Bittium Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

Puolivuosikatsaus

Bittium Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

Bittium Oyj:n pörssitiedote 9.8.2024 kello 08.00

Liikevaihto kasvoi ja liiketulos parani merkittävästi ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Strategian toteuttaminen etenee suunnitellusti.

Bittium Oyj on siirtynyt 1.1.2024 alkaen segmenttipohjaiseen talousraportointiin. Tämä puolivuosikatsaus on toinen uuteen segmenttijakoon perustuen laadittu taloudellinen raportti. Raportoitavia segmenttejä on neljä: yhtiön kolme liiketoimintasegmenttiä; Defense & Security, Medical ja Engineering Services, sekä konsernitoiminnot-segmentti.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan jaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita.

Yhteenveto huhti-kesäkuu 2024

• Liikevaihto 19,8 miljoonaa euroa (20,7 miljoonaa euroa), laskua 4,4 prosenttia edellisvuodesta
  • Tuotepohjaisen liiketoiminnan liikevaihdon osuus liikevaihdosta 60,1 prosenttia, eli 11,9 miljoonaa euroa (13,3 miljoonaa euroa)
  • Palvelupohjaisen liiketoiminnan liikevaihdon osuus liikevaihdosta 39,9 prosenttia, eli 7,9 miljoonaa euroa (7,3 miljoonaa euroa)
  • Liiketulos 1,9 miljoonaa euroa (0,3 miljoonaa euroa), joka vastaa 9,6 prosenttia liikevaihdosta (1,4 prosenttia)
  • Kauden tulos 1,6 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,045 euroa (kauden tulos 0,1 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,003 euroa)
  • Liiketoiminnan kassavirta -2,3 miljoonaa euroa (-5,7 miljoonaa euroa)
  • Nettokassavirta -5,7 miljoonaa euroa (-10,6 miljoonaa euroa)
  • Strategian toteuttaminen ja toimenpiteet yhtiön tervehdyttämiseksi jatkuivat suunnitellusti
  • Puolustusministeri Antti Häkkänen valtuutti Puolustusvoimat neuvottelemaan ja allekirjoittamaan kumppanuussopimuksen Bittiumin kanssa
  • Bittium ja BAE Systems allekirjoittivat raamisopimuksen koskien Bittiumin taktisen tiedonsiirron tuotteita, palveluita ja järjestelmiä
  • Epävarmuuksia yhtiön toimintaympäristössä luovat lääkintälaitehyväksyntöjen aikataulut Medical-liiketoiminnassa, Defense-liiketoiminnan tuotetoimitusten ajoittumiset ja Engineering Services -liiketoiminnan asiakkaiden kustannussäästöpaineet

Yhteenveto tammi-kesäkuu 2024

• Liikevaihto 37,9 miljoonaa euroa (35,6 miljoonaa euroa), nousua 6,5 prosenttia edellisvuodesta
  • Tuotepohjaisen liiketoiminnan liikevaihdon osuus liikevaihdosta 59,6 prosenttia, eli 22,6 miljoonaa euroa (21,4 miljoonaa euroa),
  • Palvelupohjaisen liiketoiminnan liikevaihdon osuus liikevaihdosta 40,4 prosenttia, eli 15,3 miljoonaa euroa (14,2 miljoonaa euroa)
  • Liiketulos 2,9 miljoonaa euroa (-3,2 miljoonaa euroa), joka vastaa 7,7 prosenttia liikevaihdosta (-9,1 prosenttia)
  • Kauden tulos 2,3 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,064 euroa (kauden tulos -3,6 miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos -0,102 euroa)
  • Liiketoiminnan kassavirta 3,0 miljoonaa euroa (-4,6 miljoonaa euroa)
  • Nettokassavirta -2,8 miljoonaa euroa (-12,2 miljoonaa euroa)
  • Tilauskanta 33,8 miljoonaa euroa (23,1 miljoonaa euroa)
  • Henkilöstön määrä kauden lopussa 502 henkilöä (616 henkilöä)

