Bittium on saanut Suomen Puolustusvoimilta tilauksen järjestelmätuesta koskien Bittium TAC WIN - ja Bittium Tough VoIP -järjestelmiä

Julkaisuvapaa 16.6.2021 kello 11.00

Oulussa, 16.6.2021 – Bittium on saanut Suomen Puolustusvoimilta tilauksen järjestelmätuesta koskien taktiseen tiedonsiirtoon tarkoitettuja Bittium Tactical Wireless IP Network™ (TAC WIN) -ohjelmistoradiojärjestelmää ja Bittium Tough VoIP™ -järjestelmää. Tilaus koskee vuotta 2021 ja sisältää järjestelmien ja niihin kuuluvien laitteiden teknisen tuen, ohjelmistotuen, järjestelmätukivalmiuden ylläpidon ja järjestelmätuen hallinnan.

Laajakaistaisen runkoverkon muodostava TAC WIN -järjestelmä ja taktiset IP-puhelut ja tiedonsiirron mahdollistava Tough VoIP -järjestelmä tukevat Puolustusvoimien taistelutapaa, jossa joukkojen liikkuvuus ja johtaminen liikkeestä sekä tehokkaat viestiyhteydet ovat avainasemassa. Taistelunkestävät ja modulaariset järjestelmät ovat Puolustusvoimien kaikkien kolmen puolustushaaran käytössä.

Tilaus on arvoltaan 1,44 miljoonaa euroa (arvonlisäveroton hinta). Tilaus ei muuta Bittiumin 11.2.2021 tilinpäätöstiedotteessaan julkistamaa vuotta 2021 koskevaa taloudellista ohjausta.

Bittium Tactical Wireless IP Network™

Bittium Tactical Wireless IP Network (TAC WIN) on ohjelmistoradiotekniikkaan perustuva sotilas- ja viranomaiskäyttöön tarkoitettu langaton laajakaistaverkko. Se mahdollistaa MANET (Mobile Ad Hoc Network)-, linkki- ja liityntäverkkojen muodostamisen sekä kytkee verkot yhdeksi loogiseksi IP-verkoksi nopeasti paikasta riippumatta. Bittium TAC WIN on yhteensopiva nykyisten kiinteiden ja langattomien verkkoinfrastruktuurien kanssa. Järjestelmän ydin on taktinen reititin, jolla voidaan muodostaa joustavasti sekä langallisia että langattomia laajakaistaisia IP-tiedonsiirtoyhteyksiä. Taktinen reititin tarjoaa myös monipuoliset liitynnät erityyppisten päätelaitteiden ja muiden viestijärjestelmien kytkemiseksi samaan tiedonsiirtoverkkoon. Reitittimen lisäksi järjestelmään kuuluu kolmen eri taajuusalueen radioyksikköjä, joilla muodostetaan tilanteen mukaan optimoituja verkkorakenteita erilaisiin viestintätarpeisiin. Kaikki järjestelmän tuotteet on suunniteltu vaativiin kenttäolosuhteisiin ja järjestelmän käyttöönotto on automaattisten toimintojen ansiosta nopeaa. Ohjelmistopohjaisuuden ansiosta Bittium TAC WIN -järjestelmä on helposti päivitettävissä, mikä mahdollistaa sen kehittämisen ja ylläpidon kustannustehokkaasti sen koko elinkaaren ajan. https://www.bittium.com/tactical-communications/bittium-tactical-wireless-ip-network

Bittium Tough VoIP™ -tuoteperhe

Bittium Tough VoIP -tuoteperheen tuotteet mahdollistavat taktiset IP-puhelut ja laajakaistaisen tiedonsiirron vaativissakin olosuhteissa. Tuotteet ovat myös helposti integroitavissa olemassa olevaan IP-infrastruktuuriin ja ne ovat yhteensopivia Bittium Tactical Wireless IP Network™ (TAC WIN) -ohjelmistoradiojärjestelmän kanssa. Bittium Tough VoIP Service™ -ohjelmistotuotteen avulla voidaan muodostaa hajautettu puhepalvelu, joka mukautuu nopeasti verkon rakenteen muutoksiin ja yhdistää sekä kiinteiden että taktisten langattomien tietoverkkojen käyttäjät samaan puhepalveluverkkoon. Tämä parantaa merkittävästi joukkojen johtamista ja tilannetietoisuuden ylläpitämistä taistelukentän nopeasti muuttuvissa tilanteissa. https://www.bittium.com/tactical-communications/tactical-voip