Blue1:n matkustajamäärät kasvussa edelleen

Blue1:n matkustajamäärät jatkoivat kasvuaan ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Vuoden alusta Blue1 oli kuljettanut 433 000 matkustajaa, mikä on 16 % edellisvuotta enemmän. Erityisesti kotimaan- ja Euroopan-reitit ovat edesauttaneet voimakasta kasvua. Kysyntä (RPK) oli ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 39 % ja kapasiteetti (ASK) oli 38 % suurempi kuin edellisvuonna. Matkustamon käyttöaste oli 59,8 %, jossa parannusta oli 0,4 prosenttiyksikköä.

Voimakas kapasiteetin ja liikenteen kasvu johtuvat pääasiassa Blue1:n kymmenestä uudesta reittikohteesta, jotka avattiin maaliskuussa 2006. Tänä vuonna markkinaosuus kotimaanreiteillä on kasvanut. Euroopan reiteilläkin on ollut parempi käyttöaste kuin vuoden 2006 ensimmäisellä neljänneksellä.

Uudistettu liikekonsepti Economy Extra lanseerattiin Skandinaviassa helmikuussa ja se onkin saanut hyvän vastaanoton. Blue1:n koko tekninen osasto muutti maaliskuussa uuteen lentokonehalliin Helsinki-Vantaan lentoasemalla, kun se aikaisemmin toimi kolmessa eri hallissa.

Kannattavuus parani ensimmäisellä vuosineljänneksellä

Matkustajatuotot nousivat korkeamman matkustajavolyymin seurauksena ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 5 MEUR:lla edellisvuoteen verrattuna nousten 47 (42) MEUR:oon. Liikevaihto kasvoi 17 % 53 (46) MEUR:oon.

Yksikkökustannukset ovat laskeneet kasvaneen tuotannon vuoksi ensimmäisellä vuosi-neljänneksellä 20 % edellisvuoteen verrattuna, huolimatta edelleen korkeista polttoaine-kustannuksista.

Tulos rahoituserien jälkeen parani tammi-maaliskuun 2007 aikana 2,8 MEUR:lla ja nousi 0,1 (-2,7) MEUR:oon. Tuloksen paraneminen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana johtuu kasvaneesta matkustajamäärästä ja alemmista yksikkökustannuksista.

Ensimmäinen vuosineljännes on perinteisesti tulokseltaan vuosineljänneksistä vaatimattomin sesonkivaihtelusta johtuen. Vuoden 2007 ensimmäisen neljänneksen tulos oli yhtiön historian kaikkien aikojen paras.

Blue1 Corporate Communications

Lisätietoja: