Tuotantohäiriöitä Bolidenin Taran sinkkikaivoksessa Irlannissa

Bolidenin Taran sinkkikaivoksessa Irlannissa on esiintynyt tuotantohäiriöitä, joiden syy on moottorivaurio yhdessä jauhatusprosessin myllyssä. Vaurion välittömänä seurauksena sinkki- ja lyijyrikasteen tuotanto vähentyy noin 40 prosenttia arvioidun kuuden viikon korjaustyön aikana. Arvioiden mukaan Taran tuotannon supistumisen vaikutus liiketoiminnan tulokseen on yli 4 miljoonaa euroa.

Tapahtunut vaurio on Bolidenin hallinnan ulkopuolella ja yritys on ilmoittanut niin kutsutun osittaisen ylivoimaisen esteen (force majeure). Tämä tarkoittaa, että Boliden pystyy suorittamaan vain osan sovituista toimituksista. Vaurio saattaa aiheuttaa myös metallituotannon tilapäisen supistumisen Bolidenin omilla sinkkitehtailla Kokkolassa ja Oddassa kesä-heinäkuun aikana. Sinkkirikasteen alitarjonta markkinoilla vaikeuttaa niin kutsuttujen spot-erien hankkimista tyydyttävillä ehdoilla. Bolidenin Taran sinkkikaivoksen tuotanto - noin 400 000 tonnia sinkkirikastetta ja noin 50 000 tonnia lyijyrikastetta vuodessa - on vain osa Bolidenin sinkkitehtaiden rikastetarpeesta. Lisätietoja antavat: Jan Johansson, toimitus- ja konsernijohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8 610 1602, +46 (0)70 555 02 02 Ulf Söderström, viestintäjohtaja, Boliden AB, puh. +46 (0)8 610 15 57, +46 (0)70 618 95 95