Bittium SafeMove® Mobile VPN hyväksytty kansallisen TL IV -turvallisuusluokan tiedon salaamiseen

Bittium Oyj:n lehdistötiedote 15.2.2024 kello 10:00

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen NCSA-toiminto on hyväksynyt Bittium SafeMove® Mobile VPN -tuotteen Windows-version kansallisen TL IV -turvallisuusluokan tiedon salaamiseen. Hyväksynnän myötä viranomaiset voivat siirtää kansallisen turvallisuusluokan TL IV (KÄYTTÖ RAJOITETTU) mukaisesti luokiteltua materiaalia langattomasti verkon yli SafeMove Mobile VPN -tuotteen suojatessa tiedonsiirron.

SafeMove Mobile VPN suojaa mobiililaitteen ja palveluiden väliset yhteydet heti laitteen käynnistämisestä lähtien, mikä mahdollistaa verkkojen ja kaikkien IP-pohjaisten sovellusten käyttämisen tietoturvallisesti. Tuotteen avulla viranomaiset pääsevät tietoturvallisella etäyhteydellä käsiksi samoihin kriittisiin tietojärjestelmiin kuin kiinteässäkin verkossa ja luokiteltua aineistoa voidaan siirtää ilman aineiston erillistä salausta.

”SafeMove Mobile VPN on jo pitkään mahdollistanut tietoturvallisen, helpon ja luotettavan etätyöskentelyn asiakkaillemme monilla eri toimialoilla. Etätyöskentely on myös viranomaisilla tärkeässä roolissa, ja nyt saatu hyväksyntä antaa turvallisuusluokiteltua aineistoa käsitteleville viranomaisasiakkaillemme mahdollisuuden toimia etänä ja jakaa tietoa suojatusti ja ketterästi verkon yli”, sanoo Tommi Kangas, Bittiumin Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja.

TL IV -turvallisuusluokan hyväksynnän saavuttamiseksi salaustuotteelle asetetaan lukuisia tietoturvavaatimuksia muun muassa salaustekniikkaan ja avaintenhallintaan liittyen Katakri-vaatimusten mukaisesti. Katakri on Suomen viranomaisten käyttämä tietoturvallisuuden auditointityökalu, jota käytetään arvioitaessa kohdeorganisaation kykyä suojata viranomaisen salassa pidettävää tietoa.

Bittium SafeMove® Mobile VPN on listattu hyväksyttynä salausratkaisuna Traficomin internetsivuilla. Lisätietoja tuotteesta on saatavilla Bittiumin internetsivuilla.

Tommi Kangas
Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja
Puh. 040 344 2789 (konserniviestintä)
Sähköposti: defense@bittium.com

Bittium - Defense & Security

Bittium on luotettava suomalainen yritys, jolla on yli 35 vuoden kokemus edistyksellisistä radioviestintäteknologioista. Puolustus- ja turvallisuusmarkkinoille Bittium tarjoaa moderneimmat ja suorituskykyisimmät tuotteet ja ratkaisut taktiseen tiedonsiirtoon ja tietoturvalliseen viestintään. Taktisen tiedonsiirron tuotteet ja ratkaisut mahdollistavat laajakaistaisen puheen ja tiedonsiirron kaikille joukoille taistelukentällä. Tietoturvalliseen viestintään Bittium tarjoaa luotettavat ja sertifioidut mobiililaitteet ja kyberturvallisuusratkaisut aina LUOTTAMUKSELLINEN-tasolle asti. Bittiumin vuoden 2023 liikevaihto oli 75,2 miljoonaa euroa ja liiketulos -4,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com

Microsoft Windows on Microsoft yhtiöiden tuotemerkki.