Bittium Tough Mobile™ 2 C -kommunikaatioratkaisu on hyväksytty tietoturvaratkaisuksi NATO Restricted -tason käyttöön

Bittium Oyj:n lehdistötiedote 20.6.2024 kello 18:00

Naton tietojärjestelmävirasto (NATO Communications and Information Agency, NCIA) on hyväksynyt Bittium Tough Mobile 2 C -kommunikaatioratkaisun NATO Restricted -tason käyttöön. Ratkaisu on listattu Naton hyväksyttyjen tietoturvatuotteiden tuotelistalla (NATO Information Assurance Product Catalogue, NIAPC).

Korkean tietoturvan kommunikaatioratkaisu on tarkoitettu valtionhallintojen ja viranomaisten viestintään ja se koostuu Bittium Tough Mobile™ 2 C -älypuhelimesta, siihen liittyvästä Bittium Secure Suite™ -salaus- ja laitehallintaohjelmistosta ja päästä päähän -salatut puhelut ja viestit mahdollistavasta Bittium Secure Call™ -sovelluksesta. Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelimen ainutlaatuinen kaksoiskäyttöjärjestelmätoteutus eli ns. dual-boot -toiminnallisuus mahdollistaa alustan, jolla toimii kaksi täysin erillistä toimintatilaa: yksityinen ja luottamuksellinen. Laitteen yksityisen puolen kovennettu Android™-käyttöjärjestelmä on tarkoitettu henkilökohtaiseen viestintään, jossa esimerkiksi sosiaalisen median sovellukset ovat vapaasti käytettävissä. Luottamuksellisen suojaustason käyttöjärjestelmä on täysin eriytetty ja kovennettu, ja tarkoitettu vaativaan valtiollisen tason tietoturvakäyttöön. Bittium Secure Suite -laitehallinta- ja yhteyssalausohjelmisto mahdollistaa Tough Mobile -älypuhelimien tietoturvaominaisuuksien tehokkaimman mahdollisen hyödyntämisen, laitteen luotettavan etähallinnan ja ohjelmiston eheyden varmennuksen, sekä salaa laitteen käyttämät datayhteydet.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että tuotteemme on nyt hyväksytty NATO Restricted -tason käyttöön. Nato-maiden viranomaisorganisaatiot voivat nyt hyötyä erinomaisesta ja hyväksi havaitusta ratkaisusta, joka tarjoaa päästä päähän -salattua mobiilikommunikaatiota heidän tarpeisiinsa”, sanoo Tommi Kangas, Bittiumin Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja.

Bittium Tough Mobile™ 2 C -älypuhelin on tarkoitettu viranomaistason vaativaan tietoturvalliseen kommunikaatioon. Älypuhelimessa yhdistyvät ennennäkemättömät laite- ja ohjelmistopohjaiset tietoturvaominaisuudet sekä kaksi täysin eritettyä käyttöjärjestelmää. Laitteeseen kajoamisen tunnistava tietoturva-alusta, puhelimen yksityisyyskytkin, ja valvottu ja turvallinen toimitusketju takaavat luotettavan ja tietoturvallisen tietojen käsittelyn ja kommunikaation. Lisätietoja: Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelin.

Bittium Secure Suite™ -laitehallinta- ja yhteyssalausohjelmisto mahdollistaa puhelimen tietoturvaominaisuuksien tehokkaimman mahdollisen hyödyntämisen, laitteen luotettavan etähallinnan ja ohjelmiston eheyden varmennuksen, sekä salaa laitteen käyttämät datayhteydet. Bittium Tough Mobile 2 C -älypuhelin ja Bittium Secure Suite -ohjelmisto muodostavat yhdessä ainutlaatuisen käyttövarman järjestelmän, jolla voidaan turvallisesti käsitellä salattua ja luottamuksellista aineistoa sekä turvata kriittinen kommunikaatio. Lisätietoja: Bittium Secure Suite -taustajärjestelmä.

Bittium Secure Call™ on tietoturvallinen sovellus, joka mahdollistaa päästä päähän -salatut ääni- ja videopuhelut sekä viestit. Sovellus on suunniteltu viranomais-, yritys- ja muuhun ammattikäyttöön, jossa on korkeat tietoturvavaatimukset. Sovellus tukee käyttöä sekä kaupallisissa että yksityisissä verkoissa ilman riippuvuutta julkiseen internetiin tai pilvipalveluihin. Käyttäjäorganisaatio voi vastata ratkaisun käyttöönotosta ja hallinnasta täysin itsenäisesti. Lisätietoja: Bittium Secure Call -sovellus.

Tommi Kangas
Defense & Security -liiketoimintasegmentin johtaja
Puh. +358 40 344 2789 (konserniviestintä)
Sähköposti: defense@bittium.com

Bittium - Defense & Security

Bittium on luotettava suomalainen yritys, jolla on yli 35 vuoden kokemus edistyksellisistä radioviestintäteknologioista. Puolustus- ja turvallisuusmarkkinoille Bittium tarjoaa moderneimmat ja suorituskykyisimmät tuotteet ja ratkaisut taktiseen tiedonsiirtoon ja tietoturvalliseen viestintään. Taktisen tiedonsiirron tuotteet ja ratkaisut mahdollistavat laajakaistaisen puheen ja tiedonsiirron kaikille joukoille taistelukentällä. Tietoturvalliseen viestintään Bittium tarjoaa luotettavat ja sertifioidut mobiililaitteet ja kyberturvallisuusratkaisut aina LUOTTAMUKSELLINEN-tasolle asti. Bittiumin vuoden 2023 liikevaihto oli 75,2 miljoonaa euroa ja liiketulos -4,3 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com

*Android on Google LLC:n tavaramerkki.