Bittium: Nato hyväksyi ESSOR High Data Rate Waveform -aaltomuodon taktisen tiedonsiirron yhteentoimivuuden standardiksi

Naton jäsenmailla on nyt käytettävissään erittäin kehittynyttä teknologiaa tietoturvalliseen ja nopeaan taktiseen tiedonsiirtoon

Bittium Oyj:n lehdistötiedote 23.11.2023 kello 16.00

a4ESSOR-konsortio on saavuttanut uuden merkkipaalun. Pohjois-Atlantin puolustusliitto Nato on hyväksynyt konsortion kehittämän ESSOR High Data Rate Waveform -aaltomuodon (HDRWF) radioiden taktisen tiedonsiirron yhteentoimivuuden standardiksi (STANAG 5651).  Bittium on ollut yksi teollisen a4ESSOR-konsortion partnereista sen perustamisesta saakka.

Naton päätös hyväksyä aaltomuoto STANAG 5651 -standardiksi antaa tunnustusta aaltomuodon korkean tason suorituskyvylle ja edistyneille ominaisuuksille, joita on demonstroitu a4ESSORin toimesta koko ESSOR HDR Base Waveform -aaltomuodon kehitysvaiheen ja validoinnin ajan. Standardin ratifioinnin myötä aaltomuoto tulee olemaan kaikkien Naton jäsenmaiden käytettävissä mahdollistaen näin nopeamman ja tietoturvallisemman tiedonsiirron sekä kansallisissa että liittouman joukkojen operaatioissa. Bittium toimittaa aaltomuotoa asiakkailleen yhdessä Bittium Tough SDR™ -tuoteperheen radioiden kanssa.

ESSOR HDRWF on laajakaistainen aaltomuoto, joka toimii UHF-taajuusalueella (Ultra High Frequency, 225–400 Mhz). Aaltomuodon automaattisesti mukautuva tiedonsiirtonopeus on maksimissaan yksi megabitti sekunnissa ja aaltomuoto tarjoaa puheen ja IP-tiedonsiirron MANET-verkoissa (Mobile Ad-hoc Network). ESSOR HDRWF -aaltomuoto tarjoaa täyden toimintakyvyn myös silloin kun maailmanlaajuiset satelliittinavigointijärjestelmät eivät ole käytettävissä.

a4ESSORin toimitusjohtaja Lino Laganà toteaa: ”ESSOR HDRWF -aaltomuodon Nato-hyväksyntä on suuri saavutus meidän kansainväliselle tiimillemme, joka on erityisen ylpeä siitä, että maailman suurin sotilaallinen organisaatio antaa tunnustusta heidän työlleen. Naton suorittama ratifiointi päättää kehityssyklin, joka lähti liikkeelle visionäärisestä lähestymistavasta yhteiskäytön malliin, joka on edelleen ainutkertainen maailmanlaajuisesti. Kehityssyklin takana on poikkeuksellinen tiimi, joka pystyi työskentelemään yhtenäisenä ja toisiaan tukevana, vaikka koostuikin kuuden eri maan asiantuntijoista, jotka työskentelivät kuudessa eri maassa. Tämä saavutus - Lino Laganà lisää - on meille lisäkannustin jatkaa uusien kapeakaistaisen ja ilmasta maahan aaltomuotojen kehittämistä. Niiden parissa a4ESSOR on työskennellyt vuodesta 2021 alkaen samalla voittavalla asenteella kohti yhteentoimivuutta ja Euroopan maiden sekä Naton etujen mukaisesti.”

”Tämä on upea saavutus sekä konsortiolle että Bittiumille. Kyseessä on erinomainen osoitus meidän sitoutumisestamme edistyksellisten taktisen tiedonsiirron ratkaisujen kehittämiseen viimeisten vuosikymmenten aikana. Saavutus myös todistaa, että meidän osaamisemme täyttää Naton korkeat vaatimukset. Yhteistyö konsortiossa on ollut erittäin tuloksellista ja jatkamme sitä innolla yhteisissä kehitysprojekteissa”, sanoo Tommi Kangas, Bittium Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja.

ESSOR High Data Rate Waveform -aaltomuoto, joka on jo integroitu a4ESSORin teollisten partnereiden radioihin Suomessa, Espanjassa, Italiassa, Puolassa, Ranskassa ja Saksassa, läpäisi yhteentoimivuustestit ja validoitiin viime vuonna. Tämä osoitti aaltomuodon korkean suorituskyvyn, mukaan lukien ominaisuudet kuten uusi monihyppyinen push-to-talk -pikayhteys, radiohiljaisuus ja taajuusspektrin jakaminen (co-habitation). Näitä kyvykkyyksiä testattiin myös Naton suurimmassa yhteentoimivuusharjoituksessa, Coalition Warrior Interoperability Exercise (CWIX), vuosina 2022 ja 2023.

Tommi Kangas
Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja
Puh. 040 344 2789 (konserniviestintä)
Email: defense@bittium.com

Bittium - Defence & Security

Bittium on luotettava suomalainen yritys, jolla on yli 35 vuoden kokemus edistyksellisistä radioviestintäteknologioista. Puolustus- ja turvallisuusmarkkinoille Bittium tarjoaa moderneimmat ja suorituskykyisimmät tuotteet ja ratkaisut taktiseen tiedonsiirtoon ja tietoturvalliseen viestintään. Taktisen tiedonsiirron tuotteet ja ratkaisut mahdollistavat laajakaistaisen puheen ja tiedonsiirron kaikille joukoille taistelukentällä. Tietoturvalliseen viestintään Bittium tarjoaa luotettavat ja sertifioidut mobiililaitteet ja kyberturvallisuusratkaisut aina LUOTTAMUKSELLINEN-tasolle asti. Bittiumin vuoden 2022 liikevaihto oli 82,5 miljoonaa euroa ja liiketulos 0,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com

ESSOR

ESSOR (European Secure Software Defined Radio) on hanke, jota johtaa OCCAR Suomen, Espanjan, Italian, Puolan, Ranskan ja Saksan valtioiden puolesta. ESSOR High Data Rate Waveform -aaltomuoto (HDRWF) on ESSOR-hankkeen portfolion kehittynein tuote. Hankkeen portfolio kattaa kokonaisuudessaan kaksi maassa tapahtuvaan tiedonsiirtoon käytettävää aaltomuotoa (EHDRWF ja ENBWF), yhden ilman ja maan väliseen tiedonsiirtoon tarkoitetun aaltomuodon (E3DWF), toteutettavuustutkimuksen satelliittiviestintään tarkoitetusta aaltomuodosta (ESATWF) ja alustavaa tutkimusta ESSOR-arkkitehtuuriin perustuvan, uuden sukupolven monitoimisen tiedonjakelujärjestelmän (ESSOR MIDS, Multifunctional Information Distribution System) kehittämiseen taktista datalinkkiä varten.  ESSOR-hankkeen osarahoittajana on Euroopan komissio Euroopan puolustusteollisen kehittämisohjelman kautta (European Defence Industrial Development Programme, EDIDP).

a4ESSOR SAS

a4ESSOR S.A.S. on kuuden eurooppalaisen johtavan yrityksen, Bittium (Suomi), Indra (Espanja), Leonardo S.p.a. (Italia), Radmor SA (Puola), Rohde & Schwarz GmbH & Co. KG (Saksa) ja Thales (Ranska), muodostama yhteisyritys, joka on perustettu ja toimii Ranskan lakien alaisuudessa. Yritys vastaa OCCAR-EA:n myöntämän ESSOR-hankkeen (European Secure SOftware defined Radio) mukaisesta teollisen toiminnan ja partnereiden välisen yhteistyön johtamisesta.