KONSERNI (MEUR) 4-6/2024 4-6/2023 1-6/2024 1-6/2023
3 kk 3 kk 6 kk 6 kk
LIIKEVAIHTO 19,8 20,7 37,9 35,6
Liikevaihdon muutos-% -4,4 % -8,8 % 6,5 % -13,2 %
KÄYTTÖKATE 4,2 2,6 7,4 1,6
Käyttökate % liikevaihdosta 21,2 % 12,7 % 19,5 % 4,5 %
LIIKEVOITTO / -TAPPIO 1,9 0,3 2,9 -3,2
Liikevoitto / -tappio % liikevaihdosta 9,6 % 1,4 % 7,7 % -9,1 %
KAUDEN TULOS 1,6 0,1 2,3 -3,6
KASSA JA MUUT LIKVIDIT VARAT 5,5 6,8 5,5 6,8
OMAVARAISUUSASTE (%) 70,3 % 69,5 % 70,3 % 69,5 %
TULOS OSAKETTA KOHTI (EUR) 0,045 0,003 0,064 -0,102

Bittiumin toimitusjohtaja Johan Westermarck

Vuoden toinen neljännes kehittyi odotusten mukaisesti. Defense & Security -liiketoimintasegmentin liikevaihto kasvoi merkittävästi erityisesti Bittium Tough SDR -radioiden toimitusmäärien kasvaessa ja palveluprojektien lisääntyessä. Medical-liiketoimintasegmentin liikevaihto oli vertailukautta alhaisempi. Liikevaihdon laskuun vaikuttivat kiristyneiden regulatiivisten vaatimusten aiheuttamat myyntilupahakemusten viivästymiset sekä poikkeuksellisen korkea vertailuajankohdan liikevaihto, joka sisälsi edelliseltä neljännekseltä siirtyneitä tuotetoimituksia. Engineering Services -liiketoimintasegmentin liikevaihto laski johtuen tuotekehityspalvelujen haastavasta markkinatilanteesta. Kokonaisuudessaan konsernin toisen vuosineljänneksen liikevaihto laski 4,4 prosenttia edellisvuodesta ja oli 19,8 miljoonaa euroa.

Toiminnan tehostamiseen ja kannattavuuden parantamiseen tehdyt toimenpiteet vaikuttivat liiketuloksen kehittymiseen positiivisesti. Toisen vuosineljänneksen liikevoitto oli 1,9 miljoonaa euroa, mikä vastaa 9,6 prosenttia liikevaihdosta. Liiketuloksen kehittymiseen vaikuttivat lisäksi edellisvuotta pienemmät tuotekehityskulut.

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi 6,5 prosenttia edellisvuodesta ja oli 37,9 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvuun vaikutti Defense & Security -liiketoimintasegmentin hyvä alkuvuosi. Liikevaihto laski Medical- ja Engineering Services -liiketoimintasegmenteissä aiemmin mainituista syistä. Kannattavuus parani merkittävästi ja liikevoitto oli 2,9 miljoonaa euroa vastaten 7,7 prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli positiivinen kaikissa liiketoimintasegmenteissä.

Defense & Security -liiketoimintasegmentissä strategian toteutuminen eteni hyvin. Yhteistyö Puolustusvoimien kanssa jatkui tiiviinä ja kumppanuussopimuksen laatiminen edistyi tavoitteena allekirjoittaa sopimus kuluvan vuoden aikana. Kumppanuussopimus mahdollistaa yhteistyön entistä systemaattisemman suunnittelun. Jatkoimme taktisten kommunikaatiojärjestelmätuotteiden ja radioiden toimituksia, ja radioiden kenttätestit ja käyttöönoton valmistelu jatkuivat suunnitellusti. Solmimme kaksi merkittävää kansainvälistä yhteistyösopimusta maailman suurimpiin lukeutuvien puolustusalan toimijoiden kanssa. Raamisopimus BAE Systemsin kanssa kasvattaa merkittävästi mahdollisuuksiamme menestyä ja kasvaa kansainvälisillä markkinoilla suuren toimijan rinnalla. F-35-hävittäjähankintaan liittyvän epäsuoran teollisen yhteistyön käynnistyminen Lockheed Martinin kanssa tarjoaa meille mahdollisuuden kehittää jo ennestään vahvaa osaamistamme taktisessa tiedonsiirrossa yhteistyössä kansainvälisen puolustusmarkkinan toimijoiden kanssa. Yhteistyö on tärkeä askel meille ja koko johtamallemme konsortiolle.

Medical-liiketoimintasegmentissä lääkintälaitehyväksyntöjen kiristyneet vaatimukset ja aikataulut aiheuttavat viivettä kasvun rakentamisessa. Olemme vahvistaneet organisaatiotamme ja keskittyneet toiminnan kehittämiseen tavoitteenamme toimintamallit, jotka ovat tehokkaita ja takaavat toiminnan laadun Medical-toimialan kiristyneiden regulatiivisten vaatimusten mukaisesti. Osana toiminnan kehittämistä olemme aloittaneet niiden hankkeiden priorisoimisen, jotka ovat kriittisiä tärkeimpiä myyntilupien saamiseksi. Jatkossa tulemme panostamaan myyntikanavan rakentamiseen ja myynnin kasvattamiseen. Merkittävä osa Medical-liiketoimintasegmentin liikevaihdosta kertyi yhdysvaltalaiselle asiakkaalle Boston Scientific Cardiac Diagnosticsille myydyistä EKG-mittalaitteista, jonka kanssa yhteistyö jatkui hyvänä.

Engineering Services -liiketoimintasegmentissä asiakasprojektit etenivät hyvin ja voitimme uusia kauppoja muun muassa Telecom- ja rakennusteollisuuden markkinoilta. Liikevaihto kuitenkin laski edellisvuodesta tuotekehitysprojektien määrän laskiessa. Asiakkaidemme kustannussäästöpaineet haastavassa markkinatilanteessa ovat vaikuttaneet asiakasprojektien aikatauluihin ja uusien kehitysprojektien aloituksia on siirretty. Markkinatilanne tulee näkemyksemme mukaan jatkumaan haastavana ainakin vielä kuluvan vuoden ajan. Tuotekehityspalveluliiketoiminnassa näkyvyys on erittäin lyhyt ja vaihtelut markkinatilanteessa voivat aiheuttaa merkittäviäkin muutoksia nopealla aikataululla.

Ponnistelut yhtiön kääntämiseksi tuotekehitystalosta myyntiorientoituneeksi tuotetaloksi on edennyt hyvin. Tulemme jatkamaan systemaattisesti strategian eteenpäin viemistä panostaen vahvasti olemassa olevien asiakkaiden palvelemiseen, uusasiakasmyyntiin ja toiminnan tehokkuuden parantamiseen tulevaisuuden kannattavan kasvun rakentamiseksi.

Vuoden 2024 näkymät (ennallaan)

Bittium arvioi vuoden 2024 liikevaihdon olevan 85–95 miljoonaa euroa (75,2 miljoonaa euroa vuonna 2023) ja liiketuloksen olevan 7,0–9,5 miljoonaa euroa (liiketappio -4,3 miljoonaa euroa vuonna 2023).

Lisätietoa Bittiumin markkinanäkymistä on luettavissa liiketoimintasegmenttien kehitystä kuvaavissa kappaleissa sekä yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.bittium.com.

Kutsu lehdistötilaisuuteen

Bittium järjestää puolivuosikatsausta koskevan englanninkielisen webcast-lähetyksen lehdistölle, analyytikoille ja institutionaalisille sijoittajille perjantaina 9.8.2024 kello 9.00.

Linkki lähetykseen: https://bittium.videosync.fi/q2-2024

Webcast-nauhoite ja esitysaineisto ovat saatavilla Bittiumin kotisivuilla osoitteessa www.bittium.com/sijoittajat myöhemmin samana päivänä.

Oulussa, 9.8.2024

Johan Westermarck
Puh. 040 344 2789 (konserniviestintä)

Karoliina Malmi