• Boliden/

Rönnskärin prosesseissa syntyvän energian kierrätys lisää Skellefteå Kraftin sähköntoimituksia Boliden ja Skellefteå Kraft aloittavat ECOEL-nimisen yhteistyöprojektin. Rönnskärsverkenin energiajärjestelmän uudelleenjärjestelyn ansiosta entistä suurempi osa laitoksen hukkalämmöstä voidaan muuttaa sähköksi. Lisäyksen arvioidaan olevan noin 30 GWh vuodessa, mikä vastaa tuhannen tavallisen omakotitalon vuotuista kulutusta. Höyry toimitetaan Skellefteå Kraftille ja muunnetaan sähköksi. - Muun ylijäämäenergian käyttäminen laitostemme lämmitykseen vapauttaa höyryä sähköntuotantoon. Makean veden ja öljyn käytön vähentymisen ansiosta Bolidenin kustannukset alenevat, ja lisäksi saamme osia sähköntuotannon tuotosta. Samalla projekti luo perustaa Rönnskäristä tulevan kaukolämmön lisäämiselle, laitoksen johtaja Roger Sundqvist sanoo. Skellefteå Kraftin toimitusjohtaja Staffan Westlin on yhteistyöhön erittäin tyytyväinen. - Tämä on erinomainen energiaprojekti. Sähköntuotantokykymme paranee kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Samalla se on minusta hyvä esimerkki teollisuudenalan ja energiayhtiön yhteistyöstä. Projektin toteuttamisajaksi arvioidaan yksi vuosi. Kokonaisinvestoinnin lasketaan nousevan 68 miljoonaan Ruotsin kruunuun, josta kuusi miljoonaa on Statens Energimyndighetenin (Ruotsin valtion energiaviranomaisen) myöntämää energiatekniikka-alan avustusta. ECOELin eräissä osissa käytetään aivan uutta tekniikkaa, joten projekti sopii hyvin osaksi kestävän yhteiskunnan kehittämistä. Lisätietoja: Johtaja Roger Sundqvist, Rönnskärsverken, puh. (+) 0910-77 34 00, (+) 070-399 72 91 Toimitusjohtaja Staffan Westlin, Skellefteå Kraft, puh. (+) 0910-77 25 01, (+) 070-633 90 54. Boliden kuuluu maailman johtaviin kaivos ja sulattoyhtiöihin. Sillä on tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Irlannissa. Bolidenin päätuotteet ovat kupari, sinkki, lyijy sekä kulta ja hopea, ja lisäksi sillä on tärkeitä malminetsintä ja metallinkierrätystoimintoja. Yhtiön palveluksessa on noin 4 500 työntekijää, ja sen liikevaihto on lähes 18 miljardia Ruotsin kruunua. Bolidenin osake noteerataan Tukholman arvopaperipörssin O-listalla ja Toronton pörssissä. www.boliden.se Skellefteå Kraft on yksi Ruotsin suuremmista voimayhtiöistä. Yhtiöllä on viisi toimialayksikköä: sähkövoima, sähköverkko, lämpö, viestintä ja kiinteistöt. Konserniin kuuluvat myös Lycksele Energi ja Storuman Värme. Meillä on 390 työntekijää, ja liikevaihtomme on runsaat 1,8 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa. Edustamme energiaa, luotettavuutta, ympäristövastuuta ja kehitystä. www.skekraft.se ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/04/20041104BIT20380/wkr0001.pdf