Boehringer Ingelheimin kasvu lääkemarkkinoita nopeampaa

Lääkeyritys Boehringer Ingelheimille (BI) vuosi 2006 oli menestyksekäs. Maailman kahdenkymmenen suurimman lääkeyrityksen joukkoon lukeutuvan perheyrityksen globaali liikevaihto kasvoi seitsemättä vuotta peräkkäin lääkemarkkinoiden keskimääräistä kasvua nopeammin. Yrityksen liikevaihto vuonna 2006 kasvoi 11% ollen kaikkiaan 10,6 miljardia euroa. BI:n liiketulos kasvoi 11% 2,1 miljardiin euroon. Tulos verojen ja rahoituserien jälkeen kasvoi 14% ja oli 1,7 miljardia euroa. Yritys kasvatti henkilöstömääräänsä tuhannella hengellä 38 400 henkeen. Tälle vuodelle yrityksen johto odottaa hieman lääkemarkkinoita nopeampaa kasvua.

”Vuosi 2006 oli jälleen erinomainen vuosi yrityksellemme. Huolimatta tulehduskipulääke meloksikaamin kohtaamasta geneerisestä kilpailusta Yhdysvalloissa ja Euroopassa sekä eturauhasen hyvänlaatuisen liikakasvun oireiden hoitoon käytettävän tamsulosiinin kohtaamasta geneerisestä kilpailusta Euroopassa, yrityksemme liikevaihto kasvoi lääkemarkkinoita paremmin. Maailman lääkemarkkinat kasvoivat viime vuonna IMS:n analyytikkojen mukaan noin 6%. BI on kahden prosentin markkinaosuudellaan maailman viidenneksitoista suurin lääkeyritys, toteaa Boehringer Ingelheimin hallituksen puheenjohtaja, yrityksen markkinoinnista ja myynnistä vastaava Alessandro Banchi.

BI:n kasvun vetureita olivat yrityksen reseptilääkkeet. Yrityksen merkittävimmän tuotteen, keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävän tiotropiumin maailmanlaajuinen myynti kasvoi 45% ollen 1,4 miljardia euroa. Toiseksi myydyimmän lääkkeen, verenpainelääke telmisartaanin myynti kasvoi 34% ollen 967 miljoonaa euroa. Kolmas BI:n ns. blockbuster-lääke (vuotuinen myynti yli miljardi Yhdysvaltain dollaria) oli eturauhasen hyvänlaatuisen liikakasvun oireiden hoitoon käytettävä tamsulosiini, jota myytiin kaikkiaan 922 miljoonalla eurolla. Tamsulosiinin myynti kasvoi 28% edellisvuodesta.

”Olemme ylpeitä siitä, että lääkehoitomme ovat potilaiden hyväksymiä, auttavat heitä hoitamaan sairauksiaan tehokkaasti sekä parantamaan elämänsä laatua. Se, että sekä lääkärit että potilaat kokevat lääkkeemme tärkeinä, on keskeistä menestyksellemme”, jatkaa Alessandro Banchi.

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot sekä henkilöstömäärä kasvussa

Boehringer Ingelheim on reseptilääkkeiden tutkimukseen panostava lääkeyritys. Lähes 80% yrityksen liikevaihdosta tulee reseptilääkkeiden myynnistä. Itsehoitolääkkeiden myynti BI:n liikevaihdosta on hieman yli kymmenen prosenttia. Loput liikevaihdosta tuli biolääkkeiden sekä lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistuksesta teollisuuden käyttöön (809 miljoonaa euroa) sekä eläinlääkkeistä (374 miljoonaa euroa). Reseptilääkkeiden myynti kasvoi vuonna 2006 kaikkiaan 15%, itsehoitolääkkeiden 1% ja eläinlääkkeiden 4%. Biolääkkeiden sekä lääkeaineiden ja lääkkeiden valmistus teolliseen käyttöön taas laski 5% vuoden 2005 erinomaisen biolääkemyynnin vakiinnuttua.

Yrityksen suurin yksittäinen markkina-alue on Yhdysvallat, jonka osuus on n. 50% yrityksen koko liikevaihdosta. Myynti Yhdysvalloissa kasvoi lähes 20%. Euroopassa kasvu oli 6%. AAA-alueella (Aasia, Ausralaasia ja Afrikka) BI:n liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla.

”Pidämme taloudellista tilannettamme hyvänä sekä yrityksen perheomistuksen säilymisen että tutkimus- ja tuotekehitysportfolion edellyttämän rahoituksen kannalta”, toteaa BI:n hallituksessa taloudesta ja HR-asioista vastaava Marbod Muff.

Boehringer Ingelheimilla on tällä hetkellä useilla eri terapia-alueilla, mukaan lukien syöpähoidoissa, lupaavia, yrityksen omasta tutkimuksesta lähtöisin olevia uusia molekyylejä eri tutkimusvaiheissa. Yritys pyrkii myös yhteistyöhön sekä lisensointisopimuksiin muiden lääkealan toimijoiden kanssa. BI on lisännyt tutkimus ja tuotekehitysmenojaan 16%:lla vuodesta 2005. Vuonna 2006 BI käytti 18% reseptilääkkeidensä liikevaihdosta tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Boehringer Ingelheim on viime vuosina kasvattanut työntekijämääriään. Kymmenen vuoden aikana yrityksen maailmanlaajuinen työntekijämäärä on kasvanut keskimäärin 5% vuodessa.

Boehringer Ingelheim Finlandin liikevaihto vuonna 2006 oli n. 35 miljoonaa euroa. Yrityksen palveluksessa Suomessa on n. 90 henkilöä. Yritys valittiin yhdeksänneksi parhaaksi työantajaksi Suomen parhaat työpaikat 2007 -tutkimuksessa.

Tietoa Boehringer Ingelheimista
Boehringer Ingelheim -konserni on yksi maailman 20 johtavasta lääkeyhtiöstä. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Ingelheimissa, Saksassa. Yhtiöllä on 137 tytäryhtiötä 47 maassa eri puolilla maailmaa ja 38 400 työntekijää. Vuonna 1885 perustettu perheyritys panostaa tutkimus- ja kehitystyöhön ja uusien tuotteiden valmistukseen ja markkinointiin. Se on keskittynyt uusiin tuotteisiin, joilla on suurta terapeuttista merkitystä lääketieteen ja eläinlääketieteen aloilla.

Vuonna 2006 Boehringer Ingelheimin maailmanlaajuinen nettomyynti oli yhteensä 10,6 miljardia euroa. Yhtiö sijoitti lähes viidenneksen suurimman liiketoiminta-alansa eli reseptilääkkeiden nettomyyntituloista tutkimus- ja kehitystyöhön.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Ivan Blanarik, Boehringer Ingelheim Finland Ky, puh (010) 310 2902, 050 310 2902

Talousjohtaja Tom Hellström, Boehringer Ingelheim Finland Ky, puh. (010) 310 2809, 050 310 2809

www.boehringer-ingelheim.com
www.boehringer-ingelheim.fi