Boehringer Ingelheim vetää vapaaehtoisesti SILOMAT®-yskänlääkkeen pois markkinoilta

Lääkeyritys Boehringer Ingelheim on päättänyt yhdessä lääkevalvontaviranomaisen kanssa vetää vapaaehtoisesti kaikki klobutinolihydrokloridia sisältävät tabletti- ja liuosmuotoiset SILOMAT ® -lääkevalmisteensa markkinoilta. SILOMAT ® on Suomessa itsehoitovalmiste ja sitä käytetään ärsytysyskän oireiden hoitoon. Potilaita kehoitetaan lopettamaan lääkkeen käyttö.

Klobutinoli on ollut markkinoilla vuodesta 1961 ja sitä on käyttänyt yli 200 miljoonaa potilasta maailmassa. Maailman laajuisesti kerätyn kumulatiivisen haittavaikutusraportoinnin perusteella se näyttäisi olevan hyvin siedetty.

Uudet havainnot Boehringer Ingelheimin suorittamista kliinisistä tutkimuksista terveillä vapaaehtoisilla viittaavat kuitenkin siihen, että lääkkeen käytöstä johtuvaa mahdollista riskiä hetkellisiin sydämen rytmihäiriöihin ei voida sulkea pois. Tämä mahdollinen riski on hyvin pieni. Lääkkeen käyttöaihe ja muiden vaihtoehtoisten lääkitysten hyvä saatavuus huomioiden Boehringer Ingelheim on kuitenkin varotoimena potilasturvallisuuden vuoksi päättänyt vetää klobutinolituotteensa markkinoilta.

”Näemme velvollisuutenamme harkita huolellisesti kaikkea uutta tutkimustietoa ja olla aloitteellisia minimoidaksemme ja välttääksemme pienintäkin riskiä potilaille. Tämän vuoksi olemme päättäneet vapaaehtoisesti vetää klobutinolin markkinoilta”, sanoo Boehringer Ingelheimin lääketutkimuksesta ja kehityksestä vastaava hallituksen varapuheenjohtaja Andreas Barner.

SILOMAT® -valmisteen vaikuttavan aineen klobutinolin patentti ei ole enää voimassa. Näin ollen markkinoilla on myös muita samaa lääkeainetta sisältäviä valmisteita. Näistä Boehringer Ingelheim ei ole vastuussa.

SILOMAT® -valmistetta käyttäviä kehoitetaan lopettamaan lääkkeen käyttö ja etsimään lääkärin tai apteekkihenkilöstön kanssa vaihtoehtoinen lääkitys SILOMAT® -valmisteelle. Lääkkeen farmakologiset vaikutukset ovat hetkellisiä ja ohimeneviä, joten valmistetta käyttäneiden potilaiden ei tarvitse huolestua mahdollisista myöhemmistä haittavaikutuksista.

Boehringer Ingelheim korvaa kaikki avaamattomat tai osittain käytetyt klobutinolikloridia sisältävät SILOMAT® -pakkaukset. Korvauksen saamiseksi kokonaiset tai osittain käytetyt pakkaukset tulee palauttaa sisältöineen apteekkeihin.

Boehringer Ingelheim

Boehringer Ingelheim -konserni on yksi maailman 20 johtavasta lääkeyhtiöstä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Ingelheimissa, Saksassa. Yhtiöllä on 144 tytäryhtiötä 47 maassa eri puolilla maailmaa ja 38 000 työntekijää. Vuonna 1885 perustettu perheyritys panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön ja uusien tuotteiden valmistukseen ja markkinointiin. Se on keskittynyt uusiin tuotteisiin, joilla on merkittävä terapeuttinen merkitys lääketieteen ja eläinlääketieteen aloilla.

Vuonna 2006 Boehringer Ingelheimin maailmanlaajuinen nettomyynti oli yhteensä 10,6 miljardia euroa. Yhtiö sijoitti lähes viidenneksen suurimman liiketoiminta-alansa eli reseptilääkkeiden nettomyyntituloista tutkimus- ja kehitystyöhön.

Boehringer Ingelheim Finlandin liikevaihto vuonna 2006 oli n. 35 miljoonaa euroa. Suomessa yhtiön palveluksessa toimii noin sata työntekijää. Lisätietoja: www.boehringer-ingelheim.fi.

Boehringer Ingelheim Finland Ky
Lääketieteellinen johtaja Tapio Kerttula
puh. (010) 3102 910, 050 3102 910

Kysymyksiä ja vastauksia liittyen lääkkeen markkinoilta poistamiseen:
www.boehringer-ingelheim.fi