waveform -aaltomuodon yhteentoimivuuden varmistaminen on askel kohti Euroopan maiden puolustusvoimien välistä tiedonsiirtoa

Vapaa julkaistavaksi 14.6.2022, kello 15:00

Kyseessä on merkittävä uusi saavutus ESSOR-projektille, sillä a4ESSOR-konsortion kehittämä uusi teknologia mahdollistaa todistetusti turvallisia ja tehokkaita yhteisoperaatioita Euroopan maiden maavoimien välillä

Oulu, 14.6.2022 – Eurooppalainen a4ESSOR-konsortio on suorittanut onnistuneesti yhteentoimivuustestit uudella ESSOR High Data Rate Waveform -aaltomuodolla (ESSOR HDRWF). Testit ovat osa ESSOR-projektia (European Secure Software defined Radio) (ESSOR Operational Capability 1 (OC1), jonka a4ESSOR ja OCCAR (Organization Conjointe de Coopération en matière d'Armement) käynnistivät vuoden 2017 lopussa Suomen, Ranskan, Saksan, Italian, Espanjan ja Puolan valtuuttamina.

Testaus suoritettiin Puolassa teollisuutta edustavien a4ESSOR-konsortion kumppaneiden (Bittium, Indra, Leonardo, Radmor ja Thales) ESSOR HDRWF -aaltomuodolla varustetuilla ohjelmistoradioilla, joista jokainen oli kytkettynä automatisoituun testiympäristöön. Tämä osoitti sen, että ESSOR HDRWF pystyy käsittelemään useita operatiivisia käyttöskenaarioita, mikä osoitti täyden yhteentoimivuuden. Samaa ympäristöä käytettiin jo aiemmin osallistuvien valtioiden ohjelmistoradioalustojen testaamiseen ja alustavaan validointiin.

Bittium osallistui yhteentoimivuustesteihin uusimman ohjelmistoradioalustansa, Bittium Tough SDR™ -radioiden, kanssa. Radiot käyttävät joustavasti Bittiumin omia laaja- ja kapeakaistaisia aaltomuotoja sekä ESSOR HDRWF -aaltomuotoa taktiseen tiedonsiirtoon.

Testit osoittivat ESSOR HDRWF -aaltomuodon erinomaisen suorituskyvyn, mukaan lukien sen eri ominaisuudet: verkottuminen (MANET - Mobile Adhoc Network), tiedonsiirto (IP), tietoturva, push-to-talk -pikayhteys, radiohiljaisuustila ja taajuusspektrin jakaminen (co-habitation).

"HDRWF-yhteentoimivuustestien onnistunut loppuun saattaminen korostaa viimeisen neljän vuoden aikana tehtyä työtä. Neljä erilaista ohjelmistoradiota neljältä eri toimittajalta ja neljästä eri maasta todistettiin yhteentoimiviksi ESSOR HDRWF -aaltomuodon ja -arkkitehtuurin ansiosta. Tarjoamme Euroopan valtioille erinomaisen tuotteen, joka mahdollistaa maavoimien toiminnan yhdessä sekä yhä integroidummin. Tämä tulos korostaa a4ESSOR-konsortion kautta toteutetun eurooppalaisen teollisen yhteistyön merkitystä. Toivomme, että NATO ottaa ESSOR HDRWF -aaltomuodon yhteentoimivuusstandardikseen, mikä mahdollistaisi integroidumman maavoimien tiedonsiirron kaikissa liittouman jäsenmaissa", sanoi Lino Laganà, a4ESSORin toimitusjohtaja.

ESSOR-projektin seuraava tavoite on testata ESSOR HDRWF -aaltomuotoa saksalaisen Rohde & Schwarzin radiolla. Saksa ja Rohde & Schwarz liittyivät hankkeeseen vuoden 2020 lopussa.

a4ESSOR SAS

a4ESSOR S.A.S. on kuuden EU-alueen johtavan, taktisia tiedonsiirtojärjestelmiä tarjoavan yrityksen (Bittium Wireless Oy, Indra, Leonardo S.p.a, Radmor S.A., Rohde & Schwarz Gmbh & Co. KG ja Thales Communications & Security S.A.S) muodostama yhteisyritys, joka on perustettu ja toimii Ranskan lakien alaisuudessa. Yritys on perustettu hallinnoimaan OCCAR-EA:n myöntämää ESSOR (European Secure SOftware defined Radio) -sopimusta ja edistämään ESSOR-tuotteiden tunnettuutta ohjelmistoradioyhteisössä.

ESSOR

Tällä hetkellä Suomen, Ranskan, Saksan, Italian, Puolan ja Espanjan rahoittaman ESSOR-hankkeen tavoitteena on kehittää yleiseurooppalaista ohjelmistoradioteknologiaa ja siten parantaa puolustusvoimien yhteistyötä maiden välisissä yhteistoimintaoperaatioissa, sekä kehittää uusia ESSOR-aaltomuotoja (E3DWF, ENBWF, ESATWF) ESSOR ENC (ESSOR New Capabilities) -projektin puitteissa.

ESSOR-hanke jatkuu, ja tuleviin toimiin lukeutuvat ESSOR HDRWF -aaltomuodon sovittaminen Rohde & Schwarzin ohjelmistoradioon sekä uusi yhteentoimivuuden varmentava testaus. European High Data Rate (HDR) -aaltomuodon lisäksi hanke on tuottanut ja validoinut eurooppalaisen ohjelmistoradioarkkitehtuurin, joka on nyt hyväksytty kuudelle eri eurooppalaiselle alustalle. Aaltomuotojen yhteentoimivuuden etuja demonstroidaan säännöllisesti verkkotestauksilla, joissa on mukana eri kansallisia ESSOR-alustoja.

Jari Sankala
Defense & Security -tuote- ja palvelualueen johtaja
Email: defense@bittium.com

Bittium - Defense & Security