Kotikäyttöön tarkoitettu uniapnean testausratkaisu Bittium Respiro™ esittelyssä Sleep Europe -messuilla

Julkaisuvapaa 22.9.2022 klo 12.00

Oulu, 22.9.2022 – Bittium esittelee edistyksellistä uniapnean testaus- ja analysointiratkaisuaan Sleep Europe -messuilla. Tapahtuma on kansainvälinen unitutkimuksen ja -lääketieteen alan kongressi, joka pidetään Ateenassa 27.-30.9.2022.

Tutkimusten mukaan maailmassa on yli 936 miljoonaa uniapneaa sairastavaa ihmistä [1]. Uniapnea on alidiagnosoitu sairaus, joten potilaiden määrä lisääntyy jatkuvasti [2]. Hoitamaton uniapnea vähentää työkykyisyyttä ja huonontaa elämänlaatua. Uniapnean hoitamatta jättämisellä voi olla monia haitallisia terveysvaikutuksia, mukaan lukien sydän- ja verisuonitaudit, aineenvaihdunnan häiriöt, diabetes, kognitiiviset häiriöt ja masennus.

Bittium Respiro™ on mittauslaitteesta, analyysiohjelmistosta, räätälöidyistä tarvikkeista ja palvelualustasta koostuva kokonaisratkaisu (end-to-end), joka hyödyntää tekoälyä analysointityön nopeuttamiseksi. Ratkaisu keskittyy kotona tehtävään uniapnean testaamiseen ja sen tarkoituksena on tallentaa ja analysoida tyypillisiä uneen liittyviä hengityshäiriöitä (yöpolygrafia). Kotona tehtävä unenaikaisten hengityshäiriöiden rekisteröinti on potilaan kannalta nopea, helppo ja kustannustehokas keino saada selville onko potilaalla unenaikainen hengityshäiriö ja tarvittaessa päästä nopeasti hoidon piiriin.

Bittium Respiro™ esianalysoi kotirekisteröinnistä saadun mittaustiedon ja muuntaa sen visuaalisempaan ja informatiivisempaan muotoon. Tämä helpottaa ja nopeuttaa hoitohenkilökunnan työtä jatkoanalyysin ja diagnoosin tekemisessä. Bittium Respiro™ tukee erilaisia sensorikonfiguraatiota ja palvelumalleja (online/offline), joiden ansiosta se mukautuu vaihteleviin mittaustarpeisiin ja erilaisiin liiketoimintamalleihin. Se soveltuu esimerkiksi nopeita analyysejä tekeville klinikoille, joissa mittauskohtaiset kustannukset ovat oleellinen tekijä. Laajempi mittaus tarjoaa unitutkijoille enemmän biosignaaleja vaativampaa analyysiä varten.

Bittiumin kaikki lääketieteen teknologiatuotteet voivat toimia pilvipohjaisissa taustajärjestelmissä, jotka mahdollistavat saumattoman työnkulun ja tietojen analysoinnin sijainnista riippumatta. Nämä innovaatiot tarjoavat kliinikoille älykkäitä diagnostiikkatyökaluja sekä myös terveydenhuollon palveluntarjoajille tehokkaampia, aikaa ja resursseja säästäviä ratkaisuja, jotka sopivat hyvin etä-, ennaltaehkäisevään ja kotihoitoon. Etähoidon ja etämonitoroinnin merkitys on kasvanut sairaanhoidon resurssihaasteiden ja kustannuspaineiden myötä. Bittiumin etämonitorointi- ja etädiagnostiikkaratkaisut tuovat helpotusta näihin haasteisiin ja mahdollistavat useamman henkilön hoitoon pääsyn.

Tapahtumassa Bittiumin Medical Technologies -tiimi sijaitsee osastolla A08.

Lisätietoja Bittium Respiro -ratkaisusta löytyy osoitteesta www.bittium.com/medical/bittium-respiro tai ottamalla yhteyttä myyntiimme: www.bittium.com/contact-us

Tapahtumaan voi rekisteröityä osoitteessa: https://esrs.eu/sleep-congress/registration/.

Antti Näykki
Liiketoiminta-alueen johtaja, Medical Technologies Business Unit

Tärkeimmät tiedotusvälineet

Terveydenhuoltoteknologian alalla Bittium tarjoaa ratkaisuja biosignaalien mittaukseen ja valvontaan kardiologiassa, neurofysiologiassa ja urheilulääketieteessä. Lisäksi Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja 35 vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja palveluita, tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja sekä tuotekehityspalveluita. Vuoden 2021 liikevaihto oli 86,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,2 miljoonaa euroa. Bittium Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.bittium.com