• Boliden/

EU-komissio sakottaa Bolidenin myymää yhtiötä osallisuudesta kupariputkikartelliin Kuten aiemmin on ilmoitettu, EU-komissio on tutkinut saniteettialan kupariputkia koskevan kartellitoiminnan esiintymistä Euroopan markkinoilla vuosina 1988-2001. Boliden AB:n myymä tytäryhtiö Boliden Cuivre et Zinc SA (BCZ) on yhdessä kahdeksan muun yhtiön kanssa ollut tutkimuksen kohteena. Komissio on nyt tehnyt päätöksen, jonka mukaan kartellitoimintaa on esiintynyt ja siihen osallistuneita yhtiöitä sakotetaan. BCZ:n osalta sakko on 32,6 miljoonaa euroa. Boliden tulee tekemään valituksen päätöksestä. Vuosien 2003 ja 2004 vaihteessa Boliden myi Outokummulle Fabrication-liiketoiminta-alueensa, johon BCZ kuului. Boliden on sitoutunut korvaamaan Outokummulle kaikki komission kartellia koskevan päätöksen aiheuttamat seuraamukset. Boliden tekee sakkosummaa vastaavan varauksen vuoden 2004 kolmannen neljänneksen tulokseen. Lisätietoja antaa: Jan Johansson, toimitusjohtaja, Boliden AB, puh. +46 8 610 1602, +46 70 555 02 02 Boliden on yksi maailman johtavista kaivos- ja sulattoyhtiöistä. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Irlannissa.Bolidenin tärkeimpiä tuotteita ovat kupari, sinkki, lyijy sekä kulta ja hopea. Yhtiön tärkeitä toimintoja ovat myös malminetsintä ja metallien uudelleenkäsittely. Yhtiön palveluksessa työskentelee noin 4 500 henkilöä ja yhtiön liikevaihto on noin 2 miljardia euroa. Yhtiön osake noteerataan Tukholman ja Toronton pörsseissä. www.boliden.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT20590/wkr0001.pdf