Bittium Oyj aloittaa uuteen segmenttirakenteeseen pohjautuvan talousraportoinnin 1.1.2024

Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot

Bittium Oyj:n pörssitiedote 21.12.2023 kello 17.00

Bittium Oyj:n hallitus on tänään päättänyt, että yhtiö aloittaa uuteen segmenttirakenteeseen pohjautuvaan talousraportoinnin 1.1.2024 alkaen. Uusi segmenttiraportointi perustuu yhtiön 30.10.2023 päivitettyyn strategiaan. Uudessa raportointimallissa raportoitavia segmenttejä tulee olemaan neljä: yhtiön aiemmin julkistamat kolme liiketoimintasegmenttiä ja lisäksi yhtiö on päättänyt eriyttää Konsernitoiminnot erilliseksi, neljänneksi segmentiksi. Aiemmin Bittiumin liiketoiminta on tapahtunut yhdessä segmentissä, ja yhtiö on raportoinut vain yhtä segmenttiä talousraportoinnissaan. Uuteen raportointirakenteeseen siirtymisen tavoitteena on parantaa läpinäkyvyyttä yhtiön liiketoimintasegmentteihin ja niiden kehitykseen.

Raportoitavat liiketoimintasegmentit ovat:

• biosignaalien mittaamiseen ja etämonitorointiin keskittyvä Medical,
  • puolustus- ja viranomaismarkkinoille tuotteita ja palveluita tarjoava Defense & Security ja
  • tuotekehityspalveluja sekä langattomia sulautettuja ratkaisuja tarjoava Engineering Services.

Bittium on kuluneiden kahden vuoden aikana vahvistanut liiketoimintojaan entistä itsenäisemmiksi mahdollistaakseen itsenäisten segmenttien muodostamisen. Osana tätä yhtiö on uudelleenorganisoinut koko konsernin toimintaa siirtämällä muun muassa aiemmin yhteisesti keskitetyt konsernitoiminnot suurelta osin liiketoimintasegmentteihin kunkin segmentin tarpeiden mukaisesti. Samassa yhteydessä yhtiö kävi läpi merkittävät muutosneuvottelut tuotannollisista, taloudellisista sekä uudelleenorganisoitumisesta johtuvista syistä.

Uusi raportoitava Konsernitoiminnot-segmentti sisältää konsernihallinnon, strategisten hankkeiden ja pörssilistaukseen liittyvät toiminnot, sekä konsernin omistamien toimitilojen vuokraamisen. Konsernitoiminnot veloittaa konsernin omistamista toimitiloista vuokraa liiketoimintasegmenteiltä. Tämän lisäksi Konsernitoiminnot tuottaa liiketoimintasegmenteille yhteisiä palveluita, jotka ovat perusteltua hoitaa keskitetysti. Näistä palveluista liiketoimintasegmentit maksavat palvelumaksua suhteessa segmenttien liikevaihtoon. Konsernitoiminnoista vastaavat toimitusjohtaja, talousjohtaja, kehitysjohtaja, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, sekä lakiasiainjohtaja. Yhteensä konsernitoiminnoissa on noin 50 henkilöä.

Uusien segmenttien raportoitavat taloudelliset tunnusluvut ovat liikevaihto, käyttökate, käyttökate prosenttia liikevaihdosta, liiketulos, liiketulos prosenttia liikevaihdosta, T&K-investoinnit, aktivoidut T&K-investoinnit, uudet tilaukset ja tilauskanta sekä henkilöstön määrä. Ensimmäinen uuteen segmenttijakoon pohjautuva raportti, Bittiumin liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2024, julkaistaan 26.4.2024 kello 8:00. Oikaistut vuoden 2023 vertailutiedot julkaistaan tässä liiketoimintakatsauksessa.

Tässä yhteydessä 14.8.2023 Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtoon väliaikaisesti nimitetyn Tommi Kankaan ja Engineering Services -liiketoimintasegmentin johtoon väliaikaisesti nimitetyn Jari Ingetin nimitysten väliaikaisuus päättyy molempien jatkaessa tehtävissään kyseisten liiketoimintasegmenttien johtajina ja Bittium Oyj:n johtoryhmän jäseninä. Bittium Oyj:n johtoryhmän 21.12.2023 alkaen muodostavat toimitusjohtaja Johan Westermarck, talousjohtaja Antti Keränen, lakiasiainjohtaja Kari Jokela, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Karoliina Malmi, kehitysjohtaja Laura Kauppinen sekä liiketoimintasegmenttien johtajat Antti Näykki (Medical -liiketoimintasegmentti), Tommi Kangas (Defense & Security -liiketoimintasegmentti) ja Jari Inget (Engineering Services -liiketoimintasegmentti).

Oulussa, 21.12.2023

Johan Westermarck
Puh. 040 344 2789 (konserniviestintä)

Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja yli 35 vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Asiakkailleen Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja palveluita, tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja ja tuotekehityspalveluita sekä korkealaatuisia tietoturvaratkaisuja mobiililaitteisiin ja kannettaviin tietokoneisiin. Bittium tarjoaa asiakkailleen myös terveydenhuollon teknologian tuotteita ja palveluita biosignaalien mittaamiseen kardiologian ja neurofysiologian osa-alueilla. Bittiumin vuoden 2022 liikevaihto oli 82,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu NASDAQ Helsingissä. www.bittium.com