Bittium ja Resmed aloittavat yhteistyön koskien edistyksellisen uniapnean testauksen ja analysoinnin kokonaisratkaisun tarjoamista sairaaloille ja hoitokeskuksille

Bittium Oyj:n lehdistötiedote 26.10.2023 kello 15:00

Oulu, 26.10.2023 – Bittium Biosignals Oy, Bittium Oyj:n tytäryhtiö, ja Resmed ovat allekirjoittaneet jakelijasopimuksen, joka antaa Resmedille Bittium Respiro™ -uniapnean testauksen ja analysoinnin kokonaisratkaisun jälleenmyyntioikeuden. Sopimus koskee Bittium Respiro™ -mittalaitetta ja sen lisävarusteita sekä Bittium Respiro Analyst™ -analyysiohjelmistoa ja palvelualustaa. Sopimus ei sisällä yksinoikeutta ja se kattaa ratkaisun jälleenmyyntioikeuden Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Sveitsissä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.

ResMed on johtava pilvipohjaisten lääkinnällisten laitteiden tarjoaja, jonka ratkaisut muuttavat uniapneaa, keuhkoahtaumatautia ja muita kroonisia hengityselinsairauksia sairastavien hoitoa. Uniapnean hoitoon Resmed tarjoaa pilvipohjaisia CPAP-laitteita ja tarvikkeita sekä digitaalisia terveydenhoidon ratkaisuja, joiden tarkoituksena on parantaa huipputeknologian ja kattavan tuen avulla hengityselinsairauksista ja niihin liittyvistä kroonisista sairauksista kärsivien potilaiden hyvinvointia.

Uniapnea on yleinen unisairaus, joka jää usein diagnosoimatta ja voi hoitamattomana johtaa moniin terveysongelmiin. Tutkimusten mukaan maailmassa on yli 936 miljoonaa obstruktiivista uniapneaa sairastavaa ihmistä [1]. Uniapnea on perinteisesti diagnosoitu yöpolygrafiamittauksella, joka vaatii yön viettämisen unilaboratoriossa tehden tutkimuksesta potilaalle epämukavan ja kalliin. Bittium Respiro™ keskittyy kotona tehtävään yöpolygrafiamittaukseen. Ratkaisu tallentaa ja analysoi tyypillisiä unenaikaisia hengityshäiriöitä hyödyntäen tekoälyä analysointityön tehostamiseksi. Bittium Respiro™ esianalysoi kotirekisteröinnistä saadun mittaustiedon ja muuntaa sen visuaalisesti informatiiviseen muotoon. Tämä helpottaa ja nopeuttaa hoitohenkilökunnan työtä jatkoanalyysin ja diagnoosin tekemisessä.

Bittium Respiro™ sai CE-hyväksynnän Euroopan unionin lääkinnällisten laitteiden asetuksen Medical Devices Regulationin (MDR) mukaisesti joulukuussa 2022 ja on yksi Euroopan ensimmäisistä uniapnean testauslaitteista, joka on saanut tämän sertifikaatin.  MDR-asetus sisältää vaatimuksia lääkinnällisten laitteiden valmistajille, maahantuojille, jakelijoille ja valtuutetuille edustajille koskien laitteiden vaatimuksenmukaisuutta, laiteturvallisuutta ja laitteiden jäljitettävyyttä.

”Olemme erittäin innoissamme yhteistyöstä merkittävän toimialajohtajan kanssa. ResMed on edelläkävijä, joka tarjoaa innovatiivisia lääkinnällisiä laitteita ja ratkaisuja hengityselinterveyden ja -hyvinvoinnin parantamiseksi," sanoo Antti Näykki, Bittiumin Medical Technologies -liiketoimintayksikön johtaja. Hän jatkaa: ”Bittium Respiro on huippuluokan ratkaisu kotona tehtävään uniapnean testaukseen ja analysointiin tarjoten käyttäjäystävällisen ja mukavan vaihtoehdon perinteisille laboratoriossa tehtäville tutkimuksille. Viimeaikaiset kliiniset tutkimukset ovat tuottaneet erittäin positiivista palautetta ratkaisun teknisille ominaisuuksille, analyysin laadulle ja helppokäyttöisyydelle."

”Aloitamme mielellämme yhteistyön Bittiumin kanssa. Bittiumin teknologia mahdollistaa taloudellisen lähestymistavan uniapnean diagnostiikkaan. CE-hyväksytty Bittium Respiro tarjoaa meille sijainnista riippumattoman ratkaisun uniapnean seulomiseen ja diagnosointiin Isossa-Britanniassa, Irlannissa, Sveitsissä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Bittium Respiro on arvokas lisäys tuotevalikoimaamme ja se parantaa ja täydentää nykyistä uniapnean hoitoratkaisujen valikoimaamme,” sanoo Andrew Huxter, ResMedin Pohjois-Euroopan johtaja.

Antti Näykki
Medical Technologies -liiketoimintayksikön johtaja

Tärkeimmät tiedotusvälineet

Terveydenhuoltoteknologian alalla Bittium tarjoaa ratkaisuja biosignaalien mittaukseen ja valvontaan kardiologiassa, neurofysiologiassa ja urheilulääketieteessä. Lisäksi Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja 35 vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja palveluita, tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja sekä tuotekehityspalveluita. Vuoden 2022 liikevaihto oli 82,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com