Suurin osa Blue1:n matkustajista kotiin viimeistään viikonloppuna

Vulkaanisen tuhkan aiheuttamat lentorajoitukset Euroopan ilmatilassa ovat jatkuneet yli viikon ajan. Blue1 on jatkanut jumiin jääneiden matkustajiensa poikkeuskuljetuksia kotiin koko viikon.  Blue1 arvioi suurimman osan jumiin jääneistä matkustajistaan päässeen tai pääsevän takaisin koti-Suomeen tai Eurooppaan viimeistään viikonlopun kuluessa.

Matkustajien paluukuljetukset jatkuneet koko viikon
Blue1 käynnisti vaihtoehtoisten paluukuljetusten organisoinnin heti viime viikon lopulla. Ensimmäiset Blue1:n vaihtoehtoiset paluukuljetukset Euroopasta Suomeen lähtivät maanantaina 19.4. ja alkuviikosta myös Suomesta Eurooppaan. Poikkeuskuljetuksia linja-auto- ja lauttakyydein on jatkettu koko viikon, tähän mennessä noin 500 matkustajalle. Kuluneen viikon aikana paluumatkustajia on päässyt palaamaan myös reittilennoilla, joko Suomeen tai lähemmäs Skandinavian päälentoasemille sekä myös Euroopan suuntaan, lähinnä Brysseliin.

Paluuta odottavien matkustajien määrä on viikon mittaan koko ajan kasvanut uusien lentoperuutusten myötä. Blue1:n Eurooppaan jääneiden paluumatkustajien määrä on parisen tuhatta matkustajaa ajanjaksolla 15-22.4.  Blue1 arvioi suurimman osan jumiin jääneistä matkustajistaan päässeen tai pääsevän kotiin tulevan viikonlopun aikana.

Poikkeuskuljetuksia Suomeen päin on järjestetty mm. Ateenasta, Dubrovnikista, Nizzasta, Pariisista ja Brysselistä kuin myös Helsingistä Brysseliin, yhteiskuljetusten keskusasemapaikalle.
Moni matkustaja ja matkaseurue on myös onnistunut järjestämään paluukuljetuksen omin voimin. Yhteiskuljetuksien määrää on rajoittanut kuljetusresurssien saatavuus kumpaankin suuntaan.

Tilanne ei vielä ohi
Blue1:n asiakaspalvelu on viikon aikana valjastanut käyttöönsä lisäresursseja, mm. matkustamohenkilöstöä, ja tekee poikkeustilanteen edelleen jatkuessa parhaansa pitääkseen yhteyttä asiakkaisiinsa ja organisoidakseen kuljetuksia.

Blue1 pyytää asiakkaitaan edelleen seuraamaan tiiviisti verkkosivuja www.blue1.fi ja Blue1:n facebook-sivuja, niin lentotilanteen kuin lento- ja muiden yhteiskuljetusten osalta.

Kaikkiaan lentorajoitukset ovat Blue1:n osalta aiheuttaneet tähän mennessä useiden satojen lentojen peruuntumisen sekä vaikeuttaneet kymmenien tuhansien asiakkaiden matkantekoa.

Lisätietoja:

Tom Christides, Viestintäjohtaja 040 7523131