Blue1 Star Alliancen täysjäseneksi vuoden 2010 alusta

Lentoyhtiö Blue1 liittyi Star Allianceen sen ensimmäisenä alueellisena jäsenenä jo vuonna 2004. 1. tammikuuta 2010 Blue1 siirtyy maailman suurimman lentoyhtiöallianssin, Star Alliancen täysjäseneksi.

Adria Airways, Blue1 ja Croatia Airlines ovat toimineet Star Alliance -lentoyhtiö­verkoston alueellisina jäseninä vuodesta 2004 alkaen. Star Alliancen laajentuessa vuoden 2010 aikana, Star Alliance muuttaa toimintarakennettaan siten, että alueellinen jäsenkategoria poistuu käytöstä ja em. kolme jäsenyhtiötä siirtyvät Star Alliancen täysjäseniksi. Muutos näkyy selvimmin brändäyksessä. Blue1 siirtyy käyttämään “A Star Alliance Member” -logoa ja vaiheittain koko perinteistä Star Alliance -brändiä osana viestintäänsä. Vaikutus näkyy mm. lentoasemien opasteissa, kuulutuksissa lennoilla sekä osin myös Blue1:n lentolaivueen ulkoasussa. Täysjäsenyyden myötä myös yhteistyö yhtiöiden tulee välillä tiivistymään. Uudet täysjäsenet saavat lisäksi uutta maailmanlaajuista näkyvyyttä osana Star Alliancen jäsenyhtiölistaa. Asiakasedut säilyvät ennallaan, Blue1:n tarjotessa niitä täysimääräisenä matkustajilleen jo entuudestaan.

Star Alliance on vuonna 1997 perustettu maailman ensimmäinen globaali lentoyhtiöallianssi. Star Alliance -verkostoon kuuluu 26 lentoyhtiötä, mukaan lukien yksi perustajajäsenistä SAS Scandinavian Airlines. Star Alliancella on maailman kattavin lentoreittiverkosto, tarjoten yhteyksiä yli tuhanteen kohteeseen 175 maassa. Vuoden 2010 aikana allianssiin liittyvät kreikkalainen Aegean Airlines, intialainen Air India sekä brasilialainen TAM.

Star Alliancen tavoitteena on tarjota nopeita ja sujuvia yhteyksiä asiakkaiden vaihtaessa lentoa jäsenyhtiöltä toiselle. Tätä on mm. lähtöselvitys Star Alliancen lennoilla aina määränpäähän saakka ja jäsenyhtiöiden yhteisterminaalit lentoasemilla; Helsinki-Vantaalla Star Alliance -lentoyhtiöt muuttivat Terminaaliin 1 elokuussa 2009.

Kaikkien Star Alliance -yhtiöiden kanta-asiakkaat ansaitsevat pisteitä allianssin lennoilta ja voivat hyödyntää niitä bonusmatkoihin. Jäsenet saavat myös runsaasti muita matkustusta helpottavia kanta-asiakasetuja, joista mainittakoon Kultajäsenten pääsy yli 800 Star Gold -loungeen ympäri maailman sekä Priority Baggage -palvelu.

”Blue1 syventää yhteistyötään useamman Star Alliance -yhtiön kanssa vuonna 2010. Uudet suorat päivittäiset Blue1-lennot Berliiniin ja Brysseliin tuovat kaivattua kilpailua suomalaiselle liike- ja vapaa-ajanmatkustajalle. Nämä reitit lennetään yhteistyössä Lufthansan ja Brussels Airlinesin kanssa. Neuvottelut jatkuvat usean Star Alliance -yhtiön kanssa Suomen-liikenteen lisäpanos­tuk­sis­ta”, kertoo Juha Järvinen, Blue1:n kaupallinen johtaja.

Lisätietoja:
Blue1 Kaupallinen johtaja Juha Järvinen, 050 522 2993