Bittium kehittää uuden, erittäin suuret taktiset tiedonsiirtoverkot mahdollistavan IP-reititysprotokollan Puolustusvoimille

Bittium Oyj:n lehdistötiedote 2.1.2024 kello 12:15

Bittium on saanut Puolustusvoimilta tilauksen uuden taktiseen tiedonsiirtoon tarkoitetun IP-reititysprotokollan (Internet Protocol) kehittämisestä. Kyseessä on edistyksellinen reititysprotokolla liikkuviin ja tukiasemattomiin MANET-verkkoihin (mobile ad hoc network), joissa yhteydet voivat olla joko langallisia tai langattomia. Uusi reititysprotokolla tulee mahdollistamaan erittäin suurten MANET-verkkojen muodostamisen Puolustusvoimille toimitetuilla Bittium Tactical Wireless IP Network™ (TAC WIN) -järjestelmillä, Bittium Tough SDR™ -radioilla ja Bittium Tough Comnode™ -laitteilla.

Uuden reititysprotokollan myötä saumattomasti muodostettavien verkkojen koko voi olla jopa 1000 solmua ja verkkoja voidaan yhdistää muodostamaan tuhansien reitittävien laitteiden verkko.  Näin mahdollistetaan yhtenäinen, entistäkin kattavampi ja joustavampi tiedonsiirtoverkko tukemaan reaaliaikaista tilannetietoisuutta ja tehokasta joukkojen johtamista taistelukentällä.

Tilauksen arvo on noin 5,5 miljoonaa euroa ja kehitystyö suoritetaan vuosien 2024 ja 2025 aikana.

Lisätietoja Bittiumin taktisen tiedonsiirron tuotteista ja järjestelmistä (sisältö englanniksi)

Bittium TAC WIN -järjestelmä: https://www.bittium.com/defense-security/bittium-tactical-wireless-ip-network
Bittium Tough SDR Handheld -radio: https://www.bittium.com/defense-security/bittium-tough-sdr-handheld
Bittium Tough SDR Vehicular -radio: https://www.bittium.com/defense-security/bittium-tough-sdr-vehicular