Blue1 lentoliikenne 20.4. sekä kuljetukset paluumatkustajille

Blue1:n lennot peruttu 20.4.
Lentoliikennerajoitusten jatkuessa Blue1:n lennot on peruttu tiistaina 20.4. 2010.
Maanantaina 19.4. Helsingin, Tampereen ja Turun lentoasemien ollessa auki Blue1 ehti lentää edestakaiset lennot Tukholmasta Tampereelle ja Turkuun sekä Helsingistä Tukholmaan ja Osloon. Paluulennot eivät kuitenkaan enää ehtineet takaisin Helsinkiin Helsinki-Vantaan suljettua suunniteltua aikaisemmin. Molemmat lennot  ohjattiin Tampereelle.

Blue1 jatkaa kuljetuksia paluumatkustajille koti-Suomeen ja myös takaisin Eurooppaan
Lentorajoitusten jatkuessa Euroopan ilmatilassa lentoyhtiö Blue1 on maanantaina 19.4. käynnistänyt vaihtoehtoiset kuljetukset matkustajien saamiseksi takaisin kotiin, joko manner-Eurooopasta Suomeen tai takaisin manner-Eurooppaan. Moni matkustaja ja matkaseurue on jo myös onnistunut järjestämään paluukuljetuksen omin voimin.

Manner-Eurooppaan jääneiden Blue1:n peruttujen lentojen paluumatkustajien määrä on parisen tuhatta matkustajaa ajanjaksolla 15-20.4. Näistä noin puolet on jo päässyt Suomeen omin voimin. Toinen puoli, tuhatkunta matkustajaa odottaa kuljetusta Suomeen. Paluuta odottavien matkustajien määrä on kasvanut viikonlopusta uusien lentoperuutusten myötä (19-20.4. perutut lennot).
Blue1 on ollut tähän mennessä suoraan yhteydessä n. 60-70 %:iin kaikista matkustajistaan Euroopan-lennoilla 15-18.4. ja pyrkii parhaansa mukaan järjestämään kaikille haluaville matkustajilleen yhteiskuljetuksen Suomeen. Paluukuljetukset tapahtuvat maateitse lauttayhteyksiä hyödyntäen. Kuljetukset Suomeen päin ovat jo käynnistyneet, mm. maanantaina lähtivät bussikuljetukset kohti Suomea Ateenasta ja Dubrovnikista. Euroopasta ja Suomesta saapuvien yhteiskuljetusten keskusasemapaikkana toimii Bryssel. Vaikeimmassa asemasssa yhteiskuljetusten kannalta ovat matkustajat Lontoossa ja Pariisissa.

Myös Suomeen jääneitä, manner-Eurooppaan takaisin haluavia paluumatkustajia on maanantaina ryhdytty kuljettamaan maateitse Eurooppaan, Brysseliin. Linja-autokuljetukset Eurooppaan jatkuvat tulevina päivinä noin 100 paluumatkustajan päivävauhdilla. Yhteiskuljetuksien määrää rajoittaa kuljetusresurssien saatavuus kumpaankin suuntaan.
Blue1:n asiakaspalvelu on valjastanut käyttöönsä  lisäresursseja ja tekee tässä poikkeustilanteessa parhaansa pitääkseen yhteyttä asiakkaisiinsa ja järjestääkseen yhteiskuljetuksia. Blue1 pyytää asiakkaitaan seuraamaan tiiviisti verkkosivujaan wwwblue1.fi ja facebook-sivujaan, niin lentotilanteen kuin vaihtoehtoisten yhteiskuljetusten osalta.

Blue1 Communications

Lisätiedot: Tom Christides, Viestintäjohtaja 040-7523131