Bittium liittyy Rightwaren Kanzi-kumppaniohjelmaan ja esittelee Android™ Automotive -alustalla toteutettua OEM sovellushallintaa ja tietoturvaratkaisuja CES 2020 -messuilla

Julkaisuvapaa 7.1.2020 klo 8.30

Oulu, 7.1.2020 – Bittium liittyy Rightwaren Kanzi-kumppaniohjelmaan ja esittelee yhdessä Rightwaren kanssa Bittium SafeMove® -sovellushallintaratkaisun ja pilvipalveluiden integrointia Rightwaren Kanzi HMI (Human Machine Interface) -referenssialustaan CES 2020 -tapahtumassa Las Vegasissa 7.-10.1.2020. Demossa esitellään Qualcomm® Snapdragon™ -alustalla pyörivää Android™ Automotive -järjestelmää, jonka tietoturvaa ja tietosuojaa on kovennettu Bittium SafeMove -ohjelmiston avulla. Tämä mahdollistaa nopeamman kehitystyön pienemmillä tiimeillä, joilla on enemmän luovaa vapautta.

Bittium on ensimmäinen kumppani, joka rakentaa ratkaisunsa Rightwaren juuri julkistetulle referenssialustalle. Uuteen, lujatekoiseen, moninäyttöiseen ratkaisuun on integroitu laajempi Kanzi käyttöliittymäsuunnittelu- ja kehitystyökaluperhe.

“Rakensimme Kanzi-referenssialustan päälle digitaalisen ohjelmisto- ja moninäyttöratkaisun auton mittaristosta sekä viihdejärjestelmästä. Alustan edistyksellisen grafiikan ja liitettävyyttä tukevan työkaluketjun ansiosta suunnittelimme ja toteutimme todella lyhyessä ajassa digitaalisen ohjelmistoratkaisun, joka sisältää tietoturvallisia etähallintatuotteita”, kertoo Bittiumin toimitusjohtaja Hannu Huttunen.

“Bittium tuo autoteollisuuteen syvää Android-järjestelmäkokemusta laitetasolta ohjelmistokehitykseen asti. Meidän Android-tarjontojemme välillä on hienoa synergiaa, ja olemme ilahtuneita toivottaessamme Bittiumin tervetulleeksi uudeksi teknologiakumppaniksemme Kanzi-kumppaniohjelmaan, globaaliin yritysten ekosysteemiin, joka toteuttaa Kanzi-alustaan perustuvia HMI-ratkaisuita”, Rightwaren toimitusjohtaja Ville Ilves sanoo.

Bittiumin messuilla esiteltävässä demossa tulee esille yhtiön vahva tietoturvaosaaminen, jonka avulla suunniteltujen ohjelmistojen tietoturvaa on kovennettu. Autoon ladattavien OEM-sovellusten hallinta mahdollistaa autonvalmistajalle visuaalisen brändi-identiteetin hallinnan sekä tarjoaa mahdollisuuden myydä päivityksiä autoissa oleviin ohjelmistotuotteisiin. Ajoneuvojen seurantaan ja valvontaan kehitetty hallintajärjestelmä puolestaan tukee palveluntarjoajien, kuten logistiikkayritysten tai autovuokraamojen ajoneuvojen hallintaa. Demo koostuu Bittiumin suunnittelemista ja valmistamista Bittium Tough Mobile™ 2 -laitteista, jotka sisältävät Qualcomm® Snapdragon™ -alustalla pyörivän Android™ Automotive -järjestelmän. Laitteet pyörittävät Kanzi-ohjelmiston avulla rakennettuja digitaalisia mittaristo- ja viihdejärjestelmäsovelluksia, joissa on monipuolinen 3D-grafiikka. Käytössä oleva Kanzi Connect -sovellus mahdollistaa tiedon jakamisen auton kaikkien mittaristojen ja viihdejärjestelmäsovellusten kesken.

Bittium tarjoaa korkealuokkaisia ratkaisuja ja palveluja autoteollisuuden toimijoille, joiden tavoitteena on luoda luotettavia, älykkäitä ja helppokäyttöisiä ajoneuvojärjestelmiä, jotta kuljettajan ajokokemuksesta tulisi mahdollisimman miellyttävä ja turvallinen. Kattavan Android- ja Linux -osaamisen myötä Bittiumin tuotekehityspalvelut keskittyvät pääosin autojen liitettävyyteen (Connected car), ajoneuvon ja sen ominaisuuksien hallintaan, digitaaliseen ohjaamoon, kuljettajaa avustaviin edistyneisiin järjestelmiin (ADAS) ja autonomiseen ajoon.

Rightwaren uusi referenssikäyttöliittymä tuo lisäarvoa Android Automotiven referenssisovelluksilla ja saumattomalla integraatiolla Android-kehitysympäristöön. Se esittelee käyttövalmiit mallit sekä Android-alustan palveluihin että useisiin kaupallisiin palveluihin. Kanzi antaa autonvalmistajille mahdollisuuden erottautua ajoneuvoilla, joissa on monipuolisella 3D-grafiikalla varustetut Android Automotive viihdejärjestelmät, tiedonjako kaikkien ajoneuvon alustojen ja käyttöjärjestelmien kesken sekä johdonmukainen, koko ohjaamon kattava visuaalinen brändi-identiteetti.

Bittiumin demo ja Rightwaren HMI-alusta ovat esillä CES-messuilla, GENIVI verkottumistapahtumassa tiistaina 7.1.2020 klo 18-21, sekä tiistaista perjantaihin (7.-10.1.) Rightwaren yksityissviitissä MGM Grand hotellissa.

Hannu Huttunen
toimitusjohtaja, Bittium Oyj
Puh. +358 (0)40 3443507

Tärkeimmät tiedotusvälineet

Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja 30 vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja palveluita, tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja sekä tuotekehityspalveluita. Terveydenhuoltoteknologian alalla Bittium tarjoaa ratkaisuja biosignaalien mittaukseen ja valvontaan kardiologiassa, neurofysiologiassa, kuntoutuksessa, työterveydessä ja urheilulääketieteessä. Vuoden 2018 liikevaihto oli 62,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 2,8 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com

Rightware

Rightware® tarjoaa työkaluja ja palveluja edistyksellisten digitaalisten käyttöliittymien kehitykseen yli 50 autoteollisuuden tuotemerkille. Kanzi® filosofia perustuu suunnittelijoiden valtuuttamiseen, priorisoimalla helppokäyttöisyys, nopea prototyyppien valmistus, työnkulun tehokkuus, korkea suorituskyky ja eri alustojen välinen tuki. ThunderSoft® -yrityksenä meidän yhdistetyt taidot ja resurssit mahdollistavat integroitujen käyttöliittymäratkaisuiden toimittamisen, tuotekehitystuen ja suunnittelupalvelut autoteollisuuden asiakkaille ympäri maailman. Rightwaren pääkonttori on Suomessa ja lisäksi toimintoja on Yhdysvalloissa, Saksassa, Italiassa, Kiinassa, Etelä-Koreassa ja Japanissa. Lisätietoja osoitteesta www.rightware.com.

Qualcomm ja Snapdragon ovat Qualcom-yhtiön tuotemerkkejä, jotka ovat rekisteröityjä Yhdysvalloissa ja muissa maissa. Qualcomm Snapdragon on Qualcomm Technologies Inc.:in  ja/tai sen tytäryhtiöiden tuote